به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برای خروج 90هزار تاکسی فرسوده تشابه بسیاری با طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی بانک مرکزی دارد، بهطوری که براساس طرح اخیر تسهیلات 20 میلیون تومانی با سود 16 درصد به مالکان تاکسیهای فرسوده تعلق میگیرد. براین اساس بسیاری از کارشناسان طرح مذکور را فاز دوم تحریک تقاضا در بازار خودرو میدانند. بهخصوص آنکه بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی از دو سال پیش تاکنون از دستور کار ستاد مصرف سوخت خارج شده بود.
با این وجود، بعد از جایگزینی تاکسیهای فرسوده، نوسازی خودروهای فرسوده در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت تا به این وسیله با تحریک تقاضا کاهش 34 درصدی تولید خودروسازان در سالجاری جبران شود.
محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن وتجارت در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو، از راهکارهایی برای افزایش تولید خودروسازان تحت عنوان «برنامه جبرانی» خبر داده بود.
آنگونه که به نظر میرسد، دولت سعی دارد در یک برنامهریزی فرابخشی طرح جبرانی تولید خودروسازان طی سال جاری را اجرایی کند. بنابراین در صورتی که بحث تحریک بخش عرضه براساس جایگزینی خودروهای فرسوده نیز اجرایی شود، مشکل خودروسازان به دلیل رکود ناشی از نبود تقاضا تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/