مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: شهر لالجین به عنوان پایتخت سفال ایران برای ثبت جهانی شهر خلاق صنایع‌دستی در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان جهانی یونسکو کاندیدا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ریحان سروش‌مقدم در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: امسال سازمان جهانی یونسکو اقدام به تصویب ثبت جهانی دو شهر اصفهان و تبریز به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی کرده است و در این راستا شهر لالجین که به عنوان پایتخت سفال ایران مطرح نیست نیز کاندیدای ثبت جهانی شد.

وی افزود: در زمینه پرونده شهر سفال لالجین در حال تکمیل شدن است و باید تا پایان دی ماه به یونسکو ارسال شود و در سال 2016 به عنوان شهر خلاص صنایع دستی کاندیدا می‌شود که در این زمینه باید زیرساخت‌هایی فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: برای تحقق این فرایند باید طرح جامع و تفصیلی شهر لالجین بازنگری شود و المان‌های شهری و بافت شهر با محوریت سفال فضاسازی شود تا ویژگی شهرهای جهانی صنایع‌دستی در لالجین نمود پیدا کند.

سروش‌مقدم با اشاره به موافق معاون رئیس جمهور برای برگزاری دو جشنواره ملی و بین‌المللی در همدان گفت: استان همدان سال آینده جشنواره بین‌المللی سفال را میزبانی می‌کند و همچنین در سال 2017 نیز میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم هگمتانه خواهیم بود که سازوکار اجرایی آن زمان‌بر است.

وی از تدوین استاندارد سفال لاجین خبر داد و بیان کرد: برای ثبت جهانی باید سفال لالجین از استانداردهای تولید و فروش برخوردار شود و در این زمینه اقدامات اولیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه فضای گردشگری استان همدان در سطح جهانی در معرض دیده قرار گرفته است، افزود: غارعلیصدر، تپه باستانی هگمتانه، منظره طبیعی ورکانه و دست‌کند ارزانفود نیز کاندیدای ثبت جهانی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی شدند.

انتهای پیام/ز

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.