مهمترین نقطه ضعف جشنواره تئاتر فجر نبود دبیر دائمی و دبیرخانه 24 ساعته در طول سال است.

علی شمش کارگردان منتخب بخش تازه های تئاتر ایران سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص نگارش نمایشنامه «استان‌های میانرودان» گفت: داستان‌های میان رودان نمایشنامه‌ای پارودیک است که با سرچشمه‌های تمدن بشری، کهن الگوها و مشترکات فرهنگ باستانی ایران شوخی می‌کند اگر بین‌النهرین را گهواره تمدن بشری و بستر شکل‌گیری و گسترش مبانی مدنیت بدانیم ما در این اثر با سرچشمه‌ها، شکل‌گیری مناسبات شهری، روابط انسانی و اکتشافات در یک بستر پارودیک و در حوزه زبان فارسی شوخی می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: ما در این اثر به اساطیر باستان که نقش مهمی در هستی بخشی هر جغرافیا دارد توجه کرده‌ایم. داستان‌های میانرودان دارای سه اپیزود بوده و روایتگر به قدرت رسیدن و انحطاط سه پادشاه است که هر کدام از این شاهان در دوره‌ی خود با مفهومی درگیر بودند مثلا مهرابی با مفهوم قانون شناخته شده و ما آن را دستمایه‌ای برای ایجاد فضای کمدی در نمایشنامه کردیم.

شمس درخصوص شیوه اجرایی بیان کرد: برای اجرای این نمایشنامه تمامی تجربیاتم را در طول سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر با هم تلفیق کردم و بهره گرفتم در این شکل، روایت به مفهوم کار با زبان هم در نمایشنامه هم در اجرا بسیار حائز اهمیت است همچنین از آنجا که جهان باستان سرشار از شگفتی بوده و همیشه برای عموم مردم که شناخت کافی نسبت به آن ندارند با علامت سوال همراه است و جادو و شعبده از ارکان این دوره تاریخی است در نمایش نیز از شعبده و خلق فضاهای جادویی استفاده کردیم.

وی درباره عملکرد جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: مهمترین ضعف این روادید هنری نبود دبیر دائمی و دبیرخانه 24 ساعته در طول سال است این مهم در جشنواره‌های متوسط هم وجود دارد و سبب جذب گروه‌های نمایشی داخلی و خارجی بسیار می‌شود ما بخاطر حضور 10 یا 12 گروه بین‌المللی نمی‌توانیم جشنواره را بین‌المللی قلمداد کنیم بلکه باید طیف وسیعی از فرهنگ‌های گوناگون در این روادید حضور داشته باشند البته با وجود مشکلاتی که همه از آن آگاه هستیم نمی‌توان توقع زیادی از جشنواره تئاتر فجر داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.