دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 99 درصد مبتلایان به بیماری هموفیلی را مردان تشکیل می دهند و این بیماری به ندرت در زنان مشاهده می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا بدیعی افزود: هموفیلی یکی از انواع اختلالات انعقاد خون مادرزادی است که وابسته به جنس بوده و از نظر توارث وابسته به کروموزم ایکس است.

وی با بیان اینکه هموفیلی به دو بخش A و B تقسیم می شود اظهار کرد: هموفیلی A براثر کمبود فاکتور انعقادی 8 و هموفیلی B بر اثر کمبود فاکتور انعقادی 9 ایجاد می شود و این بیماران به طور خود به خود مستعد بروز خونریزی هستند.

این فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی اطفال گفت: غیر از بیماری هموفیلی شیوع سایر اختلالات خونریزی دهنده بین زنان و مردان تقریبا مساوی است.

بدیعی افزود: شیوع اختلالات انعقادی نادر که شامل چندین نوع بیماری است در خراسان رضوی اغلب به دلیل ازدواج های فامیلی است.

وی اظهار کرد: خونریزی داخل مفصلی یکی ازشایع ترین و پرعارضه ترین تبعات بیماری هموفیلی است به طوریکه این خونریزی ها از سنی که کودک شروع به چهار دست و پا راه رفتن می کند، آغاز می شود.

به گفته دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اگر خونریزی های مفصلی کنترل نشوند، مفاصل از حالت طبیعی خارج شده و غیر فعال می شوند و کودک به سوی معلولیت پیش می رود.

بدیعی ادامه داد: درمان های پیشگیرانه برای گروه زیر 15 سال در فرم های شدید بیماری یکی از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت و درمان برای این گروه بیماریهاست، به طوریکه با تزریق فاکتورهای انعقادی بیمار از فرم شدید به متوسط یا خفیف تبدیل می شود.

وی انجام درمان های پیشگیرانه و تزریق فاکتورهای انعقادی، عمل جراحی تعویض مفصل و روش درمانی نوین 'رادیوسینوکتومی' یا حذف غشای داخل مفصلی به وسیله مواد رادیواکتیویته را از روشهای کنترل و درمان بیماری هموفیلی عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روش رادیوسینوکتومی بیشترین اثربخشی را در بیماران هموفیلی دارد، اما در بیماریهای دیگر مثل 'روماتیدآرتوئید' نیز به کار می رود.

بدیعی افزود: این روش نسبت به روش های دیگر هزینه کمتری در بردارد و از طرفی به صورت سرپایی انجام می شود و افزون بر 70 درصد بیماران هموفیلی با این روش با یک تزریق بهبود می یابند.

وی اظهار کرد: با این حال هر بیمار هموفیلی کاندید روش رادیوسینوکتومی نیست.

هم اکنون 900 بیمار هموفیلی و دارای سایر اختلالات انعقادی ارثی در خراسان رضوی هستند.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.