به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، داوود حسنعليان اظهار داشت: دانشگاه كارآفرين علاوه بر آموزش و توليد علم، بايد بتواند تربيت نيروي انساني مورد نياز توسعه را در راستاي تجاري سازي علم كه نمود آن تأسيس شركت هاي دانشگاهي و شركت هاي دانش بنيان است عهده دار باشد.
وي حركت در مسير تبديل دانشگاه ها به سمت و سوي دانشگاه هاي كارآفرين را از سياست هاي وزارت علوم بيان كرد و افزود: در چنين دانشگاه هايي دانشجويان به گونه اي تربيت مي شوند كه بتوانند ضمن نوآوري، فناوري و تجاري سازي، كسب و كار مبتني بر دانش را ايجاد كنند.
وي خاطر نشان كرد: يكي از برنامه هاي وزارت علوم در ايجاد مراكز كارآفريني كمك به سياستگذاري و برنامه ريزي برای سوق دانشگاه ها از آموزشي (نسل اول) به دانشگاه كارآفرين(نسل سوم) است زيرا امروزه در معيار جهاني به دانشگاه هاي آموزشي صرف دانشگاه اطلاق نمي شود.
رئيس مركز كارآفريني دانشگاه كاشان گفت: دانشگاه نسل سوم تنها مكاني براي يادگيري يكسري آموزش هاي صرف نظر و غير كارا نيست بلكه افرادي را به جامعه تحويل مي دهد كه دانش را در كنار پژوهش هاي كاربردي به خدمت گرفته و با نوآوري و تجاري سازي ثروت خلق كند.
وي با تاكيد بر اينكه در دانشگاه بايد هزينه فايده را محاسبه كنيم افزود: ما موظف هستيم در حد كلان ميزان توليد، نقش و تأثير عملكردمان را به عنوان يك مجموعه دانشگاهي در جامعه ارزيابي و مشخص نموده و دائما روش ها و متدهاي به روز و كارآمد را جهت بهبود بخشي به روند علمكردمان پيگيري و تجربه نمائيم.
وي خاطر نشان كرد: دانشگاه مسئول كمك و تدوين راهبري كلان جامعه است به گونه اي كه توسعه در تمامي ابعاد با يك تفكر منطقي تبيين و فناوري توليد شده عامل رفع نياز و يا حل يك مشكل باشد.
رئيس مركز كارآفرني دانشگاه كاشان ارايه و خلق ايده هاي متناسب با نياز جامعه را ضروري دانست و افزود: تمام واحدها و ارگانهاي موجود با توجه به سرعت تغييري كه در دنيا در حال وقوع است اگر نتوانند خود را با نيازهاي جامعه وفق دهند از بين مي روند و اگر سازماني نتواند با زمان و نياز منطبق شود با وجود سرمايه گذاري سنگين آينده روشني براي آن متصور نخواهد بود.
وي با اشاره به اينكه دانشگاهها در هر دوره اي نقشي را عهده دار بوده اند اظهار داشت: يكي از رسالتهاي دانشگاه ها در دنيا گردآوري تكنولوژي ها، سرمايه گذاران و كارآفرينان در مركز رشد و پاركهاي علم و فناوري است.
حسنعليان خاطر نشان كرد: دانشگاه زماني موفق است كه همزمان با توليد دانش و فناوري جنبه هاي عملي فناوري را نيز عهده دار باشد و به عبارت ديگر به موفقيت هاي علمي و عملي توأمان دست پيدا كند.
وي با بيان اينكه در يك دانشگاه كارآفرين، تفكر كارآفريني در تمامي اجزا و اركان آن جريان دارد افزود: كارآفريني در دانشگاه برايند و محصول نهايي كل مجموعه دانشگاه است و لذا همپوشاني وظايفي با كليه معاونت ها و واحدهاي دانشگاهي دارد و فقط با همكاري و شناخت رسالت دانشگاه در تمامي اجزاست كه مي توانيم به هدف كه همان دانشگاه كارآفرين است دست يابيم.
رئيس مركز كارآفريني دانشگاه كاشان، مهمترين وظيفه مركز كارآفريني را اجراي مصوبات كميته كارآفريني و كمك به سياستگزاري كلان دانشگاه در جهت حركت به سمت دانشگاه كارآفرين و از نظر عملي نيز فعاليت در چهار بخش آموزشي، ترويج ، مشاوره و پژوهشي است.
حسنعليان در مورد برنامه هاي آموزشي، برگزاري 32 دوره آموزشي شامل كلاس هاي نرم افزاري، آموزشي، مهارتي و كلاسهاي كارآفريني، برگزاري چهار دوره با كمك سازمان فني و حرفه اي و انعقاد تفاهم نامه همكاري و تصويب دو واحد درس كارآفريني با رويكرد يك درس و چند استاد را از عمده ترين فعاليت هاي مركز در نيمه نخست سال جاري عنوان كرد.
وي با اشاره به نقش مهم ترويج در فرايند فعال سازي استفاده هر چه بيشتر از توان دانشجويي را در قالب تشكيل باشگاه همياران افتخاري كارآفريني برشمرد و افزود: تيم بندي دانشجويان علاقمند در قالب تيم مجله، تيم ايده، تيم كسب و كار و غيره بوده كه حاصل عمكرد اين تيم ها انتشار ماهانه مجله الكترونيكي، برگزاري مسابقات ايده كافي در دانشكده هاي فني مهندسي و علوم، برگزاري بازارچه كسب و كار و غيره است.
رئيس مركز كارآفريني دانشگاه كاشان، ارايه مشاوره به دانشجويان و اعضاي محترم هيات علمي از ديگر فعاليت هاي مركز بيان كرد و گفت: برگزاري مسابقات ايده شو در تمامي دانشگاه، راه اندازي بانك ايده، همكاري با دانشگاه هاي علوم پزشكي و آزاد، همكاري با شهرداري، آموزش و اجراي جديد ترين متدها و فنون آموزش خلاقيت در صورت همكاري گروها از برنامه هاي پيش روي اين مركز است.
انتهای پیام/ت