اکسپرس تریبیون نوشت بانک‌های پاکستان از ترس مسدود شدن دلارهای خود در بانک مرکزی آمریکا، در دادوستد با ایران محتاط هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکسپرس تریبیون در گزارشی نوشت: آیا ایران پس از برداشته شدن تحریم ها، شریکی بزرگ برای بازرگانی پاکستان خواهد شد؟ شاید بشود. ولی سیبی که به هوا پرتاب شود هزار چرخ می خورد تا بازگردد. 

در این گزارش آمده است: در یک جهان آرمانی، برداشتن تحریم ها از روی دوش کشوری همسایه که سرشار از ثروت است باید به اوج گیری شتابان حجم دادوستدهای دوجانبه بیانجامد؛ ولی دادوستد جهانی وابسته است به فراهم آمدن بودجه از سوی بانک‌های دو طرف است. دست کم در کوتاه مدت، بانکهای پاکستان نسبت به دادوستد با ایران دوراندیشی خواهند کرد هرچند که تحریم های جهانی برداشته شده اند.

بنا گفته اشرف وترا، رئیس بانک دولتی پاکستان (اس بی پی)، به زودی پیوندهای بانکی میان ایران و پاکستان از سر گرفته خواهد شد. ولی معنایش این نخواهد بود که بانکهای پاکستان شعبه های خود را در ایران، و برعکس، باز خواهند کرد.

سخنگوی ارشد بانک مرکزی پاکستان در رایانامه ای به اکسپرس تریبیون گفت  منظور ایشان از بازگشایی پیوندهای بانکی این بود که دادوستدهای بانکی میان بانک های این دو کشور برای کارهای بازرگانی معمولی از سر گرفته خواهد شد. او افزود که این کارها می تواند شامل بانکداری مکاتبه ای در میان بانکهای بازرگانیِ هر دو طرف برای تسویه معاملات باشد.

بانکهای بسیاری در کشورهای بیگانه از راه بانکهای مکاتبه ای کار می کنند به این روش که این بانکها کار تراکنش را انجام داده، پیش پرداخت را دریافت می کنند و کاغذبازی ها را به نمایندگی از نهادهای مالی بیگانه به انجام می رسانند.

از سال 1995، جلوی نهادهای مالی ایران در تراکنش با بانکهای آمریکایی گرفته شده است. ولی قانونگزاران آمریکایی در آغاز راه، به نهادهای مالی خود اجازه دادند تا تراکنش های دلاری برای تسویه حساب را تا زمانی انجام دهند که دست به بستانکار / بدهکار کردن بی واسطه حسابهای ایران نزنند.

ولی هشت سال پیش وزارت خزانه داری امریکا با ممنوعیت همه بانکهای ایرانی در بهره مندی از پول رایج آمریکا برای هرگونه تراکنش بانکیِ مرتبط با نفت، سخت گیری های خود را بیشتر کرد. هرچند اکنون آمریکا بسیاری از تحریم ها را برداشته که به بانکهای جهانی اجازه می دهد تا با ایران دادوستد کنند، ولی هنوز برخی از تحریم ها را سر جای خود نگه داشته است.

رئیس بانک اس بی پی پاکستان در یک گفتگوی رسانه ای به تازگی گفته است که هرچند می توان انتظار داشت پرداخت های ایران با یورو و ین و دیگر ارزها انجام بگیرد، برای بانکهای پاکستان دادوستد با دلار آمریکا در این برهه از زمان نشدنی است. او افزود اگر بانکهای پاکستان با دلار دست به معامله بزنند باید در آمریکا تسویه کنند و با این کار، احتمال مسدود شدن دارایی خود را افزایش می دهند.

آگاهان می گویند دولت از اس بی پی خواسته تا یک مکانیسم پرداخت معتبر و میانجی طراحی کند چرا که بانهای پاکستان تمایلی برای تامین مالی بازرگانی ندارند. ولی سخنگوی اس بی پی تایید نکرد که آیا این بانک به راستی با بانک مرکزی ایران در تماس است تا این مکانیسم بانکی را طراحی کنند.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار