معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کسری کنونی مخازن زیرزمینی آب در خراسان رضوی یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علیرضا عامری با اعلام این خبر افزود: ادامه این روند تهدیدی برای نابودی سفره های آبهای زیرزمینی است. 


وی افزود: 800 میلیون مترمکعب آب از این میزان از چاه های مجاز دارای پروانه و 200 میلیون مترمکعب از طریق چاه های غیرمجاز و فاقد پروانه برداشت می شود.


عامری تصریح کرد: بر همین اساس طبق بررسیهای انجام شده 80 درصد اضافه برداشت آب در این استان ناشی از فعالیت چاههای کشاورزی مجاز و دارای پروانه بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون 97 درصد چاه های کشاورزی برقی در سطح این استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند لذا خراسان رضوی از این لحاظ در سطح کشور پیشتاز است.

وی میزان هوشمندسازی کنتورهای هوشمند در سطح کشور را کمتر از 20 درصد عنوان و بیان کرد: طرح هوشمندسازی چاههای کشاورزی در خراسان رضوی از سال 1389 آغاز شد اما روند هوشمندسازی چاهها امسال شتاب گرفت.


عامری گفت: با نصب کنتورهای هوشمند اگر آب بیشتر از حد مجاز و تعریف شده برداشت شود برق چاه قطع می شود لذا مصرف توسط کشاورز باید مدیریت شود.


وی تعداد چاه های کشاورزی در خراسان رضوی را 10 هزار حلقه ذکر و بیان کرد: هشت هزار و 800 حلقه از این چاه ها برقی و بقیه دستی است که تاکنون هشت هزار و 300 حلقه چاه برقی مجهز به کنتور هوشمند شده اند.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: سه درصد باقی مانده مربوط به چاه هایی است که با مشکلاتی مانند متروکه بودن و یا مساله مالکیتی مواجه هستند.


وی همچنین شمار چاه های غیرمجاز را در خراسان رضوی هشت هزار حلقه چاه عنوان کرد که از این تعداد 250 حلقه عمیق و مابقی نیمه عمیق و دستی است.


طبق بررسیهای انجام شده 80 درصد اضافه برداشت آب در این استان ناشی از فعالیت چاههای کشاورزی مجاز و دارای پروانه بوده است.

انتهای پیام//گ

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.