احسان بیگلری کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت موفقیت فیلم «برادرم خسرو» جهت حضور در بخش مسابقه نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، گفت: در ابتدا به نکته مهمی اشاره کنم و آن اینکه شاید در بین فیلمهایی که انتخاب نشدند، آثاری باشد که از کیفیت بالایی برخوردارند اما مورد سلیقه هیات انتخاب نبود. پس دلیل نمیشود دید مخاطبان و منتقدان به آنها تغییر کند و علت را در کیفیت ببینند. اما در خصوص «برادرم خسرو» بگویم که تمام تلاش ما ساخت فیلمی آبرومند، قصهگو و کلاسیک و بدون ادعا بود و نظر و حس من این است که شبیه فیلم دیگری نیست و در ساخت آن از سبک فیلمساز خاصی تقلید نکردیم.
وی از دلمشغولی و دغدغهاش برای ساخت «برادرم خسرو» این گونه بیان کرد: قصه فیلم دلمشغولیهای شخصی من و برگرفته از تخیل و کودکیام بود و میتوان گفت یک نوع کنکاش روانشناختی است و از طرفی در آن به مسائل فقر، اعتیاد و ... که در اکثر فیلمها رایج شده نپرداختیم. امیدوارم تماشاگر با فیلم ارتباط برقرار کند و آن را دوست بدارد.
این کارگردان درباره چگونگی همکاری با بازیگران مطرح سینما در اولین تجربه سینمایی تصریح کرد: کار کردن با ستارهها آن هم در اولین تجربه بلند سینمایی بسیار دشوار است و توان بالایی را میطلبد. خوشبختانه در این کار با مدیریتی خوب به تفاهم و تعامل دستهجمعی رسیدیم و نتیجه مطلوب واقع شد.
بیگلری در خصوص همکاری با سعید ملکان به عنوان تهیهکننده فیلم «برادرم خسرو» گفت: همکاری با ملکان به خاطر سابقه و شناخت کامل سینما، نگاه هنرمندانه، تحلیلگرانه و حرفهای و داشتن حساسیت روی کیفیت فیلمنامه بسیار راحت است و میتوان از تجارب وی به خوبی بهره برد.
وی همچنین در مورد کار کردن با «شهاب حسینی» گفت: ما به خاطر تمایل همکاری با حسینی دو سال صبر کردیم و از طرفی او نقش را دوست داشت و با کمال میل قبول کرد و به خوبی توانستیم در روند پیشرفت فیلم با هم همکاریهای مثبتی را داشته باشیم.
بیگلری درباره کمبود و نقطه ضعفهای جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته عنوان کرد: یکی از مشکلات جشنواره فجر، اکران پیوسته چهار یا پنج فیلم است که این موضوع از لحاظ زمانبندی بین منتقدان بار منفی ایجاد کرده و آنها را اذیت میکند. یعنی اگر از تعداد فیلمهای جشنواره در طول روز کاسته و یا فواصل اکران آنها بیشتر شود، مخاطب و منتقد فرصت فکر کردن و تجزیه و تحلیل آنها را دارند. در غیر این صورت ممکن است پیامدهای منفی یک فیلم بیکیفیت روی فیلم بعدی که شاید با کیفیت باشد، نیز تاثیر بگذارد و به قول معروف تر و خشک با هم بسوزد.
وی افزود: از دیگر مشکلات جشنواره، جداسازی فیلم اولیها و بخش سودای سیمرغ است که به نظرم تفاوتی بین این دو دسته وجود ندارد. چه بسا فیلمسازانی مانند ژرژ هاشمزاده که سالیان درازی است، در سینما حضور دارد و کولهباری از تجربه را با خود حمل میکند بین فیلم اولیها حاضر باشد. پس سن و سال و تعداد فیلم تعیینکننده نیست و کیفیت حرف اول را میزند.
وی ادامه داد: اگر بخش سودای سیمرغ و فیلم اولیها ترکیب و قضاوت شوند، انگیزه همه عوامل در همه بخشها و در خصوص ارائه کاری با کیفیتتر بالا میرود و حضور خود را در فیلمهای اول بیشتر میکنند و در نتیجه فیلمها، خروجی بهتری خواهند داشت و نگاههای ترحمآمیز از این بخش برداشته خواهد شد. امیدوارم جشنواره فیلم فجر در این باره تدابیری بیندیشد.
این کارگردان تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین مسائلی که باید در جشنواره به آن پرداخته شود، رعایت درست ضوابط است تا بر اساس آن روابط، رانتخواری، لابیگری و سهمخواهیها از بین برود و نگاه و قضاوتی یک دست و منصفانه به همه فیلمها شود. باید همه ما دست از حسادت و غرضورزی برداریم و به سینما پویا نگاه کنیم. به عنوان نمونه سال گذشته در حق فیلم «قندون جهیزیه» اجحاف شد. فیلمی که با موضوع کمدی تلخ خود به نرمی روایتش را بازگو میکرد و مخاطبپسند بود؛ اما در بخش مسابقه راه پیدا نکرد و کنار گذاشته شد.
بیگلری با بیان این مطلب که پیدا کردن سرمایه، از عمدهترین مشکلات فیلم اولیها است بیان کرد: بخش پیدا کردن سرمایه بخصوص برای فیلمسازانی که اولین تجربه بلند سینمایی خود را کسب میکنند، آزار دهنده است. به عنوان نمونه اگر در فیلم خودم کمک و یاری شهاب حسینی و رایزنی او با شهر فرش نبود یا اگر سعید ملکان کمک نمیکرد و دیگر بچهها با دستمزدهای کم ما را حمایت نمیکردند، به مشکلات زیادی برمیخوریم و شاید فیلم ساخته نمیشد؛ اما خوشحالم که با گروهی همدل و همراه طرف شدم که هدف اصلی آنها ساخت فیلمی با کیفیت و درخور شعور مخاطبان سینما بود، اما باز هم این پروسه از ابتدا تا به امروز سه سال طول کشید.
این کارگردان درباره عملکرد جشنواره تا به امروز و شناخت محمد حیدری به عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: به خاطر مشغله کاری در خصوص ساخت فیلم نتوانستم تا امروز جشنواره را به طور کامل رصد کنم و اطلاعی از جزئیات و کیفیت آن ندارم؛ اما در مورد حیدری باید بگویم که انگار به چارچوبهای مشخصی رسیده و شنیدهها حاکی از این است که با نظم بهتری در حال انجام وظیفه است.
وی در مورد حمایت از بخش خصوصی سینمای ایران اظهار داشت: امیدورام به بخش خصوصی سینما بیشتر توجه شود. حمایتهای بیشتری در این باره صورت بگیرد؛ چرا که فیلمهای ساخته شده توسط فارابی و دیگر بخشهای دولتی خیلی از دغدغهها را ندارد؛ اما فیلمهای بخش خصوصی از ابتدا تا پایان اکران درگیر مشکلات متعدد میشوند. به عنوان نمونه از بین فیلمهای راه یافته به بخش نگاه نو امسال جشنواره، فیلم «برادرم خسرو» و «ابد و یک روز» در بخش خصوصی ساخته شد و هیچ گونه حمایتی از آنها صورت نگرفت و با سختترین شرایط تا انتها به کار خود ادامه دادیم.
بیگلری در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: امیدوارم همه فیلمها در یک فضای خوب و بیحاشیه و عدالت محور دیده و قضاوت شوند و به آنها یکسان نگاه شود. البته این را بگویم که واقعا دلم برای فیلمهایی که به بخش مسابقه راه پیدا نکردند، میسوزد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/