نحوه گذران اوقات فراغت از عوامل مهم رشد و بالندگی اعضای هرجامعه‌ای است و توجه به تقاضا محوری و حق انتخاب در آن از اهمیت ویژه ای برخورداری است.

لزوم توجه به تقاضا محوری و حق انتخاب در سند ملی اوقات فراغت
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوقات فراغت و چگونگی گذران آن یکی از فرصت های طلایی برای اقشار مختلف جامعه و به ویژه نسل جوان آن محسوب می‌شود.

نحوه گذاران اوقات فراغت از جمله عوامل موثر زمینه ساز رشد و بالندگی افراد در هر جامعه‌ای است که امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در عصر جدید که تکنولوژی و علم فناوری نامیده می‌شود با توجه به شکل گیری زندگی شهری و تغییر در سبک و سیاق قدیمی زندگی جوامع بشری و پیدایش مراکز و وسایل گوناگون جدید و اهمیت زمان برای اقشار مختلف جامعه، اوقات فراغت و نحوه گذران آن نیز حائز اهمیت است.

این فرصت طلایی از آن جهت مهم شمرده می‌شود که ارتباط تنگاتنگی با حیات معنوی و فرهنگی جامعه دارد و فرد می‌تواند در گذران این دوران همان چیزی را که می‌پسندد و علاقه مند است، انجام دهد.

درنتیجه اوقات فراغت عاملی است که شخصیت نهایی فرد در آن دوران شکل می‌گیرد و به نوعی فرد فرصت بازیابی شخصیت خود و نیز ابراز آن را می‌یابد.

افراد مختلف در اوقات فراغت،فرصت این را می‌یابند که بسیاری از قابلیت های خود را بازیافته و به نوعی پرورش دهند و به معرض جلوه‌گری درآورند.

پدیده اوقات فراغت یکی از آثار تمدن صنعتی است،چرا که دراین دوران،کار از زندگی خصوصی افراد برخلاف زندگی در دوران اولیه و سنتی جدا شده و به کارخانه ها و مراکز و سازمان های نوظهور انتقال یافته است.

امروزه نحوه گذران اوقات فراغت به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح بوده و باتوجه به تغییرات جدی که در نهاد و ساختار خانواده ها با ورود تکنولوژی و رشد روزافزون صنعت و امکان دسترسی همه اقشار جامعه به رسانه‌ها به وجود آمده است نیازمند توجه و اهتمام ویژه‌ای است.

چرا که باتوجه به جوانی جمعیت در کشورهایی درحال توسعه و جهان سومی مثل ایران که از نیروی مناسب و فعال برای پذیرفتن مسئولیت‌های خطیر جامعه برخوردار است و از جهتی نیز با حجم عظیمی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی مواجه است برنامه ریزی و توجه به امر اوقات فراغت مهم است.

چرا که چگونگی نحوه گذران این دوران نقش موثری را در مهارت آموزی و آماده سازی نسل جوان برای پذیرش نقش‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

معمولا افرادی که به نحو مطلوبی از اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر میزان رضایتمندی خود در وضعیت بهتری نسبت به سایر افراد جامعه به سر می‌برند.

نکته قابل توجه این است همان طور که استفاده بهینه از اوقات فراغت آثار مثبت و مفیدی را بر زندگی وشخصیت و آینده فرد و جامعه می‌گذارد همچنین استفاده نادرست آن نیز باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری برای آنها نیز می‌شود.

حال باتوجه به جوان بودن جمعیت ایران و نیاز مبرم آن به ایجاد موقعیت ها و فرصت های مناسب برای گذران اوقات فراغت و نیز تربیت نسلی با مهارت برای پذیرش مسئولیت های مهم در آینده، با خلا جدی برنامه ریزی در زمینه فراغت جوانان مواجه هستیم.

امروزه مسئله عمده‌ای که در خصوص رفتارهای فراغتی جوانان و نوجوانان در جامعه ایران مطرح است. عمدتاً کمبود فضاها و امکانات فراغتی مناسب آنها و همچنین ورود یک سری الگوهای رفتاری مغایر با فرهنگ ملی و جایگزینی ارزش ها و نگرش های مدرن غربی به جای ارزش های خودی است که تضاد عمیقی را با فرهنگ دینی و ملی جامعه ایرانی دارد.

اوقات فراغت به عنوان آیینه فرهنگ هر جامعه‌ای است و طرز و شیوه گذران آن نیز معروف خصوصیات و ویژگی های فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

با وجود این یکی از دغدغه های اصلی جامعه ما توجه به مسائل نوجوانان و جوانان است به این دلیل که آن ها در برهه‌ای از زمان به طور ناگهانی از محیط کوچک خانواده وارد اجتماع شده و در معرض خطرات و تهدیدات احتمالی جامعه قرار می‌گیرند و در نتیجه افزایش احتمالی بروز رفتارهای نامتعادل و نابهنجار توسط آنها می‌رود.

باتوجه به اینکه نیمی بیشتر از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند لزوم برنامه ریزی صحیح برای آنها به شدت احساس می‌شود چرا که آنها جزو سازندگان کشور محسوب می‌شوند.

در نتیجه بی توجهی به نحوه چگونگی گذران این دوران و نیز انتخاب روش ها و شیوه های سرگرمی نامناسب موجب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی دربین جوانان می‌شود.

دراین میان چه بسیار طرح ها و برنامه هایی که طی سالیان گذشته برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان توسط نهادها و ارگان های مسئول دراین زمینه  ارائه و تصویب شده ‌اند که متاسفانه تاکنون هیچگونه اقدام مناسبی برای این منظور نشده و فقط درحد طرح و یک لایحه مطرح شده‌اند.

قابل ذکر است که اوقات فراغت اغلب نوجوانان و جوانان ما در کشور،فقط محتوای آموزشی و تحصیلی داشته و تمام دغدغه خانواده های ایرانی برای فرزندانشان و اوقات بیکاری و فراغت آنها،توجه به دروس سال آینده تحصیلی و گذراندن دوره های مختلف آموزشی است غافل از آنکه درکنار تحصیلات و اهمیت درس و علم برای آینده جوانان در جامعه،مساله یادگیری مهارت های زندگی نیز امری ضروری و کارساز برای آینده آنها به شمار می‌رود.

این در حالی است که اغلب نوجوانان و جوانان جامعه هیچگونه حق انتخابی در فراغت خود نداشته و نیازمند توجه بیشتر و ایجاد تنوع در شیوه های فراغتی خود هستند.

درنتیجه باید اوقات فراغت جزو اولویت های اول و مهم دولت باشد تا با استفاده از نیروهای متخصص و کارشناسان درامر جوانان برنامه ریزی های دقیق برای فراغت آنها صورت گیری و نیز بودجه های مناسبی رابرای فراهم کردن شرایط آنها اختصاص دهند.

در این راستا محسن طلایی معاون طرح های  ملی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید به اراده کلی برای اوقات فراغت جوانان در نخستین جلسه کمیسیون اوقات فراغت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت:قصد داریم با بهره گیری ازکارشناسان برجسته دانشگاهی برنامه اوقات فراغت که به صورت سند درسال 84 مورد تاکید هیات وزیران وقت و شورای عالی جوانان رسیده بود را به روزرسانی کنیم.

همچنین علاوه بر بروزرسانی سند اوقات فراغت جوانان باید امکانات مربوط به این دوران به طور مساوی دربین آنها توزیع شود.
چرا که متأسفانه اوقات فراغت در کشور ما توزیع مناسبی ندارد و بسیاری از روستاییان ما از کمترین امکانات برای اوقات فراغت خود بی بهره هستند.

علی اکبر تاج مزینانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت تنوع و حق انتخاب اوقات فراغت گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید درسند اوقات فراغت لحاظ شود تنوع و حق انتخاب اوقات فراغت است،نمی توان طیف محدودی از اوقات فراغت،تقاضا محوری مورد توجه قرارگیرد و اوقات فراغت از تنوع و حق انتخاب برخوردار باشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار