درگیری معترضان «مدهسی» با پلیس در بخش های «مرنگ »،«بازار رانگلی » و «دنیا چوک» در 25 کیلومتری کاتماندو پایتخت نپال 3 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این درگیری روز جمعه به دنبال تلاش اقلیت «مدهسی» برای برهم زدن برنامه تبلیغاتی حزب کمونیست (حاکم ) این کشور آغاز شد.
مقامات محلی نپال تاکنون کشته شدن 3 نفر از معترضان و وخیم بودن تعدادی از مجروحان را تایید کرده اند.
به گفته شاهدان،پلیس برای متفرق کردن معترضان به سوی آنها گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد.
چندی پیش رهبران سه حزب بزرگ سیاسی نپال تصمیم گرفتند برای پایان دادن به اعتراض گروه اقلیت «مدهسی » که از زمان تصویب این قانون در دو ماه گذشته کشور را با بحران روبرو کرده قانون اساسی این کشور را اصلاح کنند.
رهبران سه حزب سیاسی ،کمونیست،مائوئیست و حزب مخالف کنگره سه هفته پیش در نشستی اضطراری برای پایان دادن به بحران سیاسی کشور به توافق رسیدند.
'کی پی شرما' اولی نخست وزیر نپال به همراه 'سوشیل کویرا' دبیر حزب کنگره و 'پراچندا' دبیر حزب مائوئیست نپال تصمیم گرفتند که در 3 ماه آینده برای پایان دادن به مشکلات مربوط به تقسیم بندی استان های نپال قانون اساسی ثبت شده در پارلمان این کشور را تغییر دهند.
دو درخواست اصلی گروه مدهسی نمایندگی تناسبی و اختصاص کرسی های پارلمان براساس جمعیت در قانون اساسی جدید است.
گروه اقلیت مدهسی از زمان تصویب قانون اساسی این کشور در چند ماه گذشته با اعتراض به تقسیمات جدید کشور خواستار اصلاح آن شده بود.
در اعتراض هایی که نپال در چند ماه گذشته بر سر قانون اساسی نپال شاهد بوده ، حدود 50 نفر کشته شدند. بیشتر کشته ها از گروه های مخالف و اقلیت های قبیله ای هستند.
آنها معتقدند که مرزهای داخلی جدید نپال حضور آنها را در پارلمان کشوری کمرنگ می کند.
مرز هند و نپال از چند ماه گذشته به دنبال تهدید حمله به کامیون های حامل مواد غذایی و سوخت از سوی معترضان مخالف قانون اساسی جدید نپال بسته شد.
بسته شدن مرز نپال و هند باعث کمبود شدید مواد سوختی و کالاهای اساسی دراین کشور شده است.
کاتماندو بارها از مقام های چینی خواسته است که مرز دوکشور که براثر زمین لرزه اردیبهشت ماه امسال بسته شده بود را برای ورود کالاهای اساسی باز کند.
روابط هند و نپال به دنبال بسته شدن مرز بین دو کشور تیره شده است.
نظام سیاسی نپال از سال 2006 دچار مشکل شده است .احزاب سیاسی این کشور طی این سال ها موفق به توافق بر سر پیش نویس قانون اساسی نشده بودند.
زلزله اردیبهشت ماه تلنگری به سیاستمداران این کشور بود که اختلافات را کنار گذاشته و به توافقی بر سر قانون اساسی برسند اما اعتراض ها همچنان ادامه دارد.

 منبع:ایرنا
انتهای پیام /

برچسب ها: پلیس ، درگیری ، نپال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.