نشست انتشار کتاب سال تصویرگری 1395 در محل این انجمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگاز حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست انتشار کتاب سال تصویرگری 1395 با حضور فضل الله طباطبایی مدیر پروژه کتاب سال تصویرگری و مدیر عامل انجمن تصویرگران پژمان رحیمی‌زاده مدیر هنری کتاب تصویرگری، محسن حسن‌پور رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران و جمعی از خبرنگاران امروز برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم محسن حسن پور رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران گفت: بحث کتاب سال چیزی نیست که بگویم مربوط به چند سال اخیر است. این کار را دوستان ما در سالیان گذشته و در هیئت مدیره‌های قبلی شروع کردند.
 
وی افزود: نسخه‌های قبلی این کتاب تنها محوریت کودک را داشت که امسال ما برای اولین بار تلاش می‌کنیم آن را بر اساس نیاز جامعه آماده سازیم که به همین واسطه دوستان ما در انجمن شخصیت سازی و ژانرهای مختلف را عهده دار شدند که انجمن نیز به این رویکرد پاسخ مثبت داد. کتاب سال  به نوعی معرفی افراد و نیز تبلیغ آنهاست.
 
در ادامه فضل الله طباطبایی مدیر پروژه کتاب سال تصویرگری گفت: امسال انجمن تصویرگران ایران چهارمین کتاب سال تصویرگران را تولید می‌کند که کتاب‌های قبلی در سال‌های 85، 86 و 88 تولید شده بود که محتوای آن غالبا در حوزه تصویرگری کتاب کودک بود و به ژانرهای خاص محدود می‌شد.
 
وی ادامه داد: ما امسال در کتاب سال 95 دو بخش را در دو جلد خواهیم گنجاند. بخش اول رویکرد تصویرگری کتاب کودک را دارد و در همان ساختار منتشر خواهد شد و بخش دوم کتاب تصویرگری می‌باشد که ساختار آن روایی نیست و شامل ژانرهای مختلف تصویرگری می‌شود از آن جمله می‌توان به تصویرگری مطبوعات بزرگ سال که از قدیم ایام وجود داشته اشاره کرد. تصویرگری تبلیغاتی مانند پوسترها از ژانرهای مختلفی که با واسطه پیشرفت جامعه صنعتی در ایران این روزها پر رنگ تر است.
 
وی خاطر نشان کرد: پیش تولید فیلم و انیمیشین به نام بازی‌های کامپیوتری که در چند سال اخیر در فضای هنری ایران باب شده یکی دیگر از ژانرهاست، همچنین تصویرگری هدایا و وسایل کاربردی همچنین طراحی شخصیت‌ها در انیمیشن از مواردی است که به آن توجه شده است پس ما امسال با این رویکرد در پی تولید این دو کتاب به صورت کاملا مجزا یعنی تصویرگری غیر روایی و تصویرگری کودک هستیم.
 
وی تصریح کرد: ناشر این مجموعه نشر پویانماست که قبول کرده با انجمن در این زمینه همکاری داشته باشد.
 
همچنین پژمان رحیمی زاده مدیر هنری کتاب سال تصویرگری گفت: ما برای این مهم و تولید آماده سازی آن یک برنامه ریزی یک ساله داشته‌ایم و مراحل تبلیغاتی از پوستر و طراحی کتاب انجام شده و این کتاب به بهترین نحوه ارائه شود.
 
در ادامه رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران گفت: انجمن برای آینده خود برنامه‌های دارد که امیدواریم در امر دو ساله هیئت مدیره همه آنها محقق شود.
 
وی افزود: یکی از آن موارد موزه تصویرگران کتاب کودک است که همه هیئت مدیره‌های قبلی آن را دنبال کردند که خوشبختانه و در نهایت این موزه در پارک پلیس  شکل گرفت. ضرورت موزه از این جهت بود که بسیاری آثار ارزشمند نه در خانه‌ها و در جایی دیگری نصب نمی‌شوند و افراد علاقمند برای دیدن این آثاز از نزدیک باید به موزه بروند و آثار را تماشا کنند که خوشبختانه به شکل گیری موزه این اتفاق افتاده است.
 
وی یادآور شد: یکی دیگر از اهدافی که انجمن در پی آن است آموزش تصویرگری است به نسل جوان می‌باشد، همچنین همکاری با آموزش و پرورش توسط تصویرگران حرفه‌ای که در زمینه محتوای آموزشی کتاب‌های درسی فعالیت می‌کنند باید تقویت شود که این خود به نوعی پل مستقیم با بازار کار است.
 
وی افزود: در ایران به خاطر بحث تهاجم فرهنگی بسیاری از نیروهای جوان هستند که می‌خواهند در این والی فعالیت کنند پس این رویکردی است در انجمن مطرح شد که تصویرگران به چنین موضوعاتی نیز بپردازند.
 
در پایان فضل الله طباطبایی با اشاره به دو سالانه تصویرگری سال 92 گفت: در حاشیه شمشین دوره تصویرگری، تصویرگری غیر روایی ارائه شد که بازخورد خوبی نیز به همراه داشت.
 
لازم به ذکر است؛ انجمن تصویرگران رونمایی جدیدی از سایت آن مجموعه انجام داده که علاقمندان می‌توانند اخبار مربوط به تصویرگری را از این طریق پیگیری کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.