معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی گفت : دانه روغنی گلرنگ برای کشت در اراضی مواجه با کمبود آب و شوری و کم بازده بسیار مناسب است.

دانه روغنی گلرنگ برای کشت در اراضی مواجه با کمبود آب و شوری و کم بازده بسیار مناسب است.به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ پاسبان گفت: همچنین دانه روغنی کلزا جزو معدود دانه‌های روغنی است که از قابلیت سازگاری و کشت گسترده ای در شرایط اقلیمی کشور دارد و مشارکت فعال در معرفی رقم کلزای احمدی نیز از فعالیت واحد دانه‌های روغنی این مرکز بوده است.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به توانایی دانه روغنی گلرنگ در تحمل شوری یادآور شد: سطح وسیعی از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه و دشت تبریز را اراضی كم بازده تشكیل می‌دهند و گلرنگ با تحمل به شوری و خشكی بالا جزو معدود گیاهان زراعی است كه در این اراضی از آینده نوید‌ بخشی برخوردار است.

وی تشریح کرد: این مناطق به دلیل عدم دسترسی به آب در زمان شهریور ماه و اوایل پاییز امکان کاشت دانه های روغنی به صورت پاییزه فراهم نیست و نتایج بررسی میانگین عملکرد دانه نشان داد که گل مهر با 4782 کیلوگرم دانه در هکتار، مکزیک 248 با 4922 کیلوگرم دانه در هکتار و مکزیک 14 با 4420 کیلوگرم دانه در هکتار بیشترین عملکرد دانه را در شرایط آزمایش کسب کردند.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ادامه داد: به نظر می‌رسد ژنوتیپ‌های مذکور از آینده نوید بخشی برای اراضی لب‌شور و مناطقی با آب لب‌شور به ویژه در حاشیه شرقی دریاچه ارومیه برخوردار باشند.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد دانه روغنی کلزا گفت: نتایج آزمایش نشان دادند که اثر تنش کمبود آب روی عملکرد دانه معنی‌دار شد. به‌جز طلایه و زرفام سایر ارقام از دوره رشد و گلدهی مشابهی برخوردار بودند. Wpn-6 ، لیکورد و اُکاپی بیشترین تعداد خورجین در بوته را داشتند. مودنا وL155 از وزن هزار دانه کمتری برخوردار بودند، HL3721 و HL2012 بیشترین وزن هزار دانه را نشان دادند و این دو ژنوتیپ بیشترین عملکرد دانه را داشتند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.