بیرجند؛

15 بهمن 57 ؛ چهارمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

از نخستین ساعات روز 15 بهمن، امام خمینی (ره) طی سخنرانی بار دیگر مردم را تشویق به حضور در خیابان ها و تظاهرات کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ ده ها خبرنگار داخلی و خارجی بنا به دعوت کمیته استقبال امام ، برای مصاحبه با حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به مدرسه آمدند.سخنرانی در ساعت 9 صبح برگزار شد.

مهمترین اتفاق این روز سخنرانی مهندس بازرگان پس از انتصاب به نخست وزیری دولت موقت جمهوری اسلامی و آغاز رسمی فعالیت دولت موقت بود.

از سوی دیگر، بختیار اعلام کرد که همچنان آماده مذاکره با امام خمینی است ، ولی اجازه تشکیل دولت را به هیچ کس نمی دهد.

در 15 بهمن جلسات مهمی درباره آینده سیاسی ایران بین وزرای خارجه آمریکا و انگلستان برگزار شد.افزون بر این به گزارش خبرگزاری ها ، صدام حسین نیز هیاتی را جهت بررسی مسایل ایران به عربستان اعزام کرد.

تنها راه حل برون رفت از بحران سیاسی ؛ سازش ارتش با شورای انقلاب و دولت موقت

یکی دیگر از وقایع مهم 15 بهمن ، تصمیم ژنرال هایزر برای ترک ایران بود.او که در این مدت مذاکرات بسیاری با سران ارتش داشت و آن ها را ترغیب به حمایت از دولت شاپور بختیار می کرد ، جهت دامن نزدن به احساسات ضد آمریکایی مردم ، عازم آمریکا شد.

به سبب کاهش روزافزون درآمدهای نفتی و دیگر ملاحظات ، در این روز بختیار طی ملاقات با سولیوان سفیر آمریکا در ایران، قرارداد 10 میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکا را لغو کرد.

مدرس رشته تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند در این خصوص گفت : البته یک دلیل عمده این اقدام شرایط خاص آن دوران بود، بختیار قصد داشت با اینگونه اقدامات تا حدودی آتش انقلاب و مردم را سرد کند.

غضایری افزود: از سوی دیگر آمریکا نیز چندان از لغو قرارداد ناراضی نبود.چراکه آن ها کاملا از حکومت پهلوی و دولت بختیار قطع امید کرده بودند و قصد نداشتند بیش از این سلاح های فوق پیشرفته خود را در اختیار ایران بگذارد.

وی گفت:اعتراض خانواده های همافران و درجه داران بازداشتی نیروی هوایی برای آزادی همافران در مقابل دادگستری و راهپیمایی همافران در بهبهان به طرفداری از امام خمینی از دیگر وقایع 15 بهمن می باشد.

خبر برجسته ی این روز: نامه آیت الله گلپایگانی به نمایندگان مجلس و هیات دولت و امیران ارتش و نامه آیت الله صدر در حمایت از مبارزات مردم انقلابی

همچنین در این روز به دستور دولت بختیار ، دو تن از وزرای پیشین، عبدالمجید مجیدی و هوشنگ نهاوندی دستگیر شدند.خسرو قشقایی از خوانین بزرگ ایل قشقایی نیز پس از 20 سال تبعید ، به ایران بازگشت.

شرایط حساس سیاسی و تاریخی ایران لحظه به لحظه به پیروزی انقلاب نزدیک تر میشد.بسیاری از نظامیان قدیمی از جمله ارتشبد فریدون جم ، تنها راه حل برون رفت از این بحران را توافق نظامیان با انقلاب می دانستند.

مدرس دانشگاه پیام نور بیرجند اظهار کرد : این امر بسیار محتمل بود.چرا که از چندی پیش برخی از نظامیان میانه رو که درک بهتری از شرایط و آینده سیاسی ایران داشتند ، برای هرچه زودتر پایان دادن به خونریزی ها و بحران سیاسی، مذاکراتی را با اعضای تاثیرگذار شورای انقلاب صورت داده بودند.

غضایری خاطرنشان کرد:در واقع بسیاری از نظامیان به دولت موقت مهندس بازرگان اعتماد داشتند و قصد داشتند شرایط را برای انقلاب و مردم بهبود ببخشند.

با این وجود تعدادی از ژنرال های وفادار به شاه که همچنان به یک کودتا و اقدام خشن نظامی اعتقاد داشتند ، با شاه که اینک در مراکش بود در تماس بودند تا راهی برای بازگرداندن اوضاع به سود نظام شاهنشاهی و شکست انقلاب بیابند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.