گاهی یك فیلم 100 ثانیه‌ای تاثیرگذاری بسیار بیشتری از یك فیلم سینمایی بلند دارد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ برنامه «خنده در صحنه» این هفته به اكران و بررسی فیلم كوتاه «كودكان ابری» ساخته رضا فهیمی و بررسی این اثر سینمایی اختصاص داشت. این مراسم 15 دی‌ماه با حضور فهیمی، رضا گیلان‌پور، فرهاد بشارتی، حسین مدحت و دیگر بازیگران و فعالان حوزه تئاتر و سینما در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، فیلم كوتاه «كودكان ابری» كه برگزیده چند جشنواره ایرانی و خارجی است به نمایش درآمد و پس از آن پشت صحنه این اثر موفق سینمایی نمایش داده شد. 

رضا فهیمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره فیلم كوتاه و اثرش «كودكان ابری» پرداخت. وی گفت: به نظر من فیلم كوتاه مانند یك جمله است و فیلم بلند مانند یك پاراگراف. در فیلم كوتاه باید تلاش كنید معنی مد نظرتان را به طور كامل در یك جمله بیان كنید.

فهیمی ادامه داد: متاسفانه در كشور ما به دلایلی فیلم كوتاه كه از نظر من یك سینمای مستقل است، جدی گرفته نمی‌شود و حمایت چندانی از آن نشده است. من فكر می‌كنم یكی فیلم كوتاه و دیگری تئاتر در كشور ما مظلوم واقع شده‌اند و اهمیت چندانی به آن‌ها داده نمی‌شود.

این كارگردان با بیان اینكه در ایران نگاه آماتوری به فیلم كوتاه شده است، اظهار كرد: یادم هست در اختتامیه جشنواره فیلم كوتاه تهران یكی از دوستان وقتی می‌خواست از سازندگان فیلم كوتاه تجلیل و قدردانی كند، گفت: «ان شاء الله همه این عزیزان كه فیلم‌های كوتاه خوبی ساخته‌اند به زودی وارد فضای حرفه‌ای بشوند و فیلم‌های بلند خود را بسازند!» این نشان می‌دهد كه بسیاری در كشور ما هنوز ساختن فیلم كوتاه را یك مرحله اولیه و غیرحرفه‌ای و آماتوری می‌دانند؛ این نگاه به نظر من اشتباه است و ما باید به این باور برسیم كه ساختن فیلم كوتاه خودش مستقلا یك كار حرفه‌ای است.

وی گفت: البته بسیاری از فیلم‌سازان جوان برای اینكه رزومه‌ای بسازند و با آن رزومه وارد ساختن آثار بلند سینمایی بشوند، چند فیلم كوتاه می‌سازند تا آن‌ها را جدی بگیرند. طبیعتا این نگاه باعث می‌شود كه رویكرد به فیلم كوتاه همواره غیرجدی و آماتوری باشد.

فهیمی با تاكید بر اینكه باور دارد ساختن فیلم كوتاه امری مستقل از سینمای بلند و لذا باید به طور حرفه‌ای دنبال شود، افزود: اتفاقا ساختن فیلم كوتاه از جنبه‌هایی سخت از ساختن فیلم بلند است. شما فرصت زیادی ندارید و باید در یك زمان كم مطلب را منتقل كنید. در این فضا گاهی اتفاق می‌افتد كه یك فیلم 100 ثانیه‌ای تاثیرگذاری بیشتری از یك فیلم سینمایی بلند دارد. 

وی در پایان سخنانش از تصمیم‌اش برای ساختن فیلم بلند سینمایی خبر داد و گفت: اگر چه حدود 5 ماه دیگر وارد پیش‌تولید اثر سینمایی بلندی می‌شوم اما همواره به فیلم كوتاه دلبستگی دارم و در همین شرایط دارم یك فیلم‌نامه برای ساختن فیلم كوتاه می‌نویسم.


ساختن فیلم 100 ثانیه‌ای دشوارتر از ساختن فیلم بلند است

در ادامه این كارگاه كه با هدف تولید نمایش كمدی برگزار می‌شود حسین مدحت، تهیه‌كننده و كارگردان و مدرس سینما درباره فیلم كوتاه گفت: من هم با رضا فهیمی هم‌نظر هستم كه فیلم كوتاه خودش حرفه‌ای و مستقل است.

وی ادامه داد: تفاوت یك فیلم كوتاه با یك فیلم بلند فقط در عنصر زمان است. امروز دنیای جدید به نوعی است كه مردم كمتر فرصتی را برای دیدن آثار سینمایی بلند اختصاص می‌دهند و دوست دارند یك اثر هنری در مدت زمان كوتاهی حرفش را بزند. 

مدحت اظهار كرد: مثلا ما در یك فیلم 100 ثانیه‌ای فرصتی برای مقدمه‌چینی نداریم، و خیلی زود باید مطلبی را منتقل كنیم. به همین خاطر ساختن این گونه آثار بسیار دشوارتر از ساختن فیلم بلند است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.