با گذشت 5 سال ازطرح شبکه فاضلاب شهر تربت جام وپیشرفت 11 درصدی به خاطرتخصیص نیافتن اعتبار ضمن توقف آن؛ رها سازی پساب های خانگی در معابر عمومی به یک معضل بهداشتی وزیست محیطی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رئیس آبفای شهری تربت جام  با اشاره به اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب شهری گفت: مطالعات پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی با هزینه ۸۰۰ میلیون ریال در سال ۸۷ به پایان رسید وعملیات اجرایی پروژه اواخر سال ۸۸ با اعتباری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شروع شد.
جنیدی افزود:با تخصیص اعتبار ، این پروژه در سال ۸۹، پنج هزار و ۱۱۰ متر، سال ۹۰ به میزان ۱۱ هزار و ۴۰۰ متر و طی سال های ۹۱ و ۹۲ پنج هزار و ۴۸۷ متر اجرا شد.

وی گفت:در سال های ۹۳و۹۴ نیز حدود۱۵۰ متر این طرح اجرا شد که هم‌اکنون در مجموع با اجرای ۲۳ هزار و ۱۶۰ متر پروژه شبکه فاضلاب به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارملی متوقف شده است.

وی ادامه داد : تاکنون بیش از ۶۱ میلیارد ریال هزینه شده که برای تکمیل این پروژه بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

رئیس آبفای شهری تربت جام با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه تصریح کرد: هم اکنون این پروژه با گذشت پنج سال از شروع عملیات اجرایی ، حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
جنیدی خاطرنشان کرد:طول پروژه شبکه فاضلاب تربت جام ۲۰۴ کیلومتر است که تا کنون ۲۴ کیلومتر اجرا شده و ۱۸۰ کیلومتر از این طرح باقی مانده است.
وی گفت: برای احداث ایستگاه تصفیه خانه ، زمینی به مساحت ۱۸ هکتار تملک شده که با نصب و راه اندازی ایستگاه تصفیه روزانه معادل ۲۸ هزار متر مکعب آب تصفیه خواهد شد که برای بخش صنعت و کشاورزی استفاده می شود.

رئیس آبفای شهری تربت جام تاکید کرد:با شروع بهره برداری از طرح جمع آوری فاضلاب شهری برداشت بی رویه آب های زیر زمینی کاهش می یابد و چاه های جذبی آلودگی زیست محیطی نیزجمع آوری می شود.


بیش از۳۰۰ فقره بازدید و۱۳۰اخطار بهداشتی صادرشد

سرپرست دانشکده علوم پزشکی تربت جام هم با اشاره به معضل بهداشتی رها سازی پساب های خانگی درمعابر عمومی این شهرگفت: رها سازی پساب های خانگی منازل به داخل معابر عمومی موجب زشتی وآلودگی محیط شهر می شود.

سید محمود نظری افزود :شهروندان بدون توجه به خطرات بهداشتی اقدام به رهاسازی پساب های خانگی منازل خود درمعابرعمومی و کانال های جمع آوری آب های سطحی می کنند که موجب اعتراض سایر شهروندان هم می شود.

وی گفت :یکی از مسائل مهم بهداشتی که همیشه در تمام جلسه های شورای سلامت و امنیت غذایی و کارگروه های تخصصی این شهرمطرح می شود، بحث رها سازی پساب های خانگی در داخل معابر عمومی است که باید از این اقدام برخی شهروندان جلوگیری شود و در صورت رعایت نکردن با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی تربت جام افزود:بازرسان بهداشت محیط به صورت مستمر از نقاط مختلف شهر بازدید می‌کنند و ضمن آموزش های لازم اخطار های بهداشتی را نیز به متخلفان می دهند.

سید محمود نظری گفت: از ابتدای امسال بیش از۳۰۰ فقره بازدید انجام و۱۳۰ اخطار بهداشتی برای متخلفان صادر شده است.
وی افزود: شهروندان تربت جام در زمینه مشکل رها سازی پساب های خانگی باید توجه کنند که ابتدا خود از رها سازی پساب های فاضلاب متضررمی‌شوند.

برای برخورد با متخلفان کارگروه تشکیل شد

شهردار تربت جام هم با اشاره به معضل پساب های خانگی در این شهر گفت:برابر ماده ۱۶۸ مجازات اسلامی ، پیگیری و برخورد با متخلفان پساب های خانگی برعهده بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی است که در این راستا تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است .

محمد یوسف بدری احمدی افزود :در طی سال های اخیر بر اثر خشکسالی ، مهاجرت روستاییان و سکونت در حاشیه شهر وهمچنین در برخی از محلات به دلیل فقر فرهنگی ، همچنان شاهد رها سازی پساب های خانگی در معابرعمومی هستیم.

وی گفت:برخی از شهروندان که پساب های خانگی را به داخل معابرعمومی هدایت می کنند چاه فاضلاب ندارند.

شهردار تربت جام خاطرنشان کرد: برای برخورد با متخلفان کارگروهی با حضور نمایندگان دانشکده علوم پزشکی، شهرداری و نیروی انتظامی تشکیل و با مراجعه به در منازل شهروندان ، توصیه های بهداشتی به آنان ارائه می شود ولی متاسفانه عده ای با بی توجهی به معضلات بهداشتی همچنان پساب های خانگی را به داخل معابر عمومی هدایت می کنند که باید با آنان برخورد قضایی صورت گیرد .

محمد یوسف بدری احمدی گفت: فاضلاب های رها شده به داخل خیابان معمولا به انتهای شهر هدایت می شود و برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی به ناچار کانال سر پوشیده ای در خیابان های «المهدی» ،«شیخ الاسلام احمد جامی» و«استقلال» ایجاد کردیم که این پروژه همچنان ادامه دارد .


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.