به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بر کسی پوشیده نیست که این شرکت تمایل ندارد امور تعمیراتی دستگاههایش از طریق خود کاربران و یا تعمیرکاران غیر رسمی انجام شود و اگر تصاویر یا ویدیوهای منتشر شده از سوی iFixit را دیده باشید، میدانید که درون محصولات این شرکت از چسب بسیار و بردهای به هم پیوسته به شکل تنگاتنگی استفاده شده که تعمیر این وسیلهها را برای افراد غیر حرفه ای دشوار یا غیر ممکن میسازد.
حالا، خبر میرسد کاربرانی که خودشان موبایل شان را تعمیر کردهاند یا آن را به تعمیرکارهای غیر رسمی دادهاند، پس از بروز رسانی به iOS 9، با یک ماکت آیفون ۶ رو به رو میشود و خطای ۵۳ را دریافت میکنند که حکم مرگ دستگاه را دارد و البته اطلاعات ذخیره شده در آن را هم با خود به کام مرگ می برد.
در این میان چند نکته وجود دارد. اول اینکه اگر خطای ۵۳ را دریافت کنید، کار دستگاه شما و اطلاعات ذخیره شده در آن تمام است ولی نکته بسیار مهم اینجاست که اپل پیش از این، به هیچ عنوان در خصوص چنین موردی هشدار نداده و نگفته بود که کاربران حق ندارند محصولات اش را به دست تعمیرکاران غیر رسمی بسپارند.
به نظر می رسد کاربرانی با ارور ۵۳ رو به رو میشوند که پیش از این، کلید فیزیکی هوم و سنسور Touch ID را تعویض کرده باشند و اکنون این افراد هستند که از مشکل پیش آمده شکایت دارند.
گاردین می نویسد کاربرانی که موبایل هایشان را مدت ها پیش تعمیر نموده و چندین هفته از آنها استفاده کردهاند، پس از بروز رسانی به iOS 9 خطای مرگ را دریافت کرده و محصولاتشان از کار میافتند. این در حالیست که اگر گارانتی شما در اپل به اتمام رسیده باشد یا شامل Apple Care نباشید، هزینه تعمیرات توسط خود این شرکت بسیار بالاست و تعویض کلید فیزیکی هوم و سنسور تاچ آیدی گاهی میتواند تا ۳۰۰ دلار برایتان هزینه داشته باشد.
از سوی دیگر باید توجه داشت که سنسور Touch ID تایید کننده همه چیز در آیفون شماست. می توانید از آن به عنوان گذرواژه برای گشودن دستگاه استفاده کرده یا حتی پرداختهای موبایلی خود را با آن انجام دهید و تصور کنید اگر یک دستگاه دزدیده شود و سپس سنسور Touch ID آن تغییر کند، سارق میتواند به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا کند. اما اینکه اپل همین کار را به شکل کاملا بی خبر انجام داده، منجر شده تا بسیاری از کاربران صرفا با ماکتهای گران قیمت آیفون ۶ رو به رو باشند.
سخنگوی اپل در همین رابطه چنین نظری داده است:
«ما از داده های مرتبط با اثر انگشت کاربران با سیستم رمزگذاری بسیار پیشرفتهای محافظت میکنیم که همین سیستم به شکل یکتایی با سنسور Touch ID هماهنگ و سینک است.
زمانی که آیفون توسط تعمیرکاران مجاز از سوی اپل یا خود اپل استورها تعمیر گشته و سنسور تاچ آیدی آن تعویض شود، سیستم رمزگذاری با سنسور جدید هماهنگ شده و دوباره اعتبار آن تایید میگردد. این قابلیت کمک میکند تا مطمئن گردیم دستگاه و قابلیتهایی که در iOS برای کاربران فراهم آمده اند، ایمن هستند.
بدون این سیستم اعتبار سنجی، یک شخص به راحتی میتواند سنسور تاچ آیدی را تغییر داده و به اطلاعات حساسی دسترسی پیدا کند. زمانی که iOS احساس کند که این اعتبار صحیح نیست، دستگاه را از کار میاندازد تا اطلاعات ایمن باقی بمانند.
زمانی که یک آیفون به دست تعمیرکاری غیر مجاز تعمیر شود و برای مثال یک نمایشگر یا سایر بخش های غیر اصلی و تولید نشده به دست اپل در آن قرار گیرد، باز هم ممکن است این مشکل برای کاربران پیش آید و با خطای ۵۳ مواجه شوند. اگر کاربران با ارور ۵۳ که غیر قابل بازیابی است رو به رو شدند، پیشنهاد می کنیم با پشتیبانی اپل تماس بگیرند.»
منبع: دیجیاتو
انتهای پیام/