پس از شکست ترامپ در انتخابات ایالتی آیووا، اکنون نوبت به ایالت نیوهمپشایر رسیده تا نامزدها میزان محبوبیت خود را در نزد رای دهندگان بیازمایند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت رادیو بوستون (دبلیو بی یو آر) در مطلبی در خصوص انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی ریاست جمهوری آمریکا نوشت: اکنون که انتخابات ایالتی آیووا به پایان رسیده همه چشم ها به انتخابات ایالتی روز سه شنبه آینده در نیوهمپشایر دوخته شده است. نظرسنجی ها در نخستین انتخابات ایالتی آمریکا در چند هفته گذشته از نظر نوسانی که در دیدگاه و باور رای دهندگان دیده می شود یکدست و پایدار هستند. دونالد ترامپ بسیار جلوتر از جایگاه دوم و سوم نامزدهای جمهوریخواهان است و میزان پشتیبانی از او دست نخورده مانده است. و سناتورِ ورمونت، برنی سندرز، در نزد دموکرات ها با فاصله ای در حال افزایش پیشتاز است.

ولی انتخابات ایالتی نیوهمپشایر بابت رویدادهای دقیقه نود خود شناخته شده است. با توجه به پیروزی تد کروز جمهوریخواه در آیووا، هر چیزی می‌تواند رخ دهد.

در اینجا نکاتی که باید درباره نیوهمپشایر دانست، آورده می شود:

1.    نظرسنجی ها در نیوهمپشایر همواره در هفته پیش از آغاز رای گیری به هم می ریزد. اگر انتخابات ایالتی، امروز برگزار می شد نظرسنجی ها به برد راحت سندرز و ترامپ اشاره داشت. ولی نتایج دوشنبه شب گذشته در آیووا بر تردیدها دامن زد. باخت شگفت انگیز ترامپ در آیووا بر ادعای برد پی در پی او سایه انداخت و در را برای هرگونه دگرگونی دقیقه نودی باز گذاشت.

2.    آیووا تردیدها را درباره استواری پشتیبانان ترامپ افزایش داد. چند ماه است که ترامپ هزاران نفر را به خیابان ها می آورد تا در سرتاسر ایالتهایی که آغازین ایالتها در انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری هستند راهپیمایی کنند. ولی اکنون پرسش این است که اگر زمان رای دادن برسد آیا پشتیبانان ترامپ به راستی با همان شماری که در نظرسنجی ها نشان داده شده شرکت خواهند کرد؟

3.    برد کروز شاید نشانه ای از رویدادهای آینده نباشد. در این چند سال، جمهوریخواهان آیووا بیشتر، نامزدهایی انتخاب نشدنی را برای پیروزی در ایالت به میدان فرستاده اند که در برابر رقیبان میانه رو، بخت نامزدی را واگذار کرده اند. کروز برای رسیدن به دستاوردی جدا از پیشینیان خود، می بایست جذابیت خود را افزایش دهد.

4.    نیوهمپشایر معنای چندانی برای دموکرات ها نخواهد داشت. کلینتون در آیووا به سختی اندکی از سندرز پیش افتاد. سندرز از ماه سپتامر، پیشتازیِ یکنواخت و البته نه چندان برجسته خود را در نیوهمپشایر دنبال کرده و گویا در این چند هفته گذشته آن را تقویت کرده است. پاشنه آشیل سندرز همیشه پشتیبانی بوده که در میان رای دهندگان رنگین پوست داشته و با رسیدن به نوبت انتخاب در ایالتهای دیگر می بایست به هر روش که شده محبوبیت خود را افزایش دهد.

5.    چشم از رای دهندگان مستقل برندارید. یکی از عوامل ناشناخته و کلیدی در نیوهمپشایر این موضوع است که رای دهندگان مستقل چه برگه ای به صندوق ها خواهند انداخت. این رای دهندگان بیشتر، ناهمسان با طرفداران حزبی رای می دهند و در تاریخ چند سال گذشته نیوهمپشایر، نشان داده اند که بین دو حزب سیاسی به آسانی به نوسان در می آیند. اینکه آنها کدام راه را در پیش بگیرند، برای برخی از نامزدهایی که تکیه به پشتیبانی مستقل ها دارند همه چیز را دگرگون خواهد کرد.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار