خبرگزاری رویترز نوشت جهش بازار بورس تهران نشانه‌ای از قابلیت‌های سرمایه گذاری در ایران است که موجب باعث یک جهش اقتصادی طولانی مدت در این کشور می‌شود.

رویترز: پایان تحریم‌ها باعث یک جهش اقتصادی طولانی مدت در ایران می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: جهش بازار بورس تهران در طول چهار هفته گذشته در نقطه مقابل وضع ناراحت کننده در اکثر بورسهای دنیاست و نشانه‌ای از قابلیت‌های بالقوه سرمایه گذاری در ایران در حالی است که اقتصاد این کشور بعد از مدت‌ها منزوی بودن بدست تحریم‌ها در حال پیوستن به نظام تجارت جهانی است. 

شاخص موسوم به TEDPIX (مربوط به بازار بورس تهران) از شانزدهم ژانویه، یعنی زمانی که بعد از توافق بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌ها لغو شدند، هجده ممیز سه دهم درصد رشد کرده است. از سال گذشته حجم معاملات روزانه در این بورس سه برابر شده و به حدود ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. 

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: «اقتصاد ایران هنوز اوضاع خوبی ندارد. رشد، نزدیک صفر است، بیکاری بیش از ده درصد است و اکثر بانک‌ها با کوهی از بدهی‌های وصول نشده روبرو هستند. در نتیجه تعدادی از مفسران هشدار می‌دهند که احتمال دارد این بازار به شدت متلاطم نتواند دستاوردهای خود را حفظ کند.» 

خیلی از سرمایه گذاران شرط می‌بندند که با احیا ارتباطات ایران با بقیه جهان و جذب سرمایه و فن آوری خارجی، پایان تحریم‌ها باعث یک جهش اقتصادی طولانی مدت خواهد شد. 

بعضی از اقتصاددان‌ها فکر می‌کنند که تولید ناخالص داخلی ایران در عرض چندین سال آینده می‌تواند سالانه پنج تا شش درصد رشد کند. سود سهام شرکت‌ها هم می‌تواند تا ۱۲ درصد افزایش یابد. 

تا به حال سهام شرکتهای خودروسازی به علت چشم انداز همکاری آن‌ها با شرکتهای خارجی در این افزایش پیشتاز بوده است. سهام ایران خودرو، که اخیر یک سرمایه گذاری پنجاه پنجاه را با پژوی فرانسه برای تولید خودرو امضا کرد، پنجاه و دو درصد بالا رفته است. سهام شرکتهای داروسازی و مهندسی هم افزایش یافته است. اما بانک‌ها و شرکتهای پتروشیمی عملکرد خوبی در این مورد نداشته‌اند. 

همچنین تقریبا تمام خریدهای جدید سهام بدست سرمایه گذاران خرد داخلی انجام شده است. اکثر خارجی‌ها همچنان محتاط هستند و گرچه فرستادن پول به ایران آسان‌تر شده اما مناسبات کامل بانکی بین المللی هنوز احیا نشده است. اما ورود سرمایه‌های خارجی به ایران در حال سرعت گرفتن است. 

رویترز درباره خطرات برای سرمایه گذاری خارجی‌ها در ایران نوشت: خطرات زیادی وجود دارد. بدهی‌های بخش بانکی، دیوان سالاری و مقررات محدودکننده کار می‌تواند هرگونه جهش اقتصادی را با کندی مواجه سازد. 

در وهله اول تعدادی از شرکت‌ها یا بخش‌ها احتمالا در معرض ضرر و زیان قرار می‌گیرند چون لغو تحریم‌ها آن‌ها را در معرض رقابت‌های بیشتری قرار می‌دهد. 

یک خطر دیگر این است که تلاشهای اصلاحی برای بهبود فضای کسب و کار می‌تواند به حال تعلیق درآید. این ماه کنفرانسی در لندن برای پرده برداری از قراردادهای جدید ایران برای شرکتهای نفتی خارجی بعد از درگیریهای داخلی مقامات ایرانی بر سر این قرارداد‌ها لغو شد. 

اما در هر حالتی عوامل قدرتمندی وجود دارند که از رشد بازار بورس حمایت می‌کنند. بر اساس خیلی از روشهای تخمین ارزش سهام، بازار بورس ایران بر اساس معیارهای بین المللی هنوز عدد قابل ملاحظه‌ای نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار