معاون سازمان حفظ نباتات گفت: با حل شدن مسائل سیاسی و رفع تحریم‌ها واردات سموم از کشورهای اروپایی و آمریکایی حرکت جدیدی در راستای ارتقای سموم باکیفیت است.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص استفاده سالانه سموم در کشور اظهار داشت: سالانه بین 10 تا 12 هزار تن تکنیکال سموم در کشور مصرف می‌شود که از لحاظ سم آماده مصرف معادل 25 هزار تن است.

وی افزود: با توجه به سطوحی که در کشور تحت عملیات کنترل شیمیایی بوده در هر هکتار به طور متوسط 650 تا 700 گرم ماده موثره برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود این در حالی است که در دنیا متوسط ماده تکنیکال مصرفی 100 گرم و در کشورهای مرطوب مصرف تا 4 کیلوگرم در هکتار نیز می‌رسد.

ابطالی با اشاره به بدمصرفی استفاده سموم در کشور گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری گرم و خشک است اما شاهد بدمصرفی سم در برخی محصولات هستیم که بایستی این امر مدیریت شود تا باقی مانده سموم در محصولات به ویژه تازه‌خوری‌ها وجود نداشته باشد اما این امر به معنای نداشتن سلامت محصول نیست بلکه 95 درصد محصولات کشورمان از سلامت برخوردارند.

معاون سازمان حفظ نباتات در ادامه یادآور شد: با وجود تحریم‌های ظالمانه در دو دهه اخیر عمده تدارک سموم از کشورهایی همچون چین و هند بوده اما خوشبختانه با حل شدن مسائل سیاسی و رفع تحریم‌ها امیدواریم سموم باکیفیت از شرکت‌های معتیر بین‌المللی وارد کنیم اما لازم به ذکر است که واردات سموم از کشورهای هند و چین مستلزم بی‌کیفیت بودن سموم نیست زیرا همه سموم وارداتی دارای استانداردهای فائو هستند.

وی تصریح کرد: طی سال‌های تحریم تنها سه الی 4 درصد سموم از کشورهای اروپایی و آمریکا به کشور وارد شده که امیدواریم با بهبود روابط این رقم به بالای 20 درصد برسد که این امر حرکت جدیدی در راستای ارتقای سموم باکیفیت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار