به گزارش خبرنگار
اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هزاران
نفر از کاربران تلفن هوشمند «آیفون ۶» گزارش داده اند که موبایل هایشان پس
از بروز رسانی به iOS 9 تبدیل به یک ماکت گران قیمت شده و به طور کلی از
کار افتاده است.
چرا؟ پاسخ ساده است. اپل خودش این کار را انجام
داده. بر کسی پوشیده نیست که این شرکت تمایل ندارد امور تعمیراتی دستگاه
هایش از طریق خود کاربران و یا تعمیرکاران غیر رسمی انجام شود و اگر تصاویر
یا ویدیو های منتشر شده از سوی iFixit را دیده باشید، می دانید که درون
محصولات این شرکت از چسب بسیار و بردهای به هم پیوسته به شکل تنگاتنگی
استفاده شده که تعمیر این وسیله ها را برای افراد غیر حرفه ای دشوار یا غیر
ممکن می سازد.
حالا، خبر می رسد کاربرانی که خودشان موبایل شان را
تعمیر کرده اند یا آن را به تعمیرکارهای غیر رسمی داده اند، پس از بروز
رسانی به iOS 9، با یک ماکت آیفون ۶ رو به رو می شود و خطای ۵۳ را دریافت
می کنند که حکم مرگ دستگاه را دارد و البته اطلاعات ذخیره شده در آن را هم
با خود به کام مرگ می برد.
در این میان چند نکته وجود دارد. اول
اینکه اگر خطای ۵۳ را دریافت کنید، کار دستگاه شما و اطلاعات ذخیره شده در
آن تمام است ولی نکته بسیار مهم اینجاست که اپل پیش از این، به هیچ عنوان
در خصوص چنین موردی هشدار نداده و نگفته بود که کاربران حق ندارند محصولات
اش را به دست تعمیرکاران غیر رسمی بسپارند.
به نظر می رسد کاربرانی
با ارور ۵۳ رو به رو می شوند که پیش از این، کلید فیزیکی هوم و سنسور
Touch ID را تعویض کرده باشند و اکنون این افراد هستند که از مشکل پیش آمده
شکایت دارند.
گاردین می نویسد کاربرانی که موبایل هایشان را مدت ها
پیش تعمیر نموده و چندین هفته از آنها استفاده کرده اند، پس از بروز رسانی
به iOS 9 خطای مرگ را دریافت کرده و محصولاتشان از کار می افتند. این در
حالیست که اگر گارانتی شما در اپل به اتمام رسیده باشد یا شامل Apple Care
نباشید، هزینه تعمیرات توسط خود این شرکت بسیار بالاست و تعویض کلید فیزیکی
هوم و سنسور تاچ آی دی گاهی می تواند تا ۳۰۰ دلار برایتان هزینه داشته
باشد.
از سوی دیگر باید توجه داشت که سنسور Touch ID تایید کننده
همه چیز در آیفون شماست. می توانید از آن به عنوان گذرواژه برای گشودن
دستگاه استفاده کرده یا حتی پرداخت های موبایلی خود را با آن انجام دهید و
تصور کنید اگر یک دستگاه دزدیده شود و سپس سنسور Touch ID آن تغییر کند،
سارق می تواند به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا کند. اما اینکه اپل همین کار
را به شکل کاملا بی خبر انجام داده، منجر شده تا بسیاری از کاربران صرفا با
ماکت های گران قیمت آیفون ۶ رو به رو باشند.
سخنگوی اپل در همین رابطه چنین نظری داده است:
«ما
از داده های مرتبط با اثر انگشت کاربران با سیستم رمزگذاری بسیار پیشرفته
ای محافظت می کنیم که همین سیستم به شکل یکتایی با سنسور Touch ID هماهنگ و
سینک است.
زمانی که آیفون توسط تعمیرکاران مجاز از سوی اپل یا خود
اپل استورها تعمیر گشته و سنسور تاچ آی دی آن تعویض شود، سیستم رمزگذاری با
سنسور جدید هماهنگ شده و دوباره اعتبار آن تایید می گردد. این قابلیت کمک
می کند تا مطمئن گردیم دستگاه و قابلیت هایی که در iOS برای کاربران فراهم
آمده اند، ایمن هستند.
بدون این سیستم اعتبار سنجی، یک شخص به راحتی
می تواند سنسور تاچ آی دی را تغییر داده و به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا
کند. زمانی که iOS احساس کند که این اعتبار صحیح نیست، دستگاه را از کار می
اندازد تا اطلاعات ایمن باقی بمانند.
زمانی که یک آیفون به دست
تعمیرکاری غیر مجاز تعمیر شود و برای مثال یک نمایشگر یا سایر بخش های غیر
اصلی و تولید نشده به دست اپل در آن قرار گیرد، باز هم ممکن است این مشکل
برای کاربران پیش آید و با خطای ۵۳ مواجه شوند. اگر کاربران با ارور ۵۳ که
غیر قابل بازیابی است رو به رو شدند، پیشنهاد می کنیم با پشتیبانی اپل تماس
بگیرند.»
منبع: The Guardian
انتهای پیام/