برنامه‌ طرح مداخله پیشگیری از بیماری سرطان تا پایان سال جاری در قزوین تدوین می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری تدوین برنامه‌های طرح مداخله پیشگیری از بیماری سرطان را به اتمام برسانیم و در راستای تدوین برنامه میان‌مدت آن گام برداریم.

راحله صادق افزود: با برنامه‌های در نظر گرفته شده بلندمدت و کوتاه‌مدت در طرح مداخله و کنترل بیماری سرطان، سعی کرده‌ایم موضوعات پیشگیری و کنترل عوامل خطر سرطان‌ها از جمله کم‌تحرکی، تغذیه، دخانیات و الکل به عنوان مهم‌ترین عوامل اصلی بروز این نوع بیماری را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه بلندمدت طرح مداخله پیشگیری و کنترل بیماری سرطان‌ در سال‌های آینده اجرایی می‌شود، خاطر نشان کرد: این طرح شامل بخش‌ها و مراحل مختلف همچون اجرای برنامه کوتاه‌مدت و محتوای آموزشی است.

این مسئول بیان کرد: اجرای طرح برنامه بلندمدت پیشگیری از سرطان، یک برنامه پنج ساله‌ در راستای کاهش کم‌تحرکی و مصرف دخانیات، کاهش چاقی و بهبود سبک زندگی بوده که مرحله اجرایی آن در حال برنامه‌ریزی است.

صادق با اشاره به عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر در انسان که سرطان‌ نیز جزو این موارد است، تصریح کرد: به طور کلی در بروز این نوع بیماری‌ها عوامل خطر، یکسان است؛ عوامل خطر بیماری‌های یاد شده شامل تغذیه نامناسب، چاقی، کم‌تحرکی و مصرف دخانیات به‌ویژه الکل است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین مطرح کرد: به طور تقریبی 40 درصد آمار مبتلایان به انواع سرطان‌ها، برگرفته از چهار عامل خطر یاد شده است که اگر بتوانیم این عوامل را کنترل کنیم، حدود نیمی از آمار مبتلایان به سرطان کاهش می‌یابد.

صادق با بیان اینکه طرح برنامه مداخله آموزش پیشگیری و کنترل بیماری‌های سرطان‌ برای نخستین بار در استان قزوین اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم قزوین در ابتلا به این نوع بیماری‌ها، درصد بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهند اما از آنجایی که روند مبتلایان آن از سال‌های گذشته در استان قزوین رو به افزایش بوده، اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی توجه به این نوع بیماری گرایش پیدا کرده است.

این مسئول به بیان مهمترین شاخص‌های برنامه مداخله پیشگیری و کنترل بیماری سرطان پرداخت و اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی مردم در راستای عوامل خطر، آموزش پیشگیری از سرطان‌ها و کنترل این عوامل به عنوان برنامه کوتاه مدت طرح یاد شده مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود کشور، استان قزوین از نظر وجود عوامل خطر بیماری‌های سرطان، سطح مطلوبی را به خود اختصاص نمی‌دهد چراکه در بین استان‌های همجوار از نظر تعداد افراد در معرض خطر، درصد بالاتری را شامل می‌شود.

صادق یادآور شد: علاوه بر آموزش کارکنان بخش‌های پزشکی، در برنامه بلندمدت طرح مداخله پیشگیری و کنترل بیماری‌های سرطان با سایر ارگان‌های دولتی استان قزوین نیز هم‌افزایی صورت گرفته است.

وی در خصوص عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: این عوامل در مورد بیماری‌های یاد شده یکسان است که می‌توان با کنترل عوامل شناسایی شده، کاهش چشم‌گیری در بروز و شیوع بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی را مشاهده کرد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: تدوین ، پیشگیری ، سرطان ، طرح ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.