محققان با استفاده از نانو ذرات آهن، سلول‌های عروق خونی را مغناطیده کردند و با هدایت آن‌ها توسط آهن‌ربا بیماری تصلب شرائین را ریشه‌ای درمان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در کشورهای صنعتی تعداد زیادی از افراد جامعه از بیماری تصلب سرایین (سخت‌شدن رگ‌ها)‌رنج می‌برند که عواقب خطرناک و کشنده‌ای به دنبال دارد و در بیشتر مواقع منجر به سکته و حملات قلبی می‌شود. 

یک تیم پژوهشگر به رهبری دانشگاه بن با استفاده از نانو ذرات روشی برای هدایت جانشینی سلول‌ها در قسمت‌های آسیب‌دیده رگ‌ها ابداع و معرفی کردند. با این حال قبل از اینکه این روش برای انسان استفاده شود باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد. 

درطبقه بندی شریانی، رسوبات پاتولوژی در شریان ها تشکیل می‌شوند و منجر به تنگ شدن رگ‌ها می‌شوند. سکته‌ها و حملات قلبی اغلب به دلیل جریان ناکافی خون اتفاق می‌افتد.

ونزل استاد موسسه فیزیولوژی دانشگاه بن می‌گوید: سلول هایی که عروق خونی را می‌پوشاند یک نقش مهم بازی می‌کنند. این سلول ها نیتریک اکسید تولید می‌کنند و همچنین انبساط رگ‌ها و فشار خون را تنظیم می‌کنند. آسیب‌ رسیدن به این سلول ها در نهایت منجر به شروع بیماری تصلب شریانی می‌شود.

این تیم تحقیقاتی با همکاری دانشگاه برلین و دانشگاه مونیخ روشی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های آسیب دیده‌ی عروق خونی را ترمیم کرد. این روش در موش‌ها آزمایش شده و نتیجه موفقیت آمیز داشته است. 

دانشمندان یک ژن را از طریق ویروس‌ها برای آنزیم enos به درون سلول های کشت شده انتقال دادند. این آنزیم‌ سبب تحریک تولید نیتریک اکسید می‌شود. 

همراه با ژن، دانشمندان نانو ذرات کوچک دارای هسته آهنی را به درون سیستم تزریق می‌کنند. آهن سلول‌های عروق خونی را مغناطیسی می‌کند که با استفاده از یک آهن‌ربا می‌توان آنها را در محل مطلوب در رگ‌های خونی انتقال داد. به طور معمول پزشکان با استفاده از عمل جراحی اقدام به حذف رسوبات می‌کنند و در برخی موارد یک حمایت رگی برای تصحیح عملکرد رگ‌های خونی قرار می‌دهند اما این نقاط دوباره مستعد گرفته شدن هستند اما استفاده از روش‌ ابداع شده توسط این تیم تحقیقاتی ریشه مشکل را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های عروق خونی را به حالت اولیه باز می‌گرداند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار