نماینده شیراز:

اقدام حمایتی معاونت مطبوعاتی، سلامت و استقلال خبرنگاران را تضمین می‌کند

نماینده شیراز در مجلس دو برابر شدن یارانه بیمه خبرنگاران از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را مفید و موثر دانست.

ضرغام صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ضمن مهم دانستن موضوع حمایت از خبرنگاران تحت عنوان پرداخت یارانه بیمه به جای بیمه کردن دولتی، بیان کرد: این اقدام مثبتی است و یکی از جهت گیری های موثر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است که اولا یارانه بیمه را راه اندازی کرده تا رسانه ها خبرنگاران خود را بیمه کنند و ثانیا سهم بیمه با عناوین خبرنگاری را دو برابر می پردازد.

وی ادامه داد: این موضوع مورد استقبال خبرنگاران نیز قرار می گیرد و رسانه ها نیز از جهت مالی مورد حمایت واقع می شوند و در مجموع باید گفت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با سابقه فعالیت مطبوعاتی بالا، این اقدام مفید را در کارنامه خود خواهد داشت و می تواند آثار بسیار مطلوبی بر جامعه مطبوعاتی بگذارد.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت تصریح کرد: به نظر می رسد معاونت مطبوعاتی لازم است در عرصه های دیگر نیز این جهت گیری را ادامه دهد و در این راستا حرکت کند تا فضای فرهنگی به رشد و بالندگی مورد نیاز جامعه برسد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ورود به چنین عرصه هایی از ناحیه دولت و مسئولین و متولیان فرهنگ و هنر جامعه موجب می شود تا کسانی که در این عرصه ها فعالیت می کنند بارحمایتی را نسبت به وظیفه و رسالت خود درک کنند و احساس حمایت را در مجموعه دولت به طور ملموس دریابند.

صادقی در رابطه با بازتاب این سطح از حمایت معاونت مطبوعاتی در خصوص بیمه خبرنگاران اظهار کرد: فکر می کنم علاوه بر آنکه این اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در عرصه خبر موثر است در بین خبرنگاران نیز بازتاب خوبی خواهد داشت و به سلامت و استقلال عمل آنها کمک می کند و می تواند از مواردی که موجب وابستگی های آنهاست بکاهد.

وی یادآور شد: این موضوع در سلامت سیستم اداری رسانه ها نیز اثر مثبت دارد و به نظرم جامعه نیز از این موضوع نفع می برد چرا که افراد توانمند در عرصه رسانه در شرایط مطلوب تری به مردم خدمت خواهند کرد.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کند که خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود نمایندگان مجلس حمایت می کنند تا در برنامه ششم توسعه که در دست بررسی نمایندگان مجلس است در حوزه خدماتی این حرفه نیز به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تلقی شود.

وی خاطر نشان کرد: با قرار گرفتن شغل خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور این امکان فراهم می شود که افرادی که در این عرصه به جامعه خدمات ارزشمند فرهنگی ارائه می دهند از این فرصت قانونی استفاده کنند تا به نوعی نسبت به قبول خدمات و صدمات حرفه خود مورد قدردانی از سوی جامعه قرار بگیرند.

شایان ذکر است دولت یازدهم، ضمن ادامه حمایت های بیمه ای از طریق صندوق اعتباری هنر برای خبرنگاران آماتور و دارای کارت حرفه ای، یارانه بیمه را برای نخستین بار به رسانه هایی که همکاران مطبوعاتی خود را بیمه می کنند پرداخت کرد بدین صورت که عین مبلغ فیش واریزی رسانه ها به تامین اجتماعی به آنها عودت می شود؛ که به تازگی و برای فصل تابستان بیش از 5 میلیارد تومان "یارانه بیمه" ویژه 400 رسانه و 6 هزار نفر از اهالی رسانه پرداخت شد. همچنین طبق خبرهای منتشر شده، از سال آینده یارانه بیمه رسانه هایی که خبرنگاران خود را با عناوین خبری مرتبط بیمه می کنند، دو برابر پرداخت می شود و بیمه افرادی که به شکل عادی بیمه می شوند، نصف پرداخت خواهد شد تا رسانه ها تشویق شوند خبرنگاران و همکاران مطبوعاتی خود را با عناوین اصلی و مرتبط بیمه کنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۴
یکی ازعملکردهای بسیار خوب و تحسین برانگیز معاونت مطبوعاتی در زمان مدیریت دکترانتظامی ساماندهی امور خبرنگاران و امنیت بخشی به شغل خبرنگاران و کارکنان حوزه مطبوعات بوده است. همچنین ضابطه مند و شفاف نمودن کلیه عملیات مربوط به امور نشریات کشور از جمله پرداخت یارانه ها از طرف ایشان که جای سپاس و تقدیر دارد از این بزرگوار. اما دراین بین و در روند اجرای این امر (در خصوص پرداخت تمامی هزینه های بیمه به مدیران مسئول به منظور بیمه نمودن خبرنگاران) متاسفانه مواردی دیده می شود که (شاید) به جهت کم توجهی برخی مسئولان و کارکنان دست اندرکار مربوط به موضوع پرداخت یارانه بیمه به نشریات، یقیناً حق سایر نشریات در این خصوص ضایع می شود. چرا که در واقع یارانه بیمه خبرنگاران فرصت مناسبی را برای برخی نشریات ایجاد کرده که از قبل این یارانه، محفلی دوستانه برای بیمه نمودن بستگان درجه اول، دوم، سوم،چهارم،پنجم و.... سببی و نسبی (مربوط و نامربوط به امور خبرنگاری و مطبوعات) ایجاد شده است. با نگاهی به لیست بیمه تابستانی 94خبرنگاران نشریات در سایت معاونت مطبوعاتی، میتوان این بی عدالتی و یا عدم دقت و بی توجهی به امر بیمه خبرنگاران را مشاهده کرد. توجه دوستان را به لیست مذکور در لینک زیر جلب مینمایم:
http://press.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2016/01/329434_orig.pdf
http://press.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2016/01/329441_orig.pdf
آنچه که در این لیست جلب توجه می نماید (و یقیناً در طول دورانی که یارانه بیمه خبرنگاران در حال پرداخت است، تکرار شده) آمار نامعقول تعداد افراد بیمه شده برخی نشریات همکار است که بنظر کمی غیرواقعی می باشد.
البته قصد تخریب یا خدای ناکرده زیر سئوال بردن آن همکاران محترم نیست اما با توجه به اینکه اینجانب سابقه 25 ساله ای که در دنیای مطبوعات دارم بعضی اعداد و ارقام بنظرم نامعقول هستند. چرا که این را میدانم یک نشریه برای پایدار ماندن و استمرار در ادامه راه و انتشار منظم، نیازمند مدیریت مالی هوشمندانه است. می بایست دخل و خرجش را بدرستی مدیریت نماید (آنهم در این موقعیت که نشریات بشدت تحت فشار مالی هستند). از هزینه های بی مورد اجتناب کند و از توان پرسنل حداقل، برای تولید محتوا و راهی نمودن به چاپخانه و... استفاده نماید. در جدولی که معاونت محترم مطبوعاتی در مورد پرداخت یارانه بیمه به نشریات دارای خبرنگار بیمه شده، ارائه نموده برخی نکات جلب توجه می نمایند.
اینکه؛ شائبه بیمه نمودن بستگان درجه چندم سببی و نسبی و غیر مربوط با امور مطبوعات از طرف برخی مدیران مسئول به ذهن متبادر میگردد که در این صورت و صحت موضوع و استفاده از محل یارانه نشریات بدین منظور توسط این همکاران محترم بنظر این عمل کمی غیرمنصفانه و ظلم در حق سایر نشریات است. مثلاً مگر می شود یک ماهنامه خصوصی (به نام "کا"...) 167 نفر پرسنل داشته باشد و ضرر ندهد و ماهیانه بطور مرتب هم منتشر شود و حتی برای دریافت یارانه بیمه که سقف مشخصی دارد ماهیانه قریب به 40 میلیون تومان هزینه نماید و ماهیانه فقط 10 میلیون تومان یارانه بیمه بگیرد؟!! در حالی که یک روزنامه غیرخصوصی مانند (حمایت) که از بودجه دولتی هم استفاده می نماید و مخارجش به چشم نمی آید با 24 نفر پرسنل براحتی اداره می شود.
یعنی ماهیانه 120 میلیون تومان (با احتساب حداقل حقوق) فقط هزینه پرسنلی یک ماهنامه می شود بدون اینکه ضرری دهد (غیر از سایر هزینه های جاری)؟! آنهم با این وضعیت فروش نشریات، وضعیت نابسامان توزیع، نبودن خواننده نشریه مانند سابق، گرانی کاغذ و خدمات چاپ و...
درحالی که بسیاری از نشریات پرتیراژ و معروف دنیا (حتی در حد روزنامه) نیز چنین هزینه های نامعقولی را متقبل نمی شوند و زیر بار اینگونه هزینه ها نمی روند.
یا تعدادی از نشریات دیگردر لیست مزبور(ماهنامه "د" با 56 نفر، فصلنامه "ر" با 55 نفر و...) در این برهه از زمان که وضعیت مطبوعات به هیچ وجه مطلوب نیست و اصولاً همه نشریات با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می نمایند و علیرغم صرفه جوئی ها و انقباض هزینه هایشان، درآمد و هزینه را به سختی با هم جور می نمایند، چگونه می توانند با تعداد زیادی از پرسنل دخل و خرج نشریه را مدیریت نمایند؟ بنظر شما کمی غیرمنطقی نیست؟ در این خصوص (پرداخت یارانه بیمه به نشریات با تعداد پرسنل بیمه شده نامعقول) قضاوت نمی کنم و قضاوت را به عهده همکاران محترم و بررسی را به عهده مسئولان محترم امر در معاونت مطبوعاتی، وزارت ارشاد، نهاد ریاست جمهوری و نمایندگان محترم مجلس می سپارم و نظر دوستان و همکاران محترم را به مرور لیست مذکور جلب می نمایم. همچنین در اینجا از این دوستان همکارخواهشمندم اگر فرمولی را در این خصوص بلدند (انتشار نشریه با هزینه های سرسام آور و درآمدهای میلیونی به تبع آن!!) لطفاً ارائه نمایند که ما هم که با 9 نفر پرسنل، نشریه را مدیریت می کنیم و بطور مرتب هم منتشر می نمائیم اما روزگار به سختی می گذرانیم نیز بتوانیم از این چالش سربلند بیرون آئیم.
آخرین اخبار