غفارزاده بررسی و ارزش‌گذاری بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه به صورت جداگانه را امری مهم و قابل تامل قلمداد کرد.

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند برگزاری جشنواره فجر تا به این لحظه گفت: اینکه سه بخش سینمایی سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر وجود دارد و از طرفی این فیلم‌ها از ابتدا تا انتها زیر نظر عده و گروهی خاص و محدود بررسی و داوری می‌شوند، اتفاق خوبی نخواهد بود. چون به هیچ وجه نمی‌توان درستی و انصاف همه آن‌ها را مورد تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: فیلم اولی‌ها با انگیزه‌های بالا و روحیه مضاعفی پا به عرصه سینما و جشنواره می‌گذارند. به امید اینکه جایگاه مناسبی را به دست آورند. در این میان بررسی طرح فیلمنامه آن‌ها برای ورودی حرفه‌ای نیاز به تاملات و نتیجه‌گیری‌های حرفه‌ای دارد. فیلم‌های سودای سیمرغ ما که به سینمای بدنه تبدیل شده، نیز به خاطر دو وجه هنری و تجاری که در آن نهفته است، برای رونق هر چه بیشتر سینما فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. این فیلم‌ها نیز اگر قرار است رویکرد هنری متناسب با شعور مخاطب داشته باشند، باید به خوبی بررسی شوند. از سویی بخش هنر و تجربه به جهت فرم و محتوای خاصی که دارد می‌تواند بخشی از سینما را در دست بگیرد و رویکردهای خاص خودش را دارد. پس با این تفاسیر چطور می‌توان سه بخش با سه رویکرد نسبتا متفاوت را توسط یک گروه ارزیابی کرد و به آن‌ها امتیاز داد؟!

وی ادامه داد: پیشنهاد من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در پی آن متولیان و برگزارکنندگان جشنواره فجر، این است که مراحل پیش‌تولید، تولید و پس از تولید فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر تجربه را جدا کنند و توسط افرادی حرفه‌ای و آشنا با سینمای روز دنیا، جداگانه این سه بخش را ارزیابی کنند تا بتوان از حالت عمومی که درگیر آن هستیم به حالت تخصصی گرایش پیدا کنیم.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که حمایت و همکاری که قرار است از ابتدا تا انتهای تولید یک فیلم به صورت جداگانه با بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه صورت بگیرد، باید در راستای پویایی سینمای ایران باشد و هر گروهی ساز خود را نزند. به عنوان مثال هنر و تجربه انتظار اکران عمومی را نداشته باشد و این موضوع برای مسئولان آن روشن و واضح شود. متاسفانه بررسی این سه بخش جنبه عمومی پیدا کرده و در انتخاب، بیان اظهارنظرها و عقیده‌ها سوءتفاهم‌های شدید به وجود آمده که باید با تدابیری خاص و مشخص که به آن اشاره کردیم در صورت امکان از بین برود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار