رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان گفت: محصولات کشاورزی در استان از سلامت برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ مهندس عباس سعیدی گفت: در بعضی از محصولات تولیدی استان هیچ گونه استفاده ای از نهاده های کشاورزی نمی شود (گردو ) و با توجه به شرایط اقلیمی اکثر نقاط کشور به خصوص استان کرمان و وجود آفتاب زیاد مشکل بیماری های قارچی و علف های هرز و برخی از آفات بسیار کم می باشد و همین امر باعث شده که استفاده از آفت کشها در ایران بسیار کمتر از دنیا و خصوصا کشورهای اروپایی باشد.

وي افزود: در ایران 562 گرم در هکتار ، در دنیا 1000 گرم در هکتار و در اروپا 2000 تا 3000 گرم در هکتار از آفت كشها مصرف وبه دليل كيفيت مطلوب،محصولات عمده باغی استان از جمله پسته وخرما به اروپا صادر و هیچ گونه باقیمانده در این محصولات گزارش نشده است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانگفت: با توجه به گسترش محصولات جالیزی گلخانه ای در استان و توجه خاص به سلامت این محصولات تازه خوری ، در سند سلامت تمهیدات لازم پیش بینی شده است .

وی در ادامه به تشریح برنامه های موجود در سند سلامت پرداخته و افزود: در این سند باتوجه به اسناد بالا دستی و قوانین مصوب حفظ نباتات و محیط زیست در خصوص نظارت و بازرسی بر فروشگاههای عرضه نهاده های کشاورزی و هم چنین آموزش شهروندان ، بهره برداران و کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به محصول سالم و اهمیت تولید آن؛ تاكيد بر جایگزینی کودهای آلی و زیستی به جای کودهای شیمیایی تا حد امکان و توسعه و ترویج روش های مدیریت تلفیقی (IPM) در کنترل آفات و بیماری ها به جای استفاده از آفت کشها ، جلوگیری از ورود آفت کش های بی کیفیت به کشور و توصيه به استفاده از آفت کش های مناسب و کودهای شیمیایی به صورت بهینه و متعادل و... مد نظر قرار گرفته است.

وي افزود در اين سند به جزئياتي نظير امحاء آفت کش های سنواتی کلره در انبار باغین و تجهیز آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی جهت تعیین کنترل کیفی آفت کش ها و راه اندازی آزمایشگاه پرتابل در اداره کل محیط زیست و ایجاد بازارچه های عرضه محصولات سالم در شهرستان های استان، نيز اشاره و نقش هر یک از دستگاه های اجرایی همکار در سند تبیین شده است .

انتهای پیام/ع
برچسب ها: محصولات ، کشاورزی ، سالم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.