سه آمریکایی و یک بلژیکی با طرح دادخواستی در دادگاه فدرال آمریکا، علیه رژیم صهیونیستی اقامه دعوی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم «اسپنسر هسو» نوشت سه آمریکایی و یک تبعه بلژیک در دادگاه فدرال آمریکا از رژیم صهیونیستی شکایت کردند و خواستار دریافت غرامت شدند. آنها در رویارویی مرگباری در سال 2010 (۱۳۸۹) میان کماندوهای رژیم صهیونیستیی و فعالانی که سعی داشتند محاصره دریایی این رژیم را بشکنند و وارد نوار غزه شوند، مجروح شدند. 

این شکایت که روز دوشنبه مطرح شد تازه ترین واکنش به این حمله است که در آن کماندوهای رژیم صهیونیستیی به ناوگانی از شش کشتی کمک رسان به غره حمله کردند و نُه تبعه ترک و یک آمریکایی تُرک‌تبار را کشتند و شمار زیادی را زخمی کردند. این حادثه محکومیت‌های بین المللی و بحران دیپلماتیک میان ترکیه و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

کسانی که در کشتی مسافربری ماوی مرمره کشته شدند همه غیرنظامی بودند از جمله «فرقان دوگان،» شهروند آمریکایی نوزده ساله‌ای که خانواده اش در ماه اکتبر در دادگاهی در لس آنجلس بر ضد «ایهود باراک،» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، اقامه دعوی کردند.

دیوید شرمرهورن، مری آن رایت و هویدا عراف با تابعیت دوگانه رژیم صهیونیستیی-آمریکایی و مارگریت دکنوپر، تبعه بلژیکی، شاکیان جدید این پرونده هستند. آنها در آن حادثه در یک کشتی با پرچم آمریکا با هفده مسافر و خدمه بودند که تجهیزات رسانه ای حمل می کرد.

به گفته وکلای این شاکیان آنها در این حمله زخمی شدند، یکی از آنها به علت انفجار نارنجکی نوری در فاصله نزدیک دچار کاهش دید شده و یکی دیگر  از این افراد نیز بر اثر اصابت گلوله مشقی دچار شکستگی بینی شده است. 

رایت 69 ساله، روز دوشنبه در یک مصاحبه تلفنی گفت: «من شاهد بودم که (کماندوهای رژیم صهیونیستیی) زنان را می گرفتند، آنها را روی زمین پرت می کردند و صورتشان را داخل خرده شیشه ها فرو می کردند. این چهار شاکی گفتند دوازده ساعت دست و پایشان بسته بود و سه روز در بازداشت بودند.

وکیل «استیون ام اشنیبوام» از واشنگتن در یک شکایت نامه 21 صفحه ای نوشت: در این عملیات نظامی بیش از 150 نفر زخمی و برخی شکنجه شده، مورد آزار و اذیت و توهین قرار گرفته و یا به طور خودسرانه دستگیر شدند. وی افزود بر اساس قوانین بین المللی این حمله در آب های آزاد غیرقابل توجیه و غیرقانونی بوده است. بر اساس قانون آمریکا مقامات خارجی مصونیت دارند و شکایت بر ضد دولت‌های خارجی ممنوع است مگر در شرایط خاص.

دادستان کل دیوان بین المللی لاهه اواخر سال 2014،  گزارش داد نیروهای رژیم صهیونیستیی در حمله به این ناوگان احتمالا مرتکب جنایات جنگی شده اند اما تعداد قربانیان به اندازه کافی زیاد نیست که بتوان تحقیقات جنایی در این زمینه انجام داد.

ماه گذشته، مقامات رژیم صهیونیستیی یک از حصول توافق اولیه با همتایان تُرک خود برای برقراری روابط دیپلماتیک خبر دادند. رژیم صهیونیستی بدون اعتراف به خطای خود، پیشنهاد داده است صندوقی انسان‌دوستانه برای خانواده های کشته شدگان این حادثه ایجاد کند و در ازای آن ترکیه ادعاهای قانونی خود را بر ضد این رژیم، پس بگیرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار