دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: روزانه 10 میلیارد تومان هزینه صرف خرید و فروش سیگار در کشور می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و فوق تخصص بیماری‌های ریوی در حاشیه نشست بررسی نحوه تعامل سازمان‌های مردم نهاد با دولت که با حضور اعضای اصلی سازمان بهداشت جهانی و نمایندگان آن در مرکز جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حال برگزاری است، صراحتا تاکید کرد: متاسفانه کشور ما دستخوش 52 بیماری نوظهور و مهلک به علت مصرف تنها سیگار شده و این درحالی است که متاسفانه سرمایه گذاری در بحث دخانیات علی الخصوص سیگار و قلیان اولین هدف کشورهای سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در ایران است و از سویی دیگر، روزانه 10 میلیارد تومان هزینه صرف خرید و فروش سیگار در کشور می شود؛ یعنی رقمی معادل سه هزار میلیارد تومان در سال که عوارض ناشی از آن تبدیل به تهدید و هشداری جدی بر نظام بهداشت و درمان کشورمان شده است. به گونه‌ای که هم اکنون بخش عظیمی از بودجه بهداشت و درمان کشورمان صرف درمان بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار و قلیان شده است.

وی همچنین با بیان اینکه آمارهای مذکور در حالی اعلام می‌شوند که هنوز آماری در خصوص گرفتاری‌ها و یا بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان در کشور در دسترس نیست که تحقیقات فعلاً نشان داده، در صورت جمع بندی چنین آماری قطعا‌ً میزان مصرف قلیان و بیماری‌های ناشی از آن تا سه برابر آمارهای کنونی در خصوص استعمال سیگار می‌رسد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه گفت: متأسفانه مالیات مربوط به استعمال دخانیات و علی‌الخصوص سیگار در کشور کمتر از سایر کشورهای جهان است. به گونه‌ای که این مالیات در ایران تنها 15 درصد ولی در کشوری همچون پاکستان میزان این مالیات 84 درصد، کشور اردن 82 درصد، همسایه مرزی و اصلی ایران یعنی ترکیه 80 درصد و در امارات 75 درصد می‌باشد و این واقعاً جای تأسف دارد زیرا زمانی صحبت از افزایش نرخ مالیات دخانیات می‌شود بسیاری از مسئولین تصور دارند که شاید این افزایش مالیات شامل رقمی کاملاً‌ مجزا از قیمت اصلی سیگار است. در حالی که این مالیات باید از کل قیمت تمام شده کسر شود. تا مابه‌التفاوت آن صرف ارتقاء بودجه سلامت و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش سلامت کشور شود.

دکتر محمد رضا مسجدی خاطرنشان کرد: تنها 15 درصد از جمعیت کل کشور در حال استعمال دخانیاتی همچون سیگار و قلیان هستند که عواقب و ضررهای مالی آن را به صورت تحمیل هزینه‌های گزاف بر بدنه دولت و نظام بهداشت و درمان کشور 85 درصد باقی‌مانده از افراد ملت باید بپردازند؛‌ که کاملاً‌ مغایر با اصول است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار