به رغم تلاشهای چین برای دست یافتن به رده نخست اقتصاد جهانی، یوان در برابر دلار بیش از 7 درصد افت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از «بلومبرگ،» چین برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه، میدان را در رساندن خود به اقتصاد آمریکا واگذار کرد؛ البته اگر بازده با دلار سنجیده شود. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2015 ، 590 میلیارد دلار بیش از سال پیش از آن شد. بر پایه داده هایی که بلومبرگ گردآوری کرده، هرچند اقتصاد چین در همان سال رشد 6.9 درصدی را گزارش کرد، تنها 439 میلیارد دلار بر تولید ناخالص داخلی افزود؛ چرا که یوان از ارزش بازده اقتصاد برحسب دلار کاست. 

نیو ژون، از استادان روابط بین الملل در دانشگاه پکن می گوید: «آمریکا با نوآوری در فناوری که منجر به بهبود وضع اقتصادی آن کشور شد خود را از بحران مالی بیرون کشید؛ ولی اقتصاد چین در سراشیبی افتاده است. خود این رقم دلیل برجسته ای از خوش بینی یا بدبینی نیست؛ ولی اگر چین نتواند اقتصاد خود را درست بازسازی کند شکاف واقعی میان این دو کشور بازتر خواهد شد و باید زمان بیشتری سپری شود تا چین خود را به آمریکا برساند.»

سال گذشته نخستین بار از سال 2006 بود که چین در راه بستن شکافی که با بزرگترین اقتصاد جهان دارد به هیچ پیشرفتی دست نیافت. در همان هنگام که اقتصاد آمریکا در دومین سال پیاپی 2.4 درصد بزرگتر شد چین به کندترین آهنگ رشد خود در بیست و پنج سال رسید؛ چرا که پیشرانه های رشد همچون صنایع سنگین و صادرات آن کشور کند شده بودند. 

پیش بینی می شود در سال 2016 اقتصاد چین 6.5 درصد رشد کند ولی یوان در برابر دلار تا 6.79 ارزش خود را از دست خواهد داد که بیش از 7 درصد افت را از میانگین سال 2015 نشان می دهد. ژیا له، اقتصاددان هنگ کنگی در بانکو بیلبائو آرژانتین می گوید: «اینکه چین بتواند در زمینه دلار خود را به آمریکا برساند مهم نیست. اگر چین بتواند در دهه آینده سالی 5 درصد رشد کند تنها به گذشت زمان نیاز دارد تا آمریکا را پشت سر بگذارد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار