معاون اروپایی آمریکایی وزارت امور خارجه از تقاضای همکاری کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه در زمینه همکاری علمی با ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در ششمین نشست هم‌اندیشی معاون و مدیران بین‌الملل دانشگاه و مراکز آموزش عالی مؤسسات تحقیقاتی و پارک‌های علم و فن‌آوری، دکتر تخت‌روانچی معاون اروپایی و آمریکایی وزارت امور خارجه گفت: تحریم‌های اعمال شده در کشور فشارهایی را بر کشور به خصوص در حوزه علمی متحمل شد، ممنوعیت‌های تجهیزات، اختلال در همکاری‌های دانشگاهی، با مشکل مواجه شدن اساتید در هنگام سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی برای دریافت روادید، استقبال نکردن از ایران در پروژه‌های کلان و نیامدن اساتید معتبر خارجی به دانشگا‌ه‌های ایران از جمله فشارهایی بود که تحریم در حوزه دانشگاهی ما اثر گذاشت.

وی ادامه داد: تحریم‌ها فقط مربوط به حوزه‌های اقتصادی نمی‌شود، با توجه به پاراگراف هفده قعط‌نامه 1737 شورای امنیت در تاریخ سوم دی ماه 1385 تصویب شد و ادبیاتی قطعی و صریح نداشت، حتی کشورهایی هم که رابطه خوبی با ایران داشتند، در تعامل با ایران در فعالیت‌های علمی احتیاط می‌کردند و برای اینکه تهمتی به آن ها زده نشود که برخلاف دستورالعمل حرکت کرد‌ه‌اند، دانشجویان ما را با مشکلات جدی مواجه می‌ساختند.

تخت‌روانچی بیان کرد: خوشبختانه برداشتن تحریم‌ها در شرایط جدید پسابرجام از بعد علمی و نوع کاری که می‌توانیم در زمینه پژوهش با دنیا داشته‌باشیم فضای جدیدی زا ایجاد کرده است و مشکلاتی از قبیل رفتن دانشجویان از کشور به دلیل محدودیت‌های علمی را کمتر داریم، چرا که این دانشجویان وقتی محدودیت‌های علمی کشور با سایر کشورهای دیگر را مقایسه می‌کردند ترجیح می‌دانند که به طور موقت به خارج از کشور سفر کنند و در آنجا ادامه تحصیل دهند. بنابراین شکستن فضای تحریمی اولین دستاورد برجام است.

وی در خصوص تقاضای همکاری برخی کشورها اظهار داشت: کشورهایی از قبیل ایتالیا و فرانسه تقاضای همکاری علمی با ایران را مطرح کردند، چرا که متوجه شدند که ایران در سطح علمی می‌تواند حرفی را برای گفتن داشته باشد.
وی اظهار داشت: قرار است با اتحادیه اروپا در آینده نزدیک گفت‌وگوهای سیاسی را شروع کنیم و هر شش ماه یک بار این گفت‌وگوها با مجموعه اروپا صورت گیرد. گفتنی است این گفت‌وگوها فقط بحث‌های سیاسی را شامل نمی‌شود و بحث‌هایی مثل بررسی آوارگان و پناهندگان و همکاری‌های بین‌المللی و غیره مطرح می‌شوند. در واقع این فرصت خوبی است که ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی را با مراکز معتبر دنیا داشته باشیم و امیدواریم از این فضای به وجود آمده، بتوانیم بیشترین بهره را ببریم.

تخت روانچی در پایان در خصوص بحث کانال خرید عنوان کرد: در برجام یک بحث کانال خرید پیش بینی شده که اقلامی که کاربرد دوگانه دارند و برخی از مراکز علمی در تهیه آنها با مشکلات مواجه بوده‌اند از طریق این کانال به راحتی می‌توانند به این اقلام دسترسی یابند و از طریق مکانیزمی که در برجام آمده است، این کانال می‌تواند دسترسی دانشگاهیان به ویژه اندیشمندان ما را در اقلامی که مورد نیازشان است، تسهیل کند. وزارت امور خارجه کاملاً در اختیار جامعه علمی کشور است و وظیفه خود می‌دانیم که در این دوره جدید سطح علمی کشور را بیش از پیش ارتقاء دهیم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار