اگر واگذاری بناها و اماکن تاریخی در تعادل با حفاظت فنی از مجموعه ها صورت بگیرد، می توانیم بهترین زیر ساخت را برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در کشور فراهم کنیم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء اماکن تاریخی (صابتا) محمد علی حضرتی ها  گفت: من معتقدم که قطعا اگر کاربری های اماکن تاریخی که در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته، سازگار با اهداف حفاظتی سازمان و در عین حال نیازهای گردشگران باشد، می تواند بسیار کار آمد واقع گردد و نقش سازنده ای را در جهت تامین فضای مورد نیاز اقامتی، پذیرایی و عمومی گردشگران ایفا کند. منتهی شرطی که من روی آن بسیار تاکید دارم، سازگاری با اصول حفاظتی و اهداف کلان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که باید حتما رعایت شود .

وی افزود: تجربه بین المللی هم نشان داده که در کشورهای مختلف قسمت عمده ای از ظرفیت جذب گردشگران نیز متوجه همین محوطه ها و اماکن تاریخی است. چنین وضعیتی با توجه به تعدد اماکن موجود در ایران به شکل اولی وجود دارد. اما استفاده بهینه از این ظرفیت تنها در گرو این است که ارزش های فرهنگی آن بریا درازمدت تضمین شود. کاری که تنها با نظارت دقیق بر حسن اجرای پروژه ها انجاتم خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اشاره به لزوم تقویت نظارت فنی بر این حوزه افزود: تعلل در این موضوع باعث می شود تا ما تنها بتوانیم در بهترین حالت کوتاه مدت از برخی ظرفیت ها بهره مند شویم. به هر حال گردشگر مطلع و خصوصا گردشگران خارجی توجه بسیار زیادی به اصالت ها و ارزش های فرهنگی دارند و این اصل آن چیزی است که باعث جذب آنها به کشور می شود.

حضرتی ها با تاکید بر لزوم ساماندهی کاربری های اماکن واگذار شده نیز افزود: ما باید بتوانیم در این حوزه نیز به خلاقیت های بیشتری برسیم و البته تعریفی واقعی تر و بر مبنای ظرفیت ها و نیازها و مختصات فنی اماکن از کابری ها ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: اگر واگذاری بناها و اماکن تاریخی در تعادل با حفاظت فنی از مجموعه ها صورت بگیرد، می توانیم بهترین زیر ساخت را برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در کشور فراهم کنیم. به هر حال بر اساس تجربه و آنچه که تا کنون علم بازاریابی توریسم به ما می گوید، تامین اهداف حفاظتی سازمان میراث فرهنگی نه تنها با حراست از اماکن و محوطه های تاریخی نسبتی مستقیم دارد، بلکه در درازمدت هم به جذب پایدار گردشگر کمک خواهد کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار