مدیر تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صادرات در عصر حاضر یک ضرورت در جریان توسعه و بالندگی اقتصاد کشورها است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ قهرمان نژاد با اعلام این مطلب افزود: امروزه صادرات به عنوان یک ضرورت در جریان توسعه و بالندگی اقتصاد کشورها مطرح است و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به صفر رساندن تراز بازرگانی غذائی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه را هدفگذاری نموده اند.

وی ادامه داد: این مسئله لزوم انجام برنامه ریزی و صادرات محصولاتی که استان ما در تولید آنها مزیت نسبی دارد را طلب می کند و ضرورت دارد با شناسایی بازارهای هدف تلاش لازم جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی به عمل آید.

قهرمان نژاد اضافه نمود: افزایش صادرات و ایجاد حلقه های ارتباط قوی تولید داخلی و تقاضای خارجی می تواند در زمینه توسعه تولید محصولات کشاورزی ، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال مفید باشد.

مدیر تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در سال های اخیر توجه ویژه ای به اهمیت نقش محصولات کشاورزی در امر توسعه صادرات غیر نفتی صورت گرفته و طبق برنامه ریزی های به عمل آمده این روند در آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت، بدیهی است موفقیت در امر صادرات، به عملکرد دستگاهها و ارگانهای مختلفی که هر کدام نقش مکمل و موثری در این زمینه ایفا می کنند، وابسته است.

وی با اشاره به پارامترهای حائز اهمیت در صادرات محصولات کشاورزی، عنوان کرد: وجود امکانات لازم برای تولید بالا، تنوع آب و هوایی و نوع محصولات، انحصار تولید در برخی از محصولات کشاورزی و مزیت نسبی در تولید بعضی از محصولات، از جمله نکات قوت ما در صادرات محصولات کشاورزی بشمار می آید.

 قهرمان نژاد، افزود: ضعف عملیات بازاریابی، قاچاق کالا، محدودیت های بازارهای هدف و ضعف در اجرای سیاست های صادرات محصولات کشاورزی را می توان بعنوان نقاط ضعف در این زمینه برشمرد که باید در کمترین زمان ممکن در بر طرف کردن مشکلات و معضلات موجود اقدام و تمهیدات لازم را برای پر رونق کردن صادرات کشاورزی انجام دهیم.

مدیر تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سنتی بودن روش تولید، کوچک و غیرتجاری بودن واحدهای تولیدی، قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی (در واحدها و قطعات کوچک تولیدی)، ضعف سرمایه گذاری، نیروی کار نامناسب و ضعف تشکل های صنفی تولید و تجارت از موانع اساسی در صادرات محصولات کشاورزی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: نگرش مثبت به صادرات محصولات و نیروی کار تحصیلکرده کشاورزی، بزرگترین فرصت های فراروی ما در این گستره محسوب می گردند که باید به نحو احسن از فرصت های موجود نهایت بهره برداری را بکار بندیم. 
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.