رئیس مرکز ملی فضایی ایران و معاون فناوری سازمان فضایی کشور با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون آینده صنعت فضایی کشور پرداختند

منطقی: جلسات شورای عالی فضایی در دو سال اخیر تشکیل نشده است/ روشنیان نوعی رابطه همکاری میان نهادهای مختلف متولی امور فضایی در کشور برقرار است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع آینده صنعت فضایی کشور الزامات و راهکارها با حضور "منوچهر منطقی" رئیس مرکز ملی فضایی ایران و "جعفر روشنیان" معاون فناوری سازمان فضایی کشور در گفتگوی ویِژه خبری امشب سه شنبه 13 آبان ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علت تشکیل مرکز ملی فضایی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه های متولی امور فضایی کشور است

در ابتدای این بحث منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران در پاسخ به این سوال که ظاهراً ما متولی واحدی در زمینه برنامه های فضایی کشور نداریم به طوری که مرکز ملی فضایی، سازمان فضایی و پژوهشگاهی در وزارت علوم در این زمینه فعالیت دارند گفت: در حال حاضر نهادهایی که در بخش های فضایی کار می کنند بیشتر از نهادهایی است که به آن ها اشاره شده و این نهادها عبارتند از سازمان فضایی، مرکز ملی فضایی که جدیداً ایجاد شده و دو پژوهشگاه هوا فضا و پژوهشگاه فضایی که در این زمینه فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: مرکز ملی فضایی به این دلیل ایجاد شده تا بین مجموعه های مختلفی که در زمینه ی امور فضایی کشور فعالیت دارند هماهنگی برقرار کنند و در مورد افق های بلند مدت نیز سیاست گذاری کنند.

رئیس مرکز ملی فضایی ایرن اضافه کرد:  سیاست گذاری برای افق های بلندمدت مستلزم یک سری عملیات است که باید روی این عملیات ها برنامه ریزی شود که این موضوع نیز یکی دیگر از وظایف مرکز ملی فضایی ایران است ضمن این که این مرکز باید نظارت کند تا برنامه ها به نحو مقتضی اجرا شود لذا این ساختار یک ساختار نرمالی است که همه کشورها معمولاً با ایجاد مرکز ملی فضایی این کار را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: تشکیل این مرکز می تواند یک هماهنگی  میان دستگاه های مختلف برقرار نماید.

جعفر روشنیان معاون فناوری سازمان فضایی کشور نیز در همین باره اظهار داشت: بر اساس آن چه که حدود 10 سال پیش در مجلس شورای اسلامی مصوب شد وظیفه مدیریت حوزه فضایی در بخش غیرنظامی بر عهده سازمان فضایی ایران گذاشته شده و در طول ده سال گذشته فعالیت های متعددی از طرف این سازمان در جهت هماهنگی بین بخش های مختلف و اجرای پروژه ها و برنامه های فضایی  صورت گرفته است.

وی با بیان این که در حال حاضر تعداد بازیگران و موسسات در این عرصه بیشتر شده است گفت: با یک تعامل خوب می توان یک تقسیم وظایف بین این حوزه ها ایجاد کرد که هر حوزه ای نسبت به وظایف خود عمل کند و ما بتوانیم با شتاب بیشتری نسبت به اهدافی که در اسناد بالادستی پیش بینی شده حرکت کنیم.

معاون فناوری سازمان فضایی کشور خاطر نشان کرد: گمان می کنم ایجاد مرکز ملی فضایی می تواند به شتاب این حرکت و در جهت مطالعات و هماهنگی که در حوزه فضا مورد نیاز است کمک کند و در عین حال سازمان فضایی ایران هم به عنوان آژانس فضایی ایران متولی امور حاکمیتی، حوزه فضا است.

 نوعی رابطه همکاری میان نهادهای مختلف متولی امور فضایی در کشور برقرار است

روشنیان رابطه بین نهادهای متولی امور فضایی کشور را یک رابطه همکاری خواند و گفت: از آن جا که زمان زیادی نیست که مرکز ملی فضایی ایران تاسیس شده باید فرصتی پیدا کنیم تا این همکاری بررسی شده و تقسیم کاری صورت بگیرد تا بتوانیم در جهت همگرایی بیشتر به یکدیگر کمک کنیم.

 جلسات شورای عالی فضایی در دو سال اخیر تشکیل نشده است

در ادامه این بحث منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران در پاسخ به این سوال که از ابتدای تاسیس شورای عالی فضایی این شورا چند بار تشکیل جلسه داده است گفت: شورای عالی فضایی تا کنون 3 یا 4 بار تشکیل جلسه داده و جلسه بعدی آن نیز قرار است اواخر امسال برگزار شود ضمن این که جلسات شورای عالی فضایی در دو سال اخیر تشکیل نشده است.

منطقی در ادامه برنامه با اشاره به دبیرخانه شورای عالی فضایی گفت: تجربه سازمان فضایی در تدوین برنامه بالا بوده است لذا کمیته ای که بر روی برنامه ها فکر می کند کمیته ای مشترک است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش هماهنگی ها ادامه داد: تصمیم گیری در سطح کلان به مرکز ملی فضایی منعکس داده می شود .

رئیس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به این که جلسات شورای عالی فضایی در دو سال اخیر تشکیل جلسه نداده است گفت: برنامه ده ساله به سه بخش زمانی تقسیم شده به طوری که برای هر زمان پروژه ای مشخص تعریف شده است.

منطقی با اشاره به این که از سال 86 تا 89 ، صد درصد برنامه ها اجرا شده است ادامه داد: از سال 89 تا 91 برنامه ها رو به افول رفت و همچنین از سال 91 تا 94 7، 8 درصد شاهد رشد بودیم.

وی با اشاره به این که افول در برنامه ها به دلیل تغییر ساختار نیست بیان کرد: بخشی از کارهای فضایی بر مبنای نیروی انسانی شکل می گیرد ولی 60 درصد آن در حوزه زیربناها و بودجه است.

 تست ماهواره بر سیمرغ طی دو ماه آینده انجام خواهد شد

رئیس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به این که پرتاب کننده سیمرغ در دو سال آینده تست آزمایشی اش را انجام می دهد اظهار داشت: دانشجویان زیادی بر روی پروژه های ماهواره ای کار می کنند.

منطقی ادامه داد: با هماهنگی دانشگاه ها به این نتیجه رسیده ایم که می توانیم پلت فرم زیر 100 کیلو را برای دانشگاه تعریف کنیم.

وی با بیان این که تا به حال برای پروژه فضایی به دنبال ایجاد و اثبات فناوری بودیم تصریح کرد: محور برنامه دوم کاربری آن است.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به این که در همکاری های بین المللی اتفاقات خوبی رخ داده است گفت: با روسیه کنسرسیوم مشترکی را برقرار کرده ایم و همچنین با ایتالیا و چین ارتباطات بسیار قوی ایجاد شده است.

روشنیان در ادامه برنامه با بیان این که  تلاش کردیم جلسه شورای عالی فضایی  را امسال داشته باشیم گفت: این موضوع نیازمند هماهنگی های زیادی است.

 امیدواریم تا پایان امسال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل جلسه دهد

وی با بیان این که رئیس جمهور چند وزیر و چند شخصیت حقیقی باید در این شورای حضور داشته باشند ادامه داد: امیدواریم تا پایان امسال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل جلسه دهد

معاون سازمان فضایی ایران تعداد بازیگران حوزه فضایی "سی ویل" را بیشتر از 4 نهاد دانست و گفت: وزارت دفاع، بخش خصوصی و دانشگاه های کشور بازیگران حوزه فضایی هستند لذا باید با تقسیم وظایف به شتاب حرکت در حوزه فضایی کمک کرد.

روشنیان با اشاره به این که اکنون در دوره گذار هستیم افزود: از مرحله پژوهش و تحقیقات به مرحله عملیاتی سوق پیدا کرده ایم.

 ناهماهنگی میان اعضا مهم ترین دلیل برای عدم برگزاری جلسه شورای عالی فضایی است

وی با اشاره به این که پرداختن به کارهای درازمدت نیازمند زمان است تصریح کرد: ناهماهنگی میان اعضا مهم ترین دلیل برای عدم برگزاری جلسه شورای عالی فضایی است

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به این که فعالیت های فضایی پرهزینه است گفت: به نفع کشور است که در فعالیت های فضایی با کشورهای دیگر همکاری کنیم.

در حال ثبت 13 نقطه مداری جدید هستیم

روشنیان با اشاره به این که در حال ثبت 13 نقطه مداری جدید هستیم گفت: در حال مذاکره هستیم تا ماهواره ملی را در مدار داشته باشیم

وی با اشاره به این که با کشور فرانسه در حال رایزنی در حوزه برنامه فضایی هستیم گفت: همکاری بین المللی صنعت فضایی در دوره پسابرجام بسیار به سود کشور خواهد بود.

مسعود طایفی فیجانی کارشناس صنعت فضایی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که چهار نهاد در کشور در حوزه فضایی متمرکز هستند گفت: متاسفانه ریزش در بدنه کارشناسی ایجاد شده است لذا کارشناسی ها شفاف نیست.

وی با اشاره به این که حوزه فناوری حوزه استراتژیک و راهبردی است بیان کرد: متاسفانه با کشورهای در حال توسعه فاصله داریم لذا ضرورت بسیار جدی بر نگاه کاربردی و عملیاتی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار