اسطوره شدن شیخ نمرثمره اقدام جنایتکارانه آل سعود در به شهادت رساندن آن مجاهد شجاع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ حجت السلام بیگمحمدی کارشناس علوم دینی درباره شیخ باقرالنمر میگوید:وی از معروف‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی بود که در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه کتاب‌هایی همچون «اللمعة الدمشقیة» و کتاب «جامع المدارک» و «مستمسک عروة الوثقی»و« الحلقات» سید محمدباقر صدررا به تدریس میکرد.

به گفته این روحانی :نخستین بازداشت شیخ نمر در مهٔ ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. وی در بازگشت ازبحرین وبه دلیل مشارکت درهمایش بین‌المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیرو های امنیتی رژیم سعود بازداشت شد.در اتهام شیخ چنین آمده بود: «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده،مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند».

بازداشت دوم شیخ، در ۲۳ اوت ۲۰۰۸ میلادی رخ داد.که شیخ نمر باقر النمر در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۳ در اثر حملهٔ مسلحانهٔ

نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شدو پس از آن یعنی در نوامبر 2014حکم اعدام نمر از جانب دادگاه ویژه جزایی عربستان سعوی اعلام شد.

طی این حکم وی محکوم به مرگ از طریق قطع گردن با شمشیر شد.پس از اعلام حکم اعتراضات به آن از طرف مسلمانان دنیا به ویژه شیعیان و ایرا نیان آغاز شد.

در ۴ مارس ۲۰۱۵ دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی نیز شیخ نمر را به اتهام «حمل سلاح، تحریک به اختلافات طایفه‌ای و اطاعت نکردن از ولی امر» به اعدام محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر، اتهامات مطرح شده علیه شیخ نمر با حکم صادر شده از سوی دادگاه پیشین وی (دادگاه بدوی) که «محاربه» بود را متناسب ندانست و اعلام کرد که «قتل تعزیری» یا همان اعدام با جرم‌های ارتکابی از سوی متهم متناسب است. اما شیخ در نهایت بدست سعودی‌ها در ۲ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد . آنهم به بدوی ترین و بیرحمانه ترین شکل که دنیای کنونی ما نظیرش را به خود نمیبیند مگر اینکه مرتکبان چنین جرائمی به نوعی با آل سعود مرتبط باشند.

پیش از اعدام شیخ شیعیان عربستان با برگزاری تظاهرات گسترده در شهر قطیف تحت عنوان یوم النمور، آزادی شیخ نمر باقر النمر را خواستار شدند.

پس از آن مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان موضوع اعدام شیخ نمررا یک حرکت غیر منطقی و

جاهلانه عنوان کرد و گفت:اعدام شیخ نمر یک حرکت غیر منطقی و احمقانه بود و در حال حاضرموانعی که به دست

سران جاهل عربستان صورت گرفته نشان کاملی از حماقت وخود زنی سیاسی است که میتواند در جهان اسلام صدای تمام

انسانهای آزادی خواه و حتی کسانی که دغدغه های بحثهای انسانی دارند را در بیاورد و این اقدامات جاهلانه ناشی از درماندگی است.

حجت الاسلام قهرمانی در ادامه به شکست های متوالی سیاستهای غلط سعودی در منطقه اشاره کرد و افزود: شکست های سیاسی پی در پی که شاهد آن

هستیم به گونه ای نشان دهنده ی آن است که آنان می خواهند ابراز وجود کنند .

وی افزود سعودیها برای ابراز وجود هیچ واهمه ای از ریختن خون انسانها ی بیگناه ندارند،در حالی که بر اساس آموزه های دینی اگر خون مظلومی ریخته شود قطعا جوابی مطلوب نخواهد گرفت وقطعا شکست هر چه زودتر حکومت ظالم و سفاک را به دنبال خواهد داشت.

قهرمانی بااشاره به دولت عربستان و قانون و چهارچوب های قانونی این کشور خاطر نشان کرد:دولت عربستان دولتی

است که در بحث قانون و چهار چوب ها ی آن به هیچ اصولاخلاقی و ملاک انسانی مقید نیست.وبه نظر می آید با این اقدامات جنون آمیزمی خواهد در جهان اسلام تحت عناوین شیعه و سنی تقرفه افکنی کند.

وی ضمن تأکید برمنطقی که در فطرت انسان ها حاکم است بیان کرد: این فطرت ظلم ستیز و آزادیخواه می تواند تمامی انسان هارا در جهت مخالف بودن با رفتارهای غیر عقلایی حکومت عربستان بر انگیزد ودر جهت محکومیت ظلمها و جنایات این رژیم یک اجتماع اتحادی را به ارمغان بیاورد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان شخصیت شیخ را یک روحانی آزاده و آزادیخواه خواند و تأکید کرد: شیخ نمر باقرالنمریک روحانی شجاع بودند که در جهت دفاع از حریت و ارزشهای انسانی در شرق عربستان زندگی می کرد،در حوز ه امر به معروف و نهی از منکر زبان قاطعی داشتند وبدون اینکه در جهت تحریک کسانی اقدام کند از ارزشها دفاع میکردند.

به گفته حجت السلام قهرمانی :شیخ سالیان متوالی در محضر عالمان بزرگ بوده و در مدرسه ی قائم تهران ودر مصر و سوریه تدریس می کردند و مراتب عالی علمی خود را طی کرده بود و به وظیفه ی شرعی خود عمل میکرد که همین امرموجب ناراحتی و بغض وهابیها بود که در نهایت تاب وی و اندیشه اش را نیاوردند واورابه شهادت رساندند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز این روحانی شیعه را نستوه دانسته و شیخ بزرگوار را یک شخصیت انتقاد جوتوصیف و عنوان کرد: شیخ نمر باقرالنمر شخصی بودند که تفکراتشان ،تفکرات انقلابی ،استکبار ستیزانه بود و در صحبت هایشان هرگز اشاره به یک حرکت نظامی و ملی نداشتند ایشان انتقاداتی به دولت عربستان داشتند که انتقاداتی طبیعی بود چراکه دولت عربستان یک دولت قوم گرایی است و از جمله کار های ان ها درتقسیم وهزینه کرد بیت المال بود که شیعیان رااز آن تقسیم محروم کرده بودند در حالی که هیچ دولتی حق این را ندارد که ملت خود را به دلیل باورها و اعتقاداتش از منابع ملی محروم کند.

حجت الاسلام شیر محمدی در ادامه با اشاره به ویژه گیهای دینی و اخلاقی دولت جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: درنظام جمهوری اسلامی شاهد آن هستیم که همه اقلیت ها و قومیت ها و برادران اهل سنت از تمام امکانات و مواهب ملی همانند دیگر برادران خود بهره مند می شوند این درحالی است که دولت عربستان به چنین موضوعاتی پایبند نیست و در بحث جنسیت نیز خانم ها در دولت عربستان حق انتخاب ندارند .

وی ابراز کرد: شیخ نمر شخصیتی مبارز بود که برای حقوق انسان ها سکوت اختیار نمی کرد وسعی می کرد وارد عرصه دفاع و فضایی شود تا حقوق همه کسانی که در عربستان زندگی میکنند به صورت تساوی لحاظ شود و در واقع اویک شخصیت ازاده و عدالت محور داشت.

وی به رژیم سلطنتی که براساس تفکرات وهابیت در عربستان شکل گرفته است اشاره کرد و بیان کرد :این رژیم سلطنتی بر پایه تفکر وهابی خشونت گرا و غیر عقلایی در عربستان حاکم است که ریشه آن به تفکر محمد عبدالوهاب بر گرفته ازابن تیمیه باز میگردد واین ها یک طیف فرقه گرا هستند و اعتقاد دارند فقط یک فرقه در جهان اسلام، مسلمان ه و ما بقی از گروه اسلام خارج هستند و اگر امکان و قدرت اجازه دهد خو نشان مباح است .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد:باوجود حکومت چنین رژیم هایی با این طرز تفکر در عربستان آن ها به سمت فرقه گرایی تشویق می شوند که یک ابزار خوبی برای دشمنان اسلام است و به دلیل اینکه طاقت و توان تحمل تفکر های دیگر را ندارندتبعاتی که از این عمل حاصل می شود ایجاد تفرقه د ردل عربستان و بین مسلمین است

وی گفت :نتیجه ی چنین رفتارهایی شکل گیری جریانات تندی در جامعه است که احساسات انسانی را جریحه دار می کند و متقابلا اقدامات خوشونت بارصورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین شیر محمدی با اشاره به اقداماتی که در طی دو سال اخیر از دولت عربستان سر زده است. خاطر نشان کرد:ایجاد تفرقه و گروه گرایی از تبعات اقدام دولت عربستان است که در پی آن احساسات جوانان جریحه دار می شود و درنتیجه وارد یک فضای انتقام ،انتقام جویی و تلافه جویی می شوندکه همین موضوع باعث تفرقه و فتنه در جهان اسلام می شود .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی زنجان علت زندانی شدن شیخ نمر باقرالنمر را توسط دولت

عربستان اینگونه عنوان کرد: به دلیل اینکه دولت عربستان نتوانست در برابر بیانات شیوا و نظرات و جملات روشن فکرانه ی این شیخ بزرگ دوام بیاورد دست به چنین اقدام جاهلانه ای زد.

وی در باره شیخ افزود: تکه کلامی که وی داشت لفظ سیدالشهدا بود که در سخنرانی ها می فرمودند هیهات من الذلةو تکه کلامی که در انتقاد های ال سعود داشتند این بود که این ها کسانی هستند که فرزندان ما را کشتند

به گفته این روحانی: شیخ نمراهل سنت را برادر خود می دانست و رژیم عربستان را فقط و فقط یک رژیم سلطنتی قرون وسطایی با تفکرات صهیونیستی تو صیف کرده و انتقادی که داشت این بود که چرا به فرزندان وجان و مال و موقعیت تعرض می کنند .

شیخ باقر النمردر برابر ظلم ایستاد،انتقاد کردو هیچ گاه سکوت اختیار ننمود تا اینکه شهد شهادت نوشید.یادش گرامی.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: شیخ نمر ، اعتراض ، اعدام ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.