به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ قهرمان نژاد با اعلام این مطلب افزود: امروزه صادرات به عنوان یک ضرورت در جریان توسعه و بالندگی اقتصاد کشورها مطرح است و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به صفر رساندن تراز بازرگانی غذائی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه را هدفگذاری نموده اند.
وی ادامه داد: این مسئله لزوم انجام برنامه ریزی و صادرات محصولاتی که استان ما در تولید آنها مزیت نسبی دارد را طلب می کند و ضرورت دارد با شناسایی بازارهای هدف تلاش لازم جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی به عمل آید.
قهرمان نژاد اضافه نمود: افزایش صادرات و ایجاد حلقه های ارتباط قوی تولید داخلی و تقاضای خارجی می تواند در زمینه توسعه تولید محصولات کشاورزی ، افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال مفید باشد.
مدیر تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در سال های اخیر توجه ویژه ای به اهمیت نقش محصولات کشاورزی در امر توسعه صادرات غیر نفتی صورت گرفته و طبق برنامه ریزی های به عمل آمده این روند در آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت، بدیهی است موفقیت در امر صادرات، به عملکرد دستگاهها و ارگانهای مختلفی که هر کدام نقش مکمل و موثری در این زمینه ایفا می کنند، وابسته است.
وی با اشاره به پارامترهای حائز اهمیت در صادرات محصولات کشاورزی، عنوان کرد: وجود امکانات لازم برای تولید بالا، تنوع آب و هوایی و نوع محصولات، انحصار تولید در برخی از محصولات کشاورزی و مزیت نسبی در تولید بعضی از محصولات، از جمله نکات قوت ما در صادرات محصولات کشاورزی بشمار می آید.
قهرمان نژاد، افزود: ضعف عملیات بازاریابی، قاچاق کالا، محدودیت های بازارهای هدف و ضعف در اجرای سیاست های صادرات محصولات کشاورزی را می توان بعنوان نقاط ضعف در این زمینه برشمرد که باید در کمترین زمان ممکن در بر طرف کردن مشکلات و معضلات موجود اقدام و تمهیدات لازم را برای پر رونق کردن صادرات کشاورزی انجام دهیم.
مدیر تنظیم بازار و نهاده های کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سنتی بودن روش تولید، کوچک و غیرتجاری بودن واحدهای تولیدی، قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی (در واحدها و قطعات کوچک تولیدی)، ضعف سرمایه گذاری، نیروی کار نامناسب و ضعف تشکل های صنفی تولید و تجارت از موانع اساسی در صادرات محصولات کشاورزی هستند.