به گزارش
گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسانه ها نقش اول سریال سازی و اطلاع رسانی را بازی می کنند. براساس آمار هرشخص در طول شبانه روز یک سوم وقتش را صرف رسانه های مختلف می کند. از تلویزیون و روزنامه ها گرفته تا گردش در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی که از وقایع روز اطلاع رسانی می کنند.
به لطف پیشرفت تکنولوژی و ابزار پیام رسانی های مدرن گاهی اوقات فضای مجازی در قالب یک رسانه بیش از نیمی از اخبار روز را به دست کاربران می رساند. ویژگی های خاص این ابزار اطلاع رسانی باعث شده که در آن قدرت تحریف بالا رود و هرکس با توجه به سلیقه شخصی و سیاست خود خبر رسانی کند. در این میان افراد سودجو از آب گل آلود ماهی می گیرند و دست به جریان سازی می زنند.
نصراللهی، کارشناس امور رسانه در گفتگو با خبرنگار
گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "با گسترش و پیشرفتی که در تکنولوژی های ارتباطی به وجود آمده، هرکس می تواند یک رسانه جمعی و در عین حال شخصی داشته باشد. این ابزار ارتباطی به همه این امکان را می دهد که هر گونه اطلاعاتی را، چه غلط و چه درست، آزادانه تولید و نشر دهند. "
برخی از معرکه گیری های فضای مجازی، می تواند باعث ایجاد اتفاقاتی تلخ در تاریخ یک کشور شوند. برای نمونه، نقش فضای مجازی و فرصت یابی سودجویان از طریق شبکه های اجتماعی در شکل گیری فتنه سال 88 غیر قابل انکار است. کمپین هایی که در عرض یک شب راه اندازی شده و بدون در نظر گرفتن جوانب آن اتفاقات غیر قابل جبرانی را به ثمر می رسانند.
عباس آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی، در این باره گفت: "فضای مجازی جایی است که بیست میلیون مخاطب در آن وجود دارد، مخاطبانی که به زور پای حرف های شما ننشسته اند. شبکه های اجتماعی این قدرت را به افراد صالح و ناصالح می دهد که از آن استفاده درست و غیر درست بکنند."
وی ادامه داد: برخی رسانه های مجازی و گروه های فعال در اینترنت در خصوص اخبار خاص از شیوه های جنگ رسانه ای بهره می گیرند. شیوه هایی مثل جهت دار کردن اخبار، برچسب زنی و نقل اخبار از منابع نامعتبر که هدف از آن القای نا امیدی، برانگیختن شورش ها و ناامنی در جوامع و شکاف میان مردم و مسئولین است.
فضای مجازی حکم چاقوی دو لبه را دارد که نمونه بارز آن را در واکنش اعتراض آمیز کاربران نسبت به غرق آیلان، کودک مهاجر سوری و همچنین انقلاب مصر می توان دید.
این کارشناس امور رسانه، سودمند بودن و یا نبودن فضای مجازی مثل هر ابزار دیگر را به نحوه استفاده از آن ابزار نسبت داد. اما به قول قدیمی ها "شنونده باید عاقل باشد" و این خود مردم هستند که باید مجاری موثق خبر را شناسایی کنند.
گاهی اوقات جریان های فضای مجازی از مسافت های دور شکل می گیرند و به دلیل نبودن مرز جغرافیایی با فراهم کردن بسترهای فکری و فرهنگی برای رسیدن به هدف، از نیروهای خودفروش و خودی استفاده می شود.
گزارش از شکوه نیروبخش
انتهای پیام/