ساری؛

اشیا تاریخی و فرهنگی مازندران در انتظار ساخت موزه

اشیا تاریخی؛ فرهنگی مازندران در انتظار موزه همچنان در کارتن ها خواب بازدید کننده ها را می ببینند.

اشیا ءتاریخی وفرهنگی مازندران در انتظار ساخت موزهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران با شاره به اینکه۱۰ هزار قلم اشیاء تاریخی فرهنگی در مخزن کدگذاری شده است گفت : برای نمایش گونه‌های تاریخی مکانی برای نمایش نداریم

مهدی ایزدی افزود: این آثار مربوط به دوره های سه هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد ، دوره معاصر، قاجار، ساسانی و اشکانی است.

وی گفت: قرار بود موزه بزرگ استان در ساری احداث شود و طرح آن تهیه‌شده و برآورد مالی نیز آماده‌شده و در موزه دفاع مقدس در حاشیه رودخانه تجن دو هکتار زمین برای ساخت موزه تخصیص داده شد و میراث فرهنگی نقشه و طرح را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه مازندران تنها استانی است که در حوزه پژوهش باستان شناسایی، نقشه اطلس باستان‌شناسی را تهیه‌کرده است گفت: در حال حاضر در موزه بابل یک طبقه آن به آثار دوره تاریخی و باستانی شناسی تعلق دارد و در آمل نیز طبقه‌ای برای نمایش آثار تاریخی اختصاص داده‌شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران افزود: برای ساخت موزه باید استانداردهای بین‌المللی را در نظر بگیریم و در حال حاضر دو درخواست برای ساخت موزه منطقه‌ای در رامسر و موزه بزرگ استان در ساری در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه آزمایش خاک موزه بزرگ ساری، تهیه نقشه و ویترین آن انجام‌شده است گفت: طرح‌های برای اجرا ارائه‌شده اما دستگاه‌های متولی منتظر اعتبار هستند.

موزه منطقه‌ای مازندران جزو طرح های مهر ماندگار دولت قبل بود که قرار بود تا پایان سال ۹۱ بهره‌برداری شود و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای ساخت موزه منطقه‌ای استان در دولت قبلی به دلیل فراهم نشدن زمین موردنیاز این طرح در ساری به خزانه دولت برگشت داده شد، مدتی بعد مراسم کلنگ زنی طرح در زمین تهیه شده از سوی شهرداری صورت گرفت، اما وجود دکل‌های برق و عبور کابل‌های فشارقوی برق مانع از اجرای طرح شد.



انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.