مدافع باشگاه "تورونتو اف سی" یکی از بازیکنان چند ملیتی است که از سوی کارلوس کی روش به تیم ملی ایران دعوت شده است، آیا این به معنای چند ملیتی شدن تیم ملی در آینده است؟

متولد آمریکا اما مفتخر به بازی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین باری که بیت آشور به اردوی تیم ملی پا گذاشت، هم تیمی‌هایش که بیشترشان در لیگ خلیج فارس توپ می زدند، متوجه شدند که مرد پرتغالی تیم ملی قصد برپایی تحولی بزرگ در تیم را دارد، از آن زمان به بعد جلسات تمرینی طولانی و اتاق آب درمانی معنای واقعی خود را پیدا کرد و همه فهمیدند که سایر تیم‌های جهان چگونه تمرین می کنند.

ورود بیت آشور مفهومی بیش از گرایش به حرفه ای شدن در ایران داشت، استیون یک آمریکایی ایرانی تبار است که دوران حرفه‌ای خود را در لیگ فوتبال آمریکا گذرانده است، بیت آشور یکی از چندین فوتبالیست‌های ایرانی دو ملیتی است که از سوی کی روش، سرمربی پیشین رئال مادرید به تیم ملی فرا خوانده شد، امید نمازی، دستیار سابق کارلوس و سرمربی تیم زیر 18 سال مردان آمریکا در گفتگو با روزنامه گاردین اعلام کرد: کی روش معتقد بود که بازیکنان شاغل در لیگ های خارجی با سطح تمرینات پیشرفته، جلوه‌ای متفاوت از تیم ملی را نشان خواهند داد، چرا که لیگ ایران آنچنان هم حرفه ای نیست.

یکی دیگر از بازیکنان دو ملیتی، اشکان دژاگه هافبک هجومی تیم ملی ایران است، وی در سال 1986 در تهران متولد شد و در یک سالگی به همراه خانواه‌اش به آلمان مهاجرت کرد، دژاگه در سن 16 سالگی دارای تابعیت آلمانی شد، اما بر خلاف حضور در تیم ملی جوانان آلمان و نیز بازی در باشگاه ولفسبورگ دعوت کی روش را در سال 2011 پذیرفت. با دعوت کارلوس از اشکان برای حضور در تیم ملی، برخی از هواداران فوتبال در ایران خشمگین شدند.

 امید نمازی در این باره می گوید: از نظر برخی از هواداران فوتبال، باید افرادی که در نظام فوتبال ایران پرورش یافته‌اند، وارد تیم ملی شوند و نباید کسانی که هرگز در طول زندگی خود در ایران نبوده اند و هیچ احساسی نسبت به پرچم سه رنگ ایران ندارند، در تیم ملی حاضر شوند، با آمدن دژاگه به ایران، درب تیم ملی به روی سایر بازیکنان باز شد و شرایط برای ورود بیت آشور آسان تر شد، دژاگه در اولین بازی خود در فوریه سال 2012، برای تیم ملی به میدان رفت و در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2 گل مقابل قطر به ثمر رساند وبا این درخشش، منتقدان خود را وادار به سکوت کرد.

رضا قوچان نژاد، مهاجم تیم ملی، متولد شهر مشهد است که در کشور هلند بزرگ شده و در پاییز همان سال به اشکان دژاگه در تیم ایران پیوست، هر دوی این بازیکن در جام جهانی 2014 برزیل برای تیم ملی به میدان رفتند.

بیت آشور در مصاحبه ای با روزنامه گاردین اعلام کرد: اگر به فرهنگ خانوادگی ما دقت کنید، متوجه می شوید که رفتار ما کاملا ایرانی است، نوع غذا و سنت‌های ما نیز تماما ایرانی است، ما در آمریکا زندگی می کنیم، جایی که دارای فرهنگ و طرز فکری متفاوت است. به همین خاطر، ما بسیار تحت تاثیر راه و روش آمریکایی‌ها هستیم، در حالی که بسیاری از تیم‌های ملی از جمله تیم ملی آمریکا برای اتحاد بازیکنان دو ملیتی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، کارلوس کی روش شاهد اتحاد و یکپارچگی بازیکنانی همچون بیت آشور و دژاگه بوده است.
 
دژاگه خال کوبی‌هایی را بر روی بدن خود دارد که یکی از آنها نام " تهران" است و دیگری " هرگز اصالت خود را فراموش نکن" که این جمله بر روی بدن وی حک شده است و نشان دهنده اعتقاد وی به گشورش ایران است.
 
نمازی درباره اولین حضور بیت آشور در اردوی تیم ملی اعلام کرد: سایر بازیکنان تیم با او شوخی می‌کردند سعی می‌کردند که زبان فارسی را به او یاد بدهند و او را در گپ و گفت‌های خودمانی تیم راه دهند.
 
در حالی که برخی از دوستان آمریکایی استیون از تصمیم او برای بازی در تیم ملی ایران انتقاد می‌کردند بیت آشور با حمایت بیشتر دوستان و خانواده خود، آماده حضور در تیم ملی شد.
 
به گفته بیت آشور هیچ چیز برای او پرافتخارتر از بازی برای پرچم سه رنگ ایران نیست.

 اشکان دژاگه نیز در مصاحبه با روزنامه گاردین در سال 2014، چنین اظهار نظری داشت به طور کلی پیام همه هواداران سیاستمداران و خود تیم این است: تیم ملی متعلق به تمام ایرانیانی است که در هر گوشه این کره خاکی در حال زندگی هستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار