مرتضی ميثمى فرد رئيس هيات مديره صنايع غذايى تك نان جنوب با ابراز ندامت از راه اندازی كارخانه متبوعش ، از کم توجهى هاى دولت در حمايت از بخشهاى توليدى و صنعتى گلایه کرد .

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ وی دليل عمده پشیمانیش از کارآفرینی در این بخش را ناملايماتى دانست كه مشــخصا از ســوى دولت و بانك مركزى عليه اين صنعت نوپا واشتغال زا روا داشــته شده است.  
به عقیده وی بانك مركزى و بانك اقتصاد نوين به عنوان بانك عامل به وعده ها و تعهداتشان براى اعمال نرخ ارز توافق شده بابت تسهيلات براى خريد و واردات ماشين آلات كارخانه وفا نكرده اند.  
ميثمى فرد می گوید :شركت صنايع غذايى تك نان جنوب عظيم ترين واحد صنعتى كشور در امر تهيه نان مسطح از جمله لواش است كه در سال 1388 در زمينى به مســاحت 25 هزار متر مربع و در شــهرك صنعتى شماره 2 اهواز تاسيس گرديد و فاز نخست آن با ظرفيت توليد 30 تن نان لواش و اشتغالزايى مستقیم 120 نفــر در ســال 93 وارد مدار توليد گرديد.
رئيس هيات مديره صنايع غذايى تك نان جنوب با اشاره به بالا بودن اهمیت سلامت نان مصرفی مردم ، با اظهار رضایت از کیفیت تولیدات این شرکت گفت: خط توليد نان لواش داراى تنوع بالايى در محصول می باشد كه از جمله آنها نان با پاشش سبوس، شويد، زيره و نان قندى اســت.
ميثمى فرد افزود:از امتیازات منحصر به فرد محصــولات تك نان جنوب می توان به عدم استفاده از جوش شيرين، جوهر قند و نگهدارنده ها ،اســتفاده از آرد غنى شــده، خمير مايه و رعايت كردن زمان استراحت خمير،برخوردار بودن سيستم آبرسانى ازمكانيزم RO و UV ،اخــذ پروانه كاربرد نشــان اســتاندارد تشــويقى وگواهى نامه بين المللى نشــان حلال اشاره کرد.
وی گفت : نان لواش تولیدی این شرکت با ظرفیت 24 تن در شبانه روز به صورت بسيار بهداشتى و مكانيــزه توليــد مى گــردد که با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته آلمانی،ایتالیایی،هلندی واسپانیایی تولید می شود .
وی درباره برنامه های آینده شرکت گفت:از پروژه هاى آينده شرکت می توان به خريد ماشــين آلات بيســكويت به ظرفيت 2 تن در ســاعت ، خريد ماشين آلات كيك به ظرفيت 1 تن در ساعت ، خريد ماشــين آلات نان هاى باگت و تســت و همبرگرى و خريد و ساخت ماشين آلات خط پودر كيك و پودر سوخارى اشاره کرد. 


صنعت تولید نان نيازمند حمايت بخش دولتى

مهندس ميثمى فرد عمده مشــكل كنونــى كارخانه را بدهى وام دهنــده به بانك مهر اقتصاد به عنــوان بانك عامل عنوان كــرد كه به دليل اعمال نرخ ارز مبادله اى گلوى اين كارخانه را مى فشارد.
وى از اســتاندار خوزستان و مسوولان بانك مركزى خواستار اســتمهال 2 تا 3 ســاله بــراى بازپرداخت اين بدهى شــد و گفت: ســرمايه گذارى سنگينى در اين كارخانه صورت گرفته اســت. با توجه به سه برابر شــدن نرخ ارز كه واقعا كمر ما را شكســت نتوانســتيم خط دوم كارخانه كه توليد نان حجيم يا نيمه حجيم مانند نانهاى باگت، تســت و همبرگر اســت را راه انــدازى كنيــم.  
ميثمى فــرد ادامه داد: ايــن واحد قرار بــود دو خط توليــد لواش يا فلتبرد و خط نــان حجيم و يا نيمه حجيم كه نان هاى باگت، تست و همبرگر است، را ايجاد كند اما زمانى كه مشــاهده كرديم بــا افزايش نرخ ارز ،حجم ســرمايه گذارى ما بسيار بالا خواهد رفت كه مقرون به صرفه نيست بنابراین از خريد خط دوم در اين شرايط منصرف شديم.
رئيس هيات مديره صنايع غذايى تك نان جنوب ادامه داد: ما ســال 88 شــروع به تهيه طرح تفصيلــى كارخانه تك نان كرديم و با تجربه فنى كه از تك ماكارون داشــتيم و با ارتباطات خارجی که در رشته خودمان داشتیم به خوبى از عهده اين كار برآمديم. با همكارى و مشــاركت مهندسان ايرانــى و آلمانى، تيم ما بيش از يك ســال از صنايع مختلف در خارج از كشــور بازديد كردند و در نهايت زمانى كه طرح توجيهى نوشــته شد و براى دريافت تسهيلات ارزى در سال 91 بــه بانــك عامل ارائه گرديد نــرخ ارز از يك هزار و 300 تومان توافق شــده، بالاتر رفت. به گفته وى، وام دهنده از تعهد خود ســرباز زد و نرخ 1300 تومانى را نپذيرفت و با پیگیری های ما اعلام كردند كه تا سقف 1500 تومان بر عهده بانک عامل و مابه التفاوت را خودمان پرداخت كنيم.
ميثمى فرد گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز ســير صعــودى به خود گرفت ما در اســفندماه سال 90 با نرخ 1640 تومان گشايش اعتبار كرديم. با مقايســه مابه التفاوت اين نرخ بــا يك هزار و 300 تومان توافق شده اوليه ،در حدود 300 تومان به ازاى هر يورو اضافه پرداخت و بدهى زيادى بر ما تحميل شد.
بعد از گشايش الســى همه چيز تغییر کرد. براســاس قــرارداد منعقده با طرفهاى خارجى قرار بر این شد که طی هشت ماه ماشــين آلات وارد و نصب شوند. اين در حالى اســت كه به خاطر ســهل انگارى و عدم ايفاى به عهد بانك عامل در اعمال نرخ ارز اوليه و توافق شــده، اواخر سال 92 يعنى پس از گذشــت 25 ماه ماشــين آلات كارخانه وارد گمرك ايران شدند.  
در اين زمان نرخ ارز، مبادله اى شده بود و با 2400 تومان به ازاى هر دلار مبادله مى شد يورو نيز با شيب عجيبى به 3 هزار و 700 تومان و مابه التفاوت (تســعير) آن با دلار به 1/4 رسيد. چون پرفرمهاى گمركى ما به يورو بود با گران شدن دلار برابرى آن بــا يورو نيــز افزايش يافت لذا ما 40 درصــد نيز از بابت تسعير نرخ دلار با يورو دچارضرر شدیم.  
ميثمى فرد ادامه داد: در نهايت با اطلاع از اینکه  ماشــين آلات وارد گمرك شده است اعلام کردند كه اگر قصد ترخيص كالا را داريد بايد با نرخ ارز مبادلاتى باشد. بانــك مركزى به بانك عامل نوشــت كه نرخ روز ارز را محاسبه و اعلام كنند. بانك اقتصاد نوين حاضر نشد مابه التفاوت نرخ ارز را در وجه ما تامين كند.


صنعت تولید نان نيازمند حمايت بخش دولتى

وی گفت:با توجه به اینکه رويــه برخورد بانك مركزى خلاف مقررات بــوده و حتی مديرعامــل بانك مركزى نيزبا اذعان  به  منطقى بودن ادعاى كارخانه تك نــان جنوب عنوان کرد ، در صورتی که اگر مثلا شــهريور 91 ماشــين آلات را ترخيص شده بود با ارز مرجع همان سال محاسبه مى شد اما ماشين آلات سال 92 ترخيص شده است و شرایط تغییر کرده است.پس دیگر چاره ای نبود چون ساختمان کارخانه احداث شده و مقروض بانكى نيز بوديم و مهمتر از همه بحث اشتغالزایی جوانان خوزستانى بود که یکی از دلایل اصلی شروع فعالیت مابود.
ميثمى فرد افزود: مشــكل عمده ما بدهى ناعادلانه به بانك وام دهنده اســت كه قصورى متوجه ما نيست. اگر سال 90 ميزان ارز موردنياز خودرا از صرافى تامين مى كرديم رقم بدهى ما سر از 6 ميليارد تومان درمى آورد و تسويه مى شد. بــا ايــن وضعيت كارى و نبــود اراده قوى و تعلــق خاطر در بين بسيارى برخی از مســوولان بخشهاى دولتى براى كمك به خريد محصولات نان بهداشتى تك نان جنوب، به طور قطع قادر به تامين و بازپرداخت بدهى ها نخواهيم بود.
 اگر اين حجم بدهى را نداشتیم قادر بوديم خط دوم كارخانه را راه اندازى و به اندازه ظرفيت فعلى 120 جوان بيكار بومى ديگر را جذب كار كنيم. هم اكنــون كار ما ناقص اســت چــون يك خط فعال داریم. اين در حالى اســت كه هم اكنون درخواســت بــراى خريد محصــولات خط دوم نان هاى حجيم، نيمه حجيم و نان همبرگرى وجود دارد.  
رئيس هيات مديره صنايع غذايى تك نان جنوب گفت: ما مجوزهای ســاخت اين كارخانه را در تهران و اهواز داشتیم اما با تصور گستردگی امكانات دولتى در خوزستان ، در اختیارداشتن بازار خوزســتان ،حمایت سازمان هاى دولتى در صورت خرید عمده از تک نان و مهمتر از همه اشتغالزايى جوانان خوزستانى، اهواز را براى احداث اين كارخانه انتخاب كردیم، ولى متاسفانه این برداشت اتفاق نيفتاد.  
ميثمى فــرد در پايــان اظهــار اميــدوارى كرد كه اســتاندار خوزســتان و ساير مسوولان بخشهاى دولتى به اين صنعت نوپا در خوزستان كمك كنند. وى گفت: ما در بخش مويرگى خصوصى در حــدود 80 درصد موفق بوده ايم. ولى در بخش بازرگانى دولتى كه با حمایت های دولتی محقق می شود موفق نيستیم. ما همچنان در دولت تدبير و اميد، اميدوار هستيم تا نمايندگان اين دولت در استان خوزستان کمک رسان تولید کننده بخش خصوصی باشند .

منبع : pr

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.