لزوم افزایش 50 درصدی قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی

عضو هیأت مدیره انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی گفت: قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی به طور متوسط باید 50درصد نسبت به تعرفه سال 94 افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن هاشمی مدنی عضو هیأت مدیره انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی در نشست خبری که امروز برگزار شد، در خصوص محاسبه قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی بیان کرد: قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی که در گروه مشخصی محاسبه شده است، نسبت به تعرفه‌های سال 94 از 7 الی 200 درصد افزایش داشته‌اند. متوسط این افزایش را می‌توان 50درصد در نظر گرفت .

وی با اشاره به این که این کار علمی و کارشناسی شده است، افزود: بیمه‌ها باید این کار علمی را بپذیرند.حدود 2500 آزمایشگاه داریم که 70درصد مردم از آن خدمت می‌گیرند، پس خواسته ما قانونی است. مبنا تعرفه‌ها باید قیمت تمام شده باشد. در غیر این صورت بیمه‌های پایه باید حداقل براساس بیماری‌های شایع به مردم خدمت بدهند و سایر خدمات را بیمه‌های تکمیلی پوشش دهند زیرا برای یک آزمایشگاه کوچک به اندازه یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

هاشمی مدنی با اشاره به این که در 10 سال گذشته آزمایشگاه‌ها منظمترین صنف به شمار می‌آیند، عنوان کرد: تا به حال آزمایشگاه‌ها حتی یک ریال بیشتر از قیمت مصوب دریافت نکرده‌اند.

عبدالفتاح صراف‌نژاد نماینده انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی با تأکید بر اهمیت نقش آزمایشگاه‌ها در تعیین دارو و حتی و دوز آن اظهار کرد: در دنیا هزینه‌‌ی آزمایشگاه‌های گروه پزشکی 10 درصد از هزینه‌های پزشکی را تشکیل می‌دهد، در حالی که این میزان در کشور ما زیر 7 درصد است.

وی اضافه کرد: پس از طرح تحول نظام سلامت به دلیل عدم ارجاع آزمایشگاه‌ها به بیرون افزایش درآمد اتفاق افتاد اما از طرفی وابستگی بخش دولتی به بیمه‌ها بیشتر از بخش خصوصی است. اگر تعریف مناسبی وجود داشت، این اتفاق‌ نمی‌افتد قضیه آن قدر جدی است که حتی وزیر هم از بیمه‌ها گله‌مند است.

صراف‌نژاد گفت: از سال 84 در آزمایشگاه‌ها 70 درصد از خدمات را از بیمه‌ها دریافت می‌کردند. در سال‌های پس از این میزان روند افزایشی را طی کرد تا جایی که حتی برای برخی از تست‌ها بیش از 90 درصد هزینه‌ را بیمار پرداخت می‌کرد.

مقایسه‌ی تعرفه‌‌ی آزمایشگاه‌های ایران با سایر کشورها
علی صادقی تبار عضو انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی در نشست خبری امروز با اشاره به این که تنظیم شناسنامه خدمت پزشکی برای نخستین بار توسط آزمایشگاه‌ها انجام شده است، بیان کرد: پس از تنظیم این شناسنامه توانستیم قیمت تمام شده را استخراج کنیم تا برای کار کارشناسی مورد توجه شورای عالی بیمه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: با توجه به پایین بودن تعرفه، بسیاری از خدمات در بخش دولتی قابل انجام نیستند. اگر قیمت تمام‌شده خدمات آزمایشگاهی پذیرفته نشود، نمی‌توانیم استانداردها را به درستی رعایت  کنیم. زیرا رعایت آنها ملزم به وجود تجهیزات پیشرفته است که باز هم به دلیل عدم وجود تعرفه‌ مناسب قابل خریداری نیستند. 

صادقی تبار در مقایسه هزینه خدمات آزمایشگاهی ایران با سایر کشورها گفت: تعرفه خدمات آزمایشگاهی که با شرایط برابر نسبت به ایران در آلمان 9 برابر کشور ما است، این تعرفه در ترکیه 6 برابر ، در عراق سه برابر، و در افغانستان دو و نیم برابر تعرفه موجود ایران است.

وی خاطرنشان کرد: ما هر هفته شاهد تعطیلی آزمایشگاه‌هایی هستیم که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم وجود تعرفه‌ی مناسب مجبور به تعطیل کردن آزمایشگاه خود شده‌اند. 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار