رئیس مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه‌اندازی و بررسی سیستم جامع ثبت اطلاعات خودکشی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد دانشیار گفت: با توجه به شیوع بالای خود‌کشی در استان‌های غربی کشور، در حال راه‌اندازی و بررسی سیستم جامع ثبت اطلاعات هستیم و اطلاعات و آمار همه افرادی که در استان خودکشی می‌کنند به صورت یکجا و جامع گردآوری می‌شود تا ضمن بررسی دلایل خودکشی، متناسب با وضع موجود، مداخله‎های لازم انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد با بیان اینکه مرکز اختلالات رفتاری سوء مصرف نخستین مرکز مصوب قطعی دانشگاه است که از بین 176 مرکز کشوری و مراکز بالینی با بیش از سه سال فعالیت و برخورداری از اعضای فعال، رتبه 43 را در تولید دانش به دست آورده است، افزود: این مرکز با برخورداری از پنج عضو فعال و بدون وابستگی به دانشکده‌ها این موفقیت را به دست آورد.

دکتر دانشیار با بیان اینکه مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه دارای 12 عضو است، اظهار کرد: این مرکز سه عضو شورای عالی و چهار نفر هیئت موسس دارد و بدون وابستگی به مدیریت خاصی، راه خود را ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: اعضای این مرکز با استفاده از نتایج پایان‌نامه‌های دانشجویان بویژه رزیدنت‌های روانپزشکی یا طرح‌های تحقیقاتی خود، امکانات مناسبی را به دست آورده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه از چاپ چهارمین شماره مجله نوروسایکوفیزیولوژی در روزهای آینده خبر داد و گفت: این مجله نخستین مجله از سری مجلات Avicenna است که رتبه علمی پژوهشی را در دانشگاه دریافت کرده است؛ همچنین پیگیری برای ارتقای مجله اسکوپوس و پابمد انجام می‌شود.

وی یادآور شد که مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه در زمینه اختلالات روانی، اعتیاد و اختلالات رفتاری کار می‌کند و یکی از اولویت‌های برنامه با توجه به شیوع بالای اعتیاد در استان، شناسایی مواد مصرفی معتادان، تغییر الگوی مصرف و مداخلات مناسب در این زمینه است.

دکتر دانشیار با بیان اینکه حدود 60 طرح پژوهشی در زمینه اختلالات روانپزشکی، روانی و روانپزشکی جامع‌نگر انجام شده است، گفت: مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد جزو مراکز فعال شبکه تحقیقات سلامت روان ایران است و اینجانب به عنوان عضو شورای راهبردی این شبکه و شورای آموزشی پژوهش سلامت روان فعالیت دارم.

وی، یکی از تحقیقات منتشر شده در سال گذشته را "الگوی مصرف معتادان در استان همدان" اعلام کرد و افزود: روند مصرف مواد مخدر از مواد مصرفی طبیعی مانند تریاک، هروئین و شیره تریاک به مواد مصنوعی مانند شیشه، کراک و... تغییر پیدا کرده است؛ همچنین زمان‌های دستیابی به مواد و سن مصرف‌کنندگان کاهش یافته است.

انتهای پیام/گ



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.