حفاظت و تقویت پوشش گیاهی آبخیزها میتوان منابع خاک آنها را به سادگی حفاظت و زمینه نفوذ و ذخیره نزولات جوی را در آنها فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛مسئول اداره مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آب یکی از مهمترین و موثرترین منابع و تولیدات حوزه های آبخیز است که خود به وجود منابع دیگری مانند پوشش گیاهی و خاک وابستگی دارد.

وی افزود: با حفاظت و تقویت پوشش گیاهی آبخیزها میتوان منابع خاک آنها را به سادگی حفاظت و زمینه نفوذ و ذخیره نزولات جوی را در آنها فراهم کرد.

بیات گفت : تحقیقات صورت گرفته نشان داده که پوشش گیاهی دامنه ها میتواند17 تا 18 درصد از میزان تبخیر بارندگیها را کاهش دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همچنین قیمت استحصال آب از طریق اجرای اقدامات آبخیزداری تقریبا یک پنجم قیمت استحصال آب از طریق احداث سد ها است افزود : تاکنون در استان زنجان با ساخت سازه های آبخیزداری در شرایط غیرخشکسالی سالانه حدود 50 میلیون متر مکعب آب قابل استحصال شده است.

بیات اضافه کرد: استحصال آب در آبخیزداری علاوه بر روشهای غیرمستقیم از طریق احداث سازه های مختلف جمع آوری روان آبها مانند حوضچه های تزیق مصنوعی و آبخوان داری ، بند های ذخیره ای، احداث بانکت، چاله های فلسی و غیره صورت می گیرد.

بیات آبخیزداری رافرآیند آگاهانه اداره منابع فیزیکی، بیولوژیکی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حوزه های آبخیز به عنوان سیستم های هیدورلوژیکی پویا از طریق حفاظت ، تقویت ، توسعه و پایدارسازی منابع مذکور بیان کرد و ادامه داد: با بهره برداری اصولی از این منابع میتوان به امنیت غذایی، کاهش خطر پذیری ، ارتقاء سطح معیشت بهره برداران فعلی و آینده و حفاظت از طبیعت و محیط زیست رسید.


انتهای پیام/س

برچسب ها: حفاظت ، پوشش ، نزولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.