باندهای تکدی گری با در اختیار گرفتن کودکان بی شناسنامه به صورت سازمان یافته در سطح شهرهای بزرگ به کار گدایی مشغولند.

کودکان بی شناسنامه پوششی برای گدایی باندهای تکدی گری

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تکدی گری و گدایی امروزه از جمله نگرانی‌ها و معضلات به شمار می‌رود که دست به گریبان شهرهای بزرگ شده است.

شغلی که به یک حرفه نان و آب دار تبدیل شده است و چه بسیارند افراد سودجویی که با انجام این کار پول‌های بسیاری را به جیب خود می‌زنند.

پشت چراغ قرمزو  چهارراه‌ها و معابر سطح شهر جایگاه مناسبی برای فعالیت باندها و گروه‌های تکدی گری شده است.

اغلب این افرادی که به کار گدایی در خیابان‌ها مشغول هستند از این طریق درآمد مناسبی را کسب می‌کنند و بدین وسیله سرمایه های کلانی را به دست می‌آورند.

**وسوسه کسب سود بیشتر از راه گدایی

اغلب کسانی که به کارگدایی و تکدی گری مشغولند از وضعیت مالی خوبی برخوردارند و بر خلاف تصور عامه مردم فقیر نیستند و فقط به  دلیل وسوسه و کسب سود و پول بیشتر از راه آسان به انجام این عمل ناشایست اقدام می‌کنند و اکثر آن‌ها به صورت باندهای سازمان یافته فعالیت می‌کنند.

بر اساس برخی آمارها درآمد این باندهای تکدی گری و گدایان در شهری مثل تهران بین 9 تا 12 میلیون تومان در ماه است که در مقایسه با سایر مشاغل و افراد شاغل رقم قابل توجهی است.

بیشتر این باندهای تکدی گری و گدایی که در شهرهای بزرگ مثل تهران کسب درآمد می‌کنند غیر تهرانی‌ و غیر بومی بوده و اغلب اقات به شکل خانوادگی و طایفه‌ای در قالب یک باند و دسته فعالیت‌های سازمان یافته دارند

**حوزه استحفاظی متکدیان در سطح شهر

این گروه‌های گدایی در نقاط مختلف شهر مکان‌هایی را مخصوص به خود تعیین کرده‌اند و با حضور در این مکان‌ها اجازه فعالیت به گروه‌های تکدی گری و به نوعی رقیبان خود را نمی‌دهند.

آنها بیشتر مکان‌هایی را برای گدایی انتخاب می‌کنند که جمعیت زیادی از شهروندان در حال عبور و مرور از آنجا هستند.

چرا که مکان‌های شلوغ شهر مکان مناسبی برای جمع آوری کمک های مردم است و هر چه راحت تر و سریع تر پول بیشتری را با کمترین زحمت جمع آوری می‌کنند.

متکدیان برای آن که ایجاد حس دلسوزی بیشتری را در مردم ایجاد کنند با به همراه بردن کودکان کوچک و خردسال به این عمل زشت و ناپسند اقدام می‌کنند.

** کودکان کرایه‌ای پوشش مناسب برای گدایی متکدیان

بیشتر کودکانی که به همراه این گدایان در کنار خیابان‌ها و معابر سطح شهر ساعت‌های بسیاری را به گدایی مشغولند یا کرایه‌ای هستند و یا آنها کودکان خود گدایان هستند که به وسیله و  دستمایه‌ای برای گدایی و کسب درآمد آنها تبدیل شده‌اند.

اغلب این باندهای گدایی با کرایه کردن کودکان خردسال و نوزدان برخی خانواده‌های فقیر و یا نابه سامان و یا با خرید و اجاره بچه‌هایی که شناسنامه ندارند برای پیشبرد اهداف خود اقدامات غیر قانونی انجام می‌دهند.

گدایان با پرداخت هزینه و مبلغ ناچیزی به صاحبان و والدین این کودکان آنها را اجاره می‌کنند و بر سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها به همراه خود می‌برند تا بتوانند از این طریق موجب برانگیختن احساسات شهروندان شوند و سود بیشتری کسب کنند.

در این بین برخی گروه گدایان از اقوام و گروه‌های خاصی هستند که در بخش‌های مختلف شهر گدایی می‌کنند  آنها با کرایه کودکان و یا به وسیله کودکان خود به درب منازل در سطح شهر رفته و به جمع آوری کمک های مردم می‌پردازند.

آنها برای آن که کودکان همراهشان باشند و در کارگدایی کمک شان کنند با تهدید و تنبیه آنها را وادار به اطاعت از خود می‌کنند اغلب این کودکان توسط زنان این گروه‌های تکدی گر که در بین مردم عادی به کولی‌ها و هادوری‌ها معروفند به فروش دستمال کاغذی،گل و سایر وسایل می‌پردازند و موجب سلب آسایش حال دیگران می‌شوند.

مجید ابهری استاد دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه می‌گوید: هادوری‌ها گروه‌های جدید چهارراه‌ های تهران هستند و این متکدیان زن برای گدایی، کودکان بی شناسنامه را به همراه دارند.

وی در ادامه افزود: در دو دهه قبل این گونه افراد به در منازل مراجعه می‌کردند اما امروز در چهارراه‌ ها ، میادین و اماکن پر جمعیت  مشغول هستند.

**لزوم ساماندهی متکدیان و آگاه سازی شهروندان برای مقابله با آنها

حال با توجه به افزایش تعداد متکدیان در سطح شهرهای بزرگی مثل تهران و افزایش مشارکت و حضورکودکان خردسال در عمل گدایی باید به سازمان‌های ذی ربط به شناسایی و مقابله با باند‌های تکدی گری بپردازند.

 آنها با تعیین قوانین مناسب و با نظارت بر سطح خیابان‌ها و معابر شهر به جمع آوری و ساماندهی این باندهای تکدی گری اقدام کنند.

 در این بین باید تمامی ارگان‌های  مربوط مثل نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری و .... با یکدیگر هماهنگ بوده و با تدوین راهکارهای مناسب با پدیده تکدی گری مبارزه نمایند.

البته نباید در این بین نقش فرهنگ سازی را نادید گرفت چرا که با اطلاع رسانی مناسب و آگهی دادن شهروندان مبنی بر عدم پرداخت پول و کمک رسانی به این گروه‌ها موجب نابودی و کاهش تعداد متکدیان در سطح شهریان‌ خواهیم بود.

مجید ابهری استاد دانشگاه شهید بشهتی بدر این باره گفت: برای جمع آوری و ساماندهی آنها باید کارگروه ویژه‌ای با حضور بهزیستی، نیروی انتظامی، استانداری و شهرداری تشکیل و چهارراه و خیابان‌ها را از وجود  آنها تخلیه کرد  چرا که حضور آنها و سماجتشان برای فروش دستمال کاغذی یا گل و وسایل دیگر فقط پوششی برای گدایی است و موجب آزاد شهروندان می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار