تحولات اخیر در اقتصاد چین، فعالیت سرمایه‌گذاران غربی در این کشور را به خطر انداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحولات اساسی اخیر در اقتصاد چین، خطر را برای فعالیت تجاری بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی در این کشور بالا برده است. اگرچه "ناپدید شدن" مدیران ارشد دست‌کم 34 شرکت چینی در سال گذشته ممکن است باعث جلب توجه نشود، این موضوع یکی از مسائل بغرنج اقتصاد این کشور است.

در هفتم ژانویه سال جاری میلادی «ژو چنگ جین،» میلیاردر چینی و رئیس شرکت «مترزبوون» چین که پیشرو در تولید لباس است، ناپدید شد. این شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که وی از سوی پلیس دستگیر شده است. پس از ده روز «ژو چنگ جین» به همراه دبیر انجمن شرکت به کار بازگشت. در ماه دسامبر نیز «جو گانگ چنگ،» رئیس شرکت «فوسان» برای چند روز ناپدید شد. پس از بازگشت وی شرکت فوسان اعلام کرد وی در یک پروژه تحقیقی که از سوی مقامات قضایی اجرا می‌شود، شرکت کرده بود.

حال این سوال مطرح می‌شود که چه اتفاقی برای مدیران ارشد اقتصاد چین در حال رخ دادن است و این موضوع چه تبعاتی بر شرکت‌های غربی فعال در این کشور خواهد داشت؟ نخست، می‌توان گفت بیشتر این موارد با سرکوب رسمی فساد در چین مرتبط به نظر می‌رسند. با وجود رشد اقتصادی چین در 30 سال گذشته، فساد فراگیر تأثیر مخرب بر جامعه و اقتصاد این کشور گذاشته است. دولت پکن متوجه این موضوع شده و مبارزه با آن را شروع کرده است. اما موضوع ناراحت‌کننده روش مستبدانه و غیرقانونی برخورد با این مسئله است.

از سوی دیگر نظام قضایی این کشور به طور کامل به نظام سیاسی پکن وابسته است. شفافیت قانونی در این کشور بسیار کم است. این موارد برای کسانی که به فکر انجام کار تجاری در چین هستند از لحاظ امنیت اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای ایجاد تغییراتی در محیط کاری و اجتماعی چین لازم است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار