زندگی و شعر شهریار با هم تفاوتی نداشت

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سلسله نشست‌های بازخوانی شعر چهره‌های غزل با موضوع غزل شهریار با حضور مهدی فرجی شاعر، محمد سلمانی شاعر و عباس سجادی شاعر به کانون ادبیات ایران برگزار شد.
 
در این مراسم مهدی فرجی شاعر با اشاره به آنکه هیچ شاعری مانند شهریار با وجود شعرهای متوسط و ضعیف در کنار قوی مورد توجه مردم قرار نگرفته است، گفت: ممکن است شاعرانی قوی‌تر از شهریار به میان شاعران معاصر داشته باشیم اما آنچه در فیلم‌های زندگی این شاعر مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد که زندگی و شعر شهریار از یکدیگر جدا نبودند.
 
وی افزود: کم پیش می‌آید انسانی با چنین عاطفه‌ای در تاریخ ادبیات ظهور یابد. وی کسی بود که دوست داشت دل تمام افراد را به دست بیاورد شاید پس از سعدی هیچ شاعری مانند شهریار تا این حد مورد توجه عامه مردم قرار نگرفته باشد.
 
در ادامه مراسم عباس سجادی شاعر با اشاره به آنکه شهریار تا آخرین لحظه حیاتش کودک بود اظهار داشت: کسی که قدرت حفظ کودک درون خود را داشته باشد پاک سرشت خواهد بود و شهریار اینگونه بود یکی از رموز موفقیت وی آشنایی شهریار با ادبیات عرب بود از طرف دیگر زبان فرانسه می‌دانست.
 
وی افزود: آشنایی و موانست شهریار با موسیقی شعرهایش را بسیار دلنشین‌تر کرد. موسیقی به شعر فرد صیقل می‌دهد و کسانی که با آن سر و کار دارند شعر و غزل‌های لطیف‌تری می‌سرایند حیدر بابا اثر شهریار از وزن‌ و هجاها یا مقامات عاشیق‌های آذربایجانی گرفته شده است.
 
محمد سلمانی، شاعر نیز در این مراسم با اشاره به همزمان بودن شهریار با شاعران آذربایجانی بیان کرد: شهریار در شعر باید از معجز و سایه عبور می‌کرد. افراد دیگری چون ملک الشعرای بهار با وی همزمان بودند هر یک از این افراد برای فضاهای شعری یک مملکت کافی بود.
 
این شاعر تصریح کرد: شهریار خود را وامدار حافظ و سنت غزل می‌دانست و می‌خواست تجددی در شعر خود ایجاد کند. وی برای ملاقات با نیما یوشیج تلاش کرد اما توفیق نیافت در صورتی که این دو با یکدیگر ملاقات می‌کردند وضع شعر امروز اینگونه نبود استفاده از زبان محاوره‌ای نیز از قدرت‌های شعری شهریار محسوب می‌شود حافظ نیز از این مسئله در شعر خود بهره می‌برد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار