رخت پادشاهی برای "محمدبن سلمان" در دستور دوخت/مصرف کوکایین سلطنت را از "نایف" گرفت

محمدبن سلمان یا نایف، رخت پادشاهی برای کدام یک در دستور دوخت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "رخت پادشاهی"، در این روزهای عربستان پیش بینی می شود پس از مرگ ملک عبدالله این رخت پادشاهی را بر تن افراد مختلف ببینیم در همین رابطه شاهد هستیم با اینکه هنوز یک سال هم نیست که ملک سلمان بر تخت پادشاهی تکیه زده زمزمه هایی برای روی کار آمدن پسرش یعنی محمدبن سلمان به گوش میرسد.

رخت پادشاهی برای

شاهزاده محبوب

ملک سلمان پس از به قدرت رسیدن، همانطور که پیش بینی می شد تغیرات زیادی را در رده های بالای قدرت صورت داد که با توجه اینکه تا قبل از وی چنین تغییراتی به یک باره مرسوم نبوده و اشخاص پیری چندین سال بود که امور را در دست داشتند با عث شد تا اختلافات جدی میان شاهزادگان دربار شکل بگیرد چراکه قدرت در رژیم آل سعود هیچگاه بر اساس شایستگی تقسیم نمی شود.

اما تغییر دیگر در انتقال قدرت و ساختار ان بود که ملک سلمان این ساختار را به انتقال قدرت از پدر به پسر که در گذشته برادر به برادر بود تغییر داد و در تلاش است تا بعد از خود حکومت را به دست پسرش"محمدبن نایف" برسد.

محمد بن نایف، نوه ملک عبدالعزیز، برادر زاده ملک سلمان و ولیعهد وی، شاهزاده 56 ساله و محبوب دربار است. وی پیشینه همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دارد. محمد بن نایف تلاش‌هایی نیز در زمینه جلوگیری از ترورهای درون خاندانی انجام داده است. وی معاون نخست وزیر، وزیر کشور و وزیر نفت است. از آنجاییکه محمد بن نایف فرزند پسر ندارد به نظر می‌رسد حفظ تمامیت کلی آل سعود نسبت به منافع شخصی که کشمکش‌ها را در درون خاندان سلطنتی تشدید می‌کند، برای وی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مهم‌تر از همه ساختار انتقال قدرت از پدر به پسر تنها به محمد بن سلمان ختم می‌شود چراکه نایف مدتی به مصرف کوکائین اعتیاد داشت و قدرت تولید نسل را از دست‌داده است و اکنون دارای دو دختر است.


رخت پادشاهی برای

پادشاه پدر

ملک سلمان که به بیماری آلزایمر مبتلا است این روزها قدرت تصمیم‌گیری حتی در مسائل کوچک را نیز ازدست‌داده است و بنا به گزارش رسانه‌های قطر و امارات، وی از قدرت واقعی برخوردار نیست و شیوخ عربستان او را "پادشاه پدر" می‌نامند.

در هفته گذشته گزارش‌هایی از ریاض رسیده است که بیماری پادشاه تشدید شده و وی قصد دارد به نفع ولیعهد دوم یعنی پسر خود از قدرت کناره‌گیری کند. از سوی دیگر رسانه‌های کشورهای عربی همسایه عربستان  گزارش دادند که اعضاء خانواده آل سعود و همچنین شیوخ کلیدی قبایل عربستان که آل سعود به آن‌ها تکیه می‌کند از شرایط نابسامان اجتماعی و مهم‌تر از همه از کاهش درآمدهای شخصی خود به‌شدت ناراضی هستند. پس‌ از آن که عربستان سعودی برای کنار زدن رقبای خود به‌ویژه ایران، روسیه و ونزوئلا اقدام به کاهش قیمت نفت خودکرده است، شرایط زندگی در این کشور به‌ کلی متحول شده است.

 مناطق شیعه‌نشین عربستان نفت‌خیزترین مناطق این کشور است. تقابل با ایران برای عربستان گران تمام شد.

رخت پادشاهی برای

 عربستان امروز در یک بحران بسیار خطرناک بسر می‌برد، وابستگی شدید به نفت مهم‌ترین عامل این بحران است. هزینه‌های هنگفت عربستان در سوریه و یمن تنها به پشتوانه دلارهای نفتی صورت گرفت که با شکست مواجه شده است.

کاهش شدید قیمت نفت که نتیجه سیاست‌های خود دربار است اکنون از درون در حال متلاشی کردن عربستان است. آل سعود که در یک  سالهای اخیر به ویژه سال گذشته مشغول ماجراجویی‌های خود در یمن و سوریه بوده کاملاً از عواقب و پیامدهای این اقدامات غافل بودند و هرگز تصور نمی‌کردند که کشورشان روزی به مرز جدایی‌طلبی برسد. نکته تعجب‌برانگیز این است که عربستان باوجود احتمال جنگ داخلی و باوجود شکست‌های پی‌درپی از دو چیز به‌هیچ‌وجه غافل نمی‌شود: ترویج مکتب وهابیت و تلاش برای انزوای ایران. بنابراین اگر عربستان سعودی همین مسیر را ادامه دهد بی‌شک باید منتظر بی‌ثباتی بیشتر هم در منطقه و هم در داخل عربستان باشیم و این بار مشخص نیست که این بی‌ثباتی در چه قالبی و به چه شکلی خود را در منطقه نشان خواهد داد.

به دنبال کودتا

محمد بن سلمان، نوه ملک عبدالعزیز، پسر ملک سلمان و جانشین ولیعهد، با 30 سال سن، جوان‌ترین وزیر دفاع در جهان است. قدرت و نفوذ بالای وی با وجود سن کم سبب شده است توازن قدرت در میان شاخه‌های این خانواده سلطنتی گسترده از میان برود. پدرش مسئولیت شرکت سرمایه‌گذاری عمومی، سیاست‌های اقتصادی و وزارت دفاع را به وی محول کرده است. وی سیاست خارجی بسیار خصمانه‌ای در پیش گرفته است.

ملک سلمان این روزها در پی متقاعد کردن اعضاء خانواده آل سعود برای تغییر ساختار انتقال قدرت است.  گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که ملک سلمان تصمیم دارد به نفع پسر خود محمد بن سلمان از قدرت کناره‌گیری کند که در این صورت قطعاً باید منتظر جنگ داخلی در عربستان باشیم.

شکی نیست که ملک سلمان سیاست تصفیه حساب با جناح ملک عبدالله را در پیش گرفته و برای رسیدن فرزندانش به حاکمیت زمینه سازی می کند، این کار با تعیین فرزندش محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع آغاز شد که یکی از پستهای مهم است که در نهایت به تخت پادشاهی منتهی می شود.

رخت پادشاهی برای


مجتهد افشاگر مسائل پشت پرده خاندان آل‌سعود اعلام کرد جانشین ولیعهد عربستان سعودی به دنبال استخدام مزدوران «بلک واتر» برای کنترل بر این کشور است.

وی افزود « محمد بن زاید،» ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات، « روابط بسیار خوبی» با « اریک پرنس» رئیس شرکت آمریکائی « بلک واتر» دارد و مزدوران این شرکت را برای اهداف امنیتی در امارات و تجاوز به یمن استخدام کرده است. 

مجتهد اضافه کرد: بن زاید به محمد بن سلمان پیشنهاد کرده است هنگامی که تصمیم گرفت ایده های خود را اجرائی کند، مزدوران بلک واتر را تحت پوشش حمایت از تاسیسات شرکت بزرگ سعودی « آرامکو» استخدام کند هر چند مذاکرات بن سلمان با شرکت بلک واتر آغاز شده است، وی در اینباره تردید دارد زیرا تاسیسات آرامکو از حمایت نیرویی قدرتمند برخوردار است و توجیه استخدام مزدوران بلک واتر به جای آنها امری مشکل است.

مجتهد تصریح کرد: بن زاید بعد از تردید بن سلمان، پیشنهاد کرده مزدوران بلک واتر با عنوان « افزایش حمایت لوجستیک» استخدام شوند؛  این در حالیست که به نظر می رسد بن سلمان حاضر نیست وارد یک بازی شود که امکان توجیه آن تحت هیچ عنوانی وجود ندارد.در هر صورت این ایده همچنان وجود دارد و ین زاید و بن سلمان درصدد هستند تا به هر بهانه ای دیگر مزدوران بلک واتر استخدام کنند که یکی دیگر از این بهانه ها می تواند کودتا برای قدرت باشد.

محمد بن سلمان برای پادشاه شدن بسیار عجله دارد و بدون هیچ شکی برای سلب اختیارات بن نایف و سپس کنار زدن او از سمت‌هایش تلاش می‌کند.

رخت پادشاهی برای

ملک سلمان در طرحی که برکناری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی در ان پیش بینی شده است به نفع پسر خود، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنار می رود.

گفته می شود ملک سلمان به برادرانش گفته است که ثبات عربستان نیازمند تغییر است و او قصد دارد ضمن برکناری محمد بن نایف ولیعهد کنونی، حکومت را به پسرش منتقل کند و می توان گفت رخت پادشاهی برای "محمدبن سلمان" در دستور دوخت قرار گرفته است.


گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
روزی می رسد که این عرب های سوسمار خور گشت همدیگر رو می خورند ببین کی گفتم .
آخرین اخبار