طرح هوشمندسازی مدارس تحول بزرگی در نظام آموزشی کشور است که نیازمند همت و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی با آموزش و پرورش می باشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دوران مدرسه همه ما با عباراتی مثل "مشق هایت را نوشتی و درسهات چقدر مونده؟" گذشت؟ همیشه بعد از اینکه از مدرسه به خانه می آمدیم، کوله را به گوشه ای پرت می کردیم و دفتر ها و کتاب هایمان را جلوی خود می گذاشتیم و شروع می کردیم به مشق نوشتن.

مشق نوشتن و درس خواندن های ما همیشه دغدغه اصلی پدر و مادرهایمان بود و موقع درس خواندن هم یاد توضیحات معلم می افتادیم و هیچ تصوری از تصویرهای کتاب نداشتیم. اما با پیشرفت تکنولوژی و اجرایی شدن هوشمندی مدارس دیگر به کیف و دفتر و کتاب نیازی نیست و آرزویی که در آن دوران داشتیم به حقیقت می پیوندد.

رحمن عیسی زاده نشلی رئیس گروه هوشمند سازی مدارس ایران اعلام کرد: تاکنون 126 هزار کلاس درس از 650 هزار مجهز به تجهیزات هوشمند شامل  یک کامپیوتر، یک پروجکشن و پرده شده اند و تقریباً یک ششم کلاس ها مجهز هستند. 

محمدحسین سلیمی جهرمی معاون برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار 126 هزار کلاس تنها در خصوص مجهز شدن کلاس ها به تجهیزات هوشمندسازی و سخت افزار است، تصریح کرد: با مسیر مشخصی که داریم، تولید محتوا و آموزش نیروی انسانی 90 درصد راه باقی مانده که باتوجه به سرعت رشد تکنولوژی، تمرکز را به سوی تولید محتوا و نیروی انسانی می بریم.

رحمن عیسی زاده نشلي رئیس گروه هوشمندسازی مدارس کشور با بیان اینکه در سال 2003 در آمریکا به ازای هر 100 دانش آموز، 86 کامپیوتر وجود داشت، عنوان کرد: بر اساس آمارهاي موجود، در همان سال در کشورهای اروپایي به ازای هر 100 دانش آموز، 112 کامپیوتر موجود بود، اما در ایران در سال 2013(1391) تقریباً به ازای هر 100 دانش آموز یک دستگاه کامپیوتر وجود داشته است. 

فلسفه وجودی هوشمندسازی مدارس
سلیمی جهرمی با بیان اینکه فلسفه وجودی مدرسه تربیت دانش آموز و هدف از هوشمندسازی، هوشمندی محصول مدرسه است، تصریح کرد: هوشمندی فضای مدرسه به لحاظ سخت افزاری لازمه هوشمندی دانش آموز است و با افزودن محتوا و نیروی انسانی باید انگیزه در دانش آموز ایجاد شود تا با ارتباطی که بین آنها و فضای یادگیری پدید می آید با راهبری معلم و تحت تاثیر فضای خانواده که به شدت اثرگذار است فعال شود.

عیسی زاده نشلي با بیان اینکه در تحقیقی که از سال 1976 در کشورهای پیشرفته صورت گرفته است با هوشمندسازی مدارس و به کارگیری فناوری اطلاعات هوش را یادگیرنده می پندارند و هوشمندسازي مدارس باعث افزايش هوش دانش آموز مي شود، هوشمندسازی مدارس را در ايران با دو رویکرد، به کارگیری تجهیزات هوشمند درمدارس و تاثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش دانش آموزی دنبال می كنيم. 

وی افزود: با تحقيقات انجام شده از سوي پژوهشگران داخل كشور، با اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، دانش آموز خلاق تر می شود و سطح علمی و هوش وی افزایش می یابد.

 هوشمندسازی مدارس 4 ساله شد
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس در خصوص شروع این طرح اظهار داشت: آمارهای مختلفی مانند سال 82، 84، 87 در این باره مطرح می شود اما در واقع این طرح از اواخر سال تحصیلی 92-91 در قالب بسته کامل هوشمندسازی در کشور آغاز شد و هم اکنون در سال چهارم طرح هوشمندسازی مدارس به سر می بریم.

وی با اعلام اینکه طرح تکفا به معنی توسعه کمی فناوری اطلاعات درآموزش و پرورش در سال تحصیلی 82-81 آغاز شد، تصریح کرد: براساس این طرح باید تا سال تحصیلی 85-84 تمامی مدارس کشور مجهز به دستگاه کامپیوتر می شدند که سیاست آن زمان بود، اما هوشمندسازی مدارس کاملاً متفاوت است و رویکرد آموزش و پرورش در سال 92-91 این بود که بتواند از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری استفاده کند و کامپیوتر در اختیار دانش آموز و معلم و عوامل اجرایی مدرسه قرار گیرد و این فرآیند را متحول نماید.

رئیس گروه هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه در سند تحول بنیادین که بزرگترین سند در آموزش و پرورش است نیز هوشمندسازی مدارس مطرح شده، اعلام کرد: راهکارهای مختلفی نظیر نمایشگاه های علم و فناوری، توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اطلاعات، تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش و روشهای فعال، خلاق و گروهی و آموزشهای غیرحضوری و مجازی برای توسعه فناوری های ارائه شده است.

عیسی زاده افزود: برای توسعه طرح هوشمندسازی نیاز بود که شاخص های پایش فناوری اطلاعات در مدارس مورد ارزیابی قرار بگیرند مانند اینکه چه تعداد از مدارس اتصال به شبکه اینترنت یا اینترانت را دارند، زیرساخت فاوا(فناوری اطلاعات وارتباطات) درمدارس به چه صورت است و به ازای چند دانش آموز کامپیوتر موجوداست.

شیوه نامه هوشمندسازی 
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس در خصوص دیگر شاخص های پایش فناوری اطلاعات مدارس اظهار داشت: وب سایت مدارس و وبلاگ و ایمیل دانش آموزی نیز از شاخص های استفاده از خدمات الکترونیک در مدارس هستند، که مورد دیگر مدرسه هوشمند بود و تعدادی از مدارس براساس سلیقه خود هوشمندسازی را انجام می دادند که در حال حاضر آموزش و پرورش در حال مطالعه طرح یادگیری همراه یا آموزش با تبلت است که با بررسی های انجام شده هم اکنون بیش از 20 مدرسه در کشور از یادگیری همراه و تبلت استفاده می کنند.

رئیس گروه هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه اجرای طرح هوشمندسازی مدارس بودجه کلانی نیاز دارد، تصریح کرد: حتی اختصاص یک کامپیوتر به هر مدرسه، با وجود 105 هزار مدرسه در کشور هزینه زیادی را می طلبد که از کل بودجه آموزش و پرورش نیز بیشتر است.

عیسی زاده با اعلام اینکه استانداری ها به اجرای هوشمندسازی مدارس کمک های زیادی نموده اند، تصریح کرد: کمک های مردمی بیشتر از سایر سازمان ها و ادارات برای پیشرفت این طرح موثر بوده و با درخواست والدین، دانش آموزان و مدارس طرح هوشمندسازی مدارس به جلو پیش می رود.

معلمان هوشمند کمتر از یک درصد
رئیس گروه هوشمندسازی مدارس در خصوص آموزش و افزایش توانمندی معلمان در اجرای هوشمندی اظهار کرد: تنها 7 دهم درصد معلمان دوره های هوشمندسازی مدارس را گذرانده اند که نباید انتظار داشته باشیم طرح هوشمندسازی به درستی اجرا شود. 

وی افزود: با توجه به عنایت وزیر محترم به اجرای هوشمندسازی امسال برنامه های زیادی برای توانمندسازی معلمان در نظر داریم که آموزش های ضمن خدمت از آن دسته است و باید برای معلمان انگیزه ایجادشود.

هوشمندی مدرسه با آموزش معلم
سلیمی جهرمی مرحله عمده بعد از سخت افزار را تولید محتوا برای استفاده از سخت افزار دانست و افزود: بخش دیگر نیروی انسانی است که بتواند با این محتواها کار کند و معلم فضایی برای فعال کردن دانش آموز ایجاد کند و بحث هوشمندسازی بیشتر در نظر داریم فعالیت معلمین را در این خصوص افزایش دهیم.

وی با اظهار اینکه اعتباراتی که تا به حال به طرح هوشمندسازی مدارس اختصاص یافته بیشتر جنبه تملک دارایی داشته و برای خرید تجهیزات بوده، تصریح کرد: اعتباری برای تولیدمحتوا و آموزش منابع انسانی در نظر گرفته نشده که نشان دهنده برخی از غفلت ها در گذشته است و باید اعتبارات اصلاح شود و جهت گیری برنامه ها از سخت افزار به سمت نرم افزار اعم از تولیدمحتوا و آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی تغییر یابد و با اتصال به یکدیگر در کلاس به دانش آموز انگیزه دهند و او را علاقه مند به استفاده از این برنامه ها در جهت فرآیند یاددهی- یادگیری نماید، که سیاست وزارت آموزش و پرورش در راستای هوشمندسازی است.

عیسی زاده با بیان اینکه توانمندسازی معلمان یکی از شاخصهای هوشمندسازی مدارس است، گفت: دوره های آموزشی که شامل دوره های ICDL آموزش عمومی و دوره های هوشمندسازی می شود و تا به امروز 4 دوره آموزشی تخصصی برای توانمندسازی معلمان در مدارس هوشمند برگزار شده که تولید محتوای الکترونیکی در مدارس هوشمند یکی از آنها است که معلم ها از طرح هوشمندسازی استقبال می کنند و برخی استان ها نیز با استفاده از کمک های مردمی و دریافت مجوز از مرکز برنامه ریزی کلاس هایی را برای آنها برگزار کرده اند.

رئیس گروه هوشمندسازی مدارس افزود: نسبت دانش آموزان مدارس هوشمند به کل دانش آموزان و متناسب سازی برنامه های درسی با این طرح از دیگر شاخص های هوشمندسازی مدارس در کشور است که براین اساس در سال 91 شیوه نامه ای با تایید وزیر در آموزش و پرورش تهیه شد که نقشه راه مدیران مدارس برای اجرای هوشمندسازی است.

شبکه رشد یاور رشد علمی
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی اظهار کرد: شبکه رشد که متعلق به سازمان پژوهش است علاوه بر تولید محتوای غنی، فضای مناسبی ایجادکرده تا بخش خصوصی، معلمین و حتی دانش آموزان در این عرصه مشارکت جدی داشته باشند، اما در مقایسه با نیاز اصلی میزان این محتواها بسیار کم است.

وی در خصوص آموزش نیروی انسانی نیز بیان داشت: تعداد اندکی از 700 هزار معلم کلاس درس، مهارت استفاده از تجهیزات را آموخته اند و تغییر بافت مهارتی نیروی انسانی هزینه بر و زمان بر است، با وجود این فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته که باید قدردان معلمان باشیم، اما در عین حال راه زیادی در پیش داریم.

کدام مقاطع اولویت دارند؟
 عیسی زاده با بیان اینکه تاکنون 36درصد كلاسهای ششم هوشمند شده اند، اظهار داشت: درس كار و فن آوری در پایه هفتم و هشتم و نهم نيز اضافه شده كه ضرورت آن بيشتر است و کلاس های دارای این درس که کامپیوتر نداشتند در اولویت بودند.

وی در خصوص مقاطع دربرگیرنده هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: این طرح برای تمامی پایه ها و مقاطع است اما تاکید و اولویت بیشتر بر مقطع ابتدایی دوم و متوسطه اول یعنی پایه های چهارم تا نهم است و در حال حاضر سایر پایه ها از اولویت کمتری برخوردارند زیرا دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی بیشتر بر رسم الخط و جملات و کلمات فعالیت می کنند ولی باز هم معلم از ابزار آموزشی مانند فیلم و نرم افزارهای آموزشی استفاده می کند که به شکل کامل در اختیار دانش آموز قرار نمی گیرد و تعاملی در این زمینه ندارد، در پایه دوم دبیرستان و بالاتر اکثر دانش آموزان درگیر مسائل کنکور هستند.

عیسی زاده با اظهار اینکه مدرسه ای از نظر تجهیزات هوشمند است که تمامی مراحل هوشمندسازی در آن لحاظ شده باشد،گفت:در خصوص فرآیندهای یاددهی- یادگیری نرم افزارهایی در زمینه ثبت حضور و غیاب و تمام دانش آموزان برنامه الکترونیکی دارند 33 سامانه الکترونیکی در آموزش و پرورش داریم.

تبلت جایگزین کتاب می شود!

وی با بیان اینکه تبلت به طور آزمایشی در چند مدرسه اجرا شده، تصریح کرد: با توجه به مطالعات تطبيقي در اين زمينه، پيش بيني مي شود در آينده تبلت ها جایگزین کتابهای درسی می شوند! ما هم در حال مطالعه براي اجراي طرح يادگيري همراه در وزارت آموزش و پرورش مي باشيم و با توجه به شباهت زياد فن آوري تبلت به كتاب درس از يك طرف و علاقمندي نوجوانان و دانش آموزان به آن از طرف ديگر از تبلت(نسل پنجم كامپيوتر) به عنوان جايگزين كامپيوترهاي نسل چهارم استفاده نماييم. البته اگر چه تبلت می تواند در آینده از شکل فعلی خارج شود، چرا كه همين الان هم تبلت هايي با خاصيت خم شوندگی طراحي و ساخته شده است!

افزایش علاقه بچه ها به درس
عیسی زاده در رابطه با افزایش رغبت بچه ها به درس خواندن با اجرای طرح هوشمندسازی مدارس گفت: به طور کلی طرح هوشمندسازی مدارس که در کشورهای پیشرفته انجام می گیرد تاثیر بسیار زیادی بر انگیزه و علاقه دانش آموزان می گذاردو ما باید از نظام آموزشی سنتی فاصله بگیریم اما به دلیل مشکلات مختلفی که تاکنون داشتیم از طرح هوشمندسازی تنها نام آن باقی ماند که در حال تکمیل کردن این طرح هستیم و ممکن است زمانبر باشد.

وی با بیان اینکه اگر هوشمندسازی به طور واقعی شکل بگیرد، قطعاً ساختار مشق و تکلیف دانش آموزان تغییر می کند، گفت: پس از اجرایی شدن این طرح، دانش آموز کتاب را به خانه نمی برد و مشق نمی نویسد و تمام فرآیندهای آموزش در مدرسه اتفاق می افتد و دانش آموز دیگر در خانه به طور سنتی مشقنمی نویسد وبا استفاده از ابزاری که در اختیار دارد تکالیف خود را انجام می دهد.

رئیس گروه هوشمندی مدارس افزود: طرح هوشمندی مدارس زمانبر است و در حال حاضر فاصله بسیار زیادی باهوشمندسازی مدارس در کشورهای پیشرفته داریم واین طرح به ندرت در کشور اجرا شده و تعداد مدارسی که ادعای هوشمندیدارند شاید به 50 هزارکلاس درس برسد اما در واقع تعداد این مدارس بسیار اندک است.

سلیمی جهرمی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند تا به آنچه مسئولان برای تحقق طرحه وشمندسازی در نظر دارند، دستیابی به توانمندی و مشارکت معلمین، والدین ودانش آموزان متکی شده ایم.

اگر مسئولین و نمایندگان مجلس از ضرورت و محاسن طرح هوشمندسازی مدارس مطلع شوند، در روند تخصیص بودجه و سیاست گذاری ها موثر خواهد بود و تواناییمعلمان با آموزش استفاده هوشمندسازی در کلاس افزایش خواهد یافت که نیازمند اطلاع رسانی کامل و دقیق تمامی رسانه ها در خصوص این طرح می باشد.

گزارش از هانیه اسماعیلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.