در شهرستان خرمشهر از بازار گرفته تا اطراف مسجد جامع خرمشهر مملو از دستفروشانی است که روز و شب بساط دستفروشی خود را پهن میکنند و آشفته بازار خرمشهر را اشفته تر میکنند .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان،از آبادان ؛ این روزها یافتن شغل، آه از دل هر جوان خرمشهری بلند می‌کند. بیکاری مشکل اصلی مردم شده است و هیچ راه گریزی برای فرار از آن نمی‌توان یافت.

در این میان عده‌ای با جمع کردن خرده سرمایه‌ای اقدام به دست فروشی میکنند که متاسفانه تعدادشان در خرمشهر بسیار زیاد است و هر روز هم رو به افزایش است .

 گرچه دست فروشان تا حدودی معضل بیکاری خود را حل میکنند، اما این وضعیت خود مشکلات ریز و درشتی‌را ایجاد کرده که بسیاری از مردم و شهروندان را می‌آزارد.

بد نما کردن چهره شهر، ایجاد ناامنی و عدم سهولت تردد به ویژه برای خانم‌ها، آلوده کردن محله‌ها و خیابان‌ها از جمله شکایاتی است که این روزها مردم از دستفروشان می‌کنند.

فروشندگانی که اغلب بدون توجه به مسائل بهداشتی و سلامت شهروندان اقدام به فروش موادغذایی، پوشاک و سایر اقلام مورد نياز شهروندان می‌کنند.

یکی از شهروندان خرمشهری گفت: اوضاع دستفروشان بسیار نامناسب است به ویژه اینکه عصرها دیگر جای تردد در مسیر کسب و کار آنها نیست.

وی افزود: میدان شهید مطهری مرکز خرمشهر است و این فروشندگان دقیقا بساط خود را همانجا پهن می‌کنند و همین امر مشکلات زیادی برای تردد خانواده‌ها ایجاد کرده است.

یک دختر دانشجوی خرمشهری در این زمینه گفت: ناامنی در این محدوده بیداد می‌کند و چهره شهر را غیرقابل تحمل کرده است .عبور کردن از میان تعداد زیاد این دست فروشان که متاسفانه برخی از آنان مزاحمتهایی هم برای بانوان فراهم میکنند بسیار عذاب آور است.

یک خانم خانه دار خرمشهری نیز گفت : برای امدن به بازار واقعا مشکل دارم .دستفروشان بازار و حتی پیاده روهای اطرف بازارهای شهر را قرق کرده اند و رفت و امد به سختی و بکندی انجام میشود . این شرایط برای همه بویژه بانوان بسیار نامناسب و سخت است .

وی پیشنهاد داد: بهتر است با راه‌اندازی و ساخت بازارچه‌، دستفروشان را به یک مکان واحد و سازمان یافته منتقل کنند تا مشکلات ناشی از پراکندگی آنان در جای‌جای شهر نیز کاسته شود.

چند تن از مغازه داران هم با ابراز نارضایتی شدید از وجود دست فروشان گفتند:پول اب و برق و مالیات را ما می دهیم ولی سودش را دست فروشان می برند .وجود دست فروشان موجب شده که کاسبی ما بشدت با رکود مواجه شود .

یکی از دستفروشان اطراف مسجد جامع خرمشهر گفت: بیکاری مرا مجبور به دستفروشی کرده است زیرا قبلا زندگی‌ام را به سختی می‌گذراندم.

وی افزود: البته فعلا از دستفروشی راضی هستم و درآمدم هم خوب است چون مجبور به پرداخت هیچ هزینه آب و برق و مالیات نیستم.

وی گفت: اگر مسئولان شهرستان امکاناتی در اختیار دستفروشان قرار دهند و آنها را به بازارچه‌هایی مشخص انتقال دهند دیگر شهروندان و یا کاسب کارایی که نزدیک ما هستند هم مشکلی برای حضور ما نخواهند داشت.

این شهروند 29 ساله افزود: ما قصد ایجاد مزاحمت برای مردم و مغازه‌داران را نداریم و تنها حرفمان این است که ما نیز چون همه برای گذراندن زندگی مجبور به کار کردن هستیم و این شغل ماست.

فرماندار خرمشهردر این زمینه گفت: چندین نقطه را مکان‌یابی کرده‌ایم که در آینده‌ای نه چندان دور با همکاری شورای شهر و شهرداری نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام کنیم.

ولی الله حیاتی افزود: در این زمینه کارگروه‌هایی تشکیل شده است و مواردی چون بهداشت، وضعیت روشنایی، نظارت بر قیمت‌ها و سایر بخش‌های مورد نیاز بررسی و ارزیابی شده‌اند تا دیگر مشکلی برای فروشندگان و شهروندان ایجادنشود.

وی همچنین افزود: در این کارگروه روسای اداره آب و فاضلاب، اداره برق، دامپزشکی، اداره صنعت معدن و تجارت، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی، مجمع امور صنفی و همه دستگاه‌های مرتبط عضو هستند تا مسائل مورد نیاز بررسی شود.

وی در پایان با اشاره به ساماندهی دستفروشان اطراف مسجد جامع خرمشهر گفت: با ساخت بازارچه جدید این دستفروشان نیز نظم و سر و سامان می‌گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیزگفت: برای ساماندهی دستفروشان در حال برنامه‌ریزی برای احداث بازارچه‌های جدیدی هستیم که از لحاظ بهداشتی استانداردهای لازم و کافی را داشته باشند تا مراجعه کنند و خریداران برای تهیه مایحتاج خود با امنیت خاطر و سلامت به این بازارچه‌ها ورود کنند.

کامران سالمی افزود: با توجه به اینکه بیشتر ایام سال در این شهرستان هوا گرم است گفت: باید با نظارت مضاعف بازرسان بهداشتی شرایطی را فراهم کرد تا موادغذایی فاسد نشوند و یا مدت زمان بيشتری برای مصرف تازه و قابل مصرف بمانند.

وی با اشاره به شدت معضل افزایش دست‌فروشان به ویژه در مرکز خرمشهر گفت: در حال حاضر انتقال و سامان‌دهی دست‌فروشان بازارهای خرمشهر می‌تواند بهترین راهکار باشد.

امید است وعده های داده شده مسئولان خرمشهری بزودی محقق شود و معضل دستفروشی در شهرستان خرمشهر برطرف شود .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.