رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت : از ابتدای امسال تا پایان آذرماه تعداد 15 هزار و 531 قلاده سگ در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،حسن قاسمی فرد با بیان اینکه واکسیناسیون سگ های اهلی و گله از اولویت های مهم دامپزشکی به شمار می رود، افزود : حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی و خفاش ها مخزن اصلی ویروس مسبب هاری محسوب می شوند که می توانند بیماری را به سایر پستانداران از جمله انسان و دام های اهلی منتقل کنند.

وی گفت: ویروس هاری در بزاق حیوان آلوده موجود است و انتقال آن با گزش و ایجاد خراش در اثر حمله حیوان آلوده میسر می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در صورت بروز علائم بالینی غیرقابل درمان است و به مرگ مبتلایان منتهی می شود ،خاطرنشان کرد: تغییر رفتار حیوان، فلجی حلق و حنجره و ریزش بزاق، ترس از نور و آب از مهم ترین علائم این بیماری است و دام بیماری که در اثر حمله حیوان آلوده مورد گزش یا خراش قرار گیرد، حداکثر 10 روز پس از شروع علائم بیماری تلف می شود.

قاسمی فرد افزود : توصیه می شود دام هایی که احتمال آلوده شدن آن ها به ویروس هاری در اثر حمله سایر حیوانات وجود دارد، بسته به نظر دامپزشک، حذف یا قرنطینه و مدت قرنطینه هم با توجه به دوره کمون این بیماری بین 45 روز تا 6 ماه متغیر است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.