لرستان؛

تپه های ماسور آبستن تاریخ شهرنشینی مردم خرم آباد

تپه ماسور یکی از آثار باستانی دوره های پیش از تاریخ در شهر خرم آباد لرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از لرستان؛ این منطقه شامل چندین تل مجزاست و در محدوده شهری خرم آباد با فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

تپه های ماسور کنونی چیزی جز تلی از خاک نیست که قرن ها تاریخ زیر آن دفن شده و در منطقه ماسور مورد کم لطفی مردم و مسئولان قرار گرفته است.

شهر باستانی ماسور که زیر این تپه ها پنهان شده است 5 هزار سال مسکون و نخستین مرکز شهری دره خرم‌آباد در اواخر دوره مس و سنگ جدید (5300 سال پیش) بوده است که به یک جامعه‌ی شهرنشین شباهت داشته است.

شهر ماسور مربوط به هزاره ۶ تا دوره ساسانیان است.

تپه های به جامانده از آن در منطقه ماسور شهرستان خرم‌آباد، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محدوده‌ی ظاهری تپه‌های دوگانه ماسور و محدوده‌ای که در آن آثار تاریخی فراوانی کشف شده است بیش از 13.5 هکتار وسعت دارد.

این میراث فرهنگی تا به حال مورد کاوش منسجم و تعیین حریم علمی قرار نگرفته است تا ابعاد عرصه‌ی واقعی آن که قطعاً بیش از 13.5 هکتار است روشن شود.
با تمام توصیفاتی که از این منطقه شد مدتها روی شهر یا روستا بودن این منطفه که خود منشاء شهرنشینی در این دیار بوده است اختلافاتی بین مسئولان شهرنشین  وجود داشت و عده ای ماسور را روستا عنوان می کردند و عده ای آن را جزء شهر خرم آباد می دانستند!
سال 91 در حالی که وزیر مسکن و شهرسازی دستور شهری شدن ماسور را اعلام کرده بودند مسئولان استانی به دلیل در نظر نگرفتن اعتبارات لازم توسط وزارتخانه این امر را به تعویق می انداختند.
تا اینکه خوشبختانه بلاتکلیفی مردم روستای ماسور تمام و در سالهای اخبر این مشکل حل شد و نام شهر براین منطقه قرار گرفت و به ظاهر امتیازات شهری به این منطقه نسبت داده شد که البته مردم ماسور هنوز هم نمی دانند چه امتیازاتی نصیب آنها شده است و با گذشته چه فرقی کرده است .
با این حال ماه های اخیر مسئولان شهرداری خرم آباد با ایجاد فضای سبز در منطقه و اقداماتی برای ساماندهی تپه های ماسور وارد عمل شده اند که هنوز این اقدامات تکمیل نشده است.
 
هم اکنون بیش از 20 هزار نفر در منطقه ماسور زندگی می کنند.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
به اسم فضای سبز باعث تخریب یک اثر به ثبت جهانی رسیده شدند و هیچ کس توجهی نمی کنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
نیازبه بازسازی بیشتردارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
نیازبه بازسازی بیشتردارن