حبیب الله بهمنی كارگردان و مدرس سینما معتقد است كه یافتن سوژه مناسب و قصه‌گویی به شیوه مینیمال دو عنصر اساسی برای ساختن یك فیلم 100 ثانیه‌ای است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب الله بهمنی، كارگردان و مدرس سینما در آستانه برگزاری دهمین جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای درباره ساخت آثار كوتاه كوتاه سینمایی گفت: در ساخت چنین آثاری مهمترین موضوع انتخاب سوژه است؛ اگر فیلمسازی بتواند سوژه مناسبی را بیاید كه بتوان آن را در موجزترین شكل در قالب سینما بیان كرد، بخش مهمی از كار را رفته است.

وی ادامه داد: سوژه چنین فیلم‌هایی باید محتوای مطلوب را داشته باشد كه بتوان آن محتوا را در شكلی موجز القا كرد. چون ما در یك فیلم 100 ثانیه‌ای با فقدان تفصیل مواجه‌ایم و فرصتی برای بیان مفصل یك محتوا نداریم.

بهمنی خاطرنشان كرد: اگر بخواهیم قالب سینما را با قالب ادبیات قیاس كنیم، شاید بشود گفت كه فیلم‌های مینیمال و در اینجا یك فیلم 100 ثانیه‌ای از آنجا كه قرار است در یك قالب بسیار كوتاه بیان شود، مانند دوبیتی یا رباعی در میان قالب‌های شعری است.

وی افزود: اگر در ادبیات قالب‌های رباعی یا دوبیتی را داریم، در سینما هم فیلم‌های مینیمال را داریم كه قرار است یك مطلب كامل را در شكلی موجز و كوتاه بین كند. در هر دوی این شیوه‌های بیان هنری مشكل پیدا كردن مطلبی است كه قرار است به طور موجز  بیان شود.

كارگردان «سیب و سلما» اظهار كرد: از این نظر گزین‌گویی و گزیده‌گویی در یك فیلم 100 ثانیه‌ای عنصر كلیدی است و بسیار مهم است. برای چنین گزیده‌گویی اگر یك فیلمساز بتواند محتوا و سوژه‌اش را در قالب یك داستان بسیار كوتاه درآورد و آن خط داستانی كوتاه را به شیوه‌ای هنرمندانه در شكلی موجز بیان كند، ساخت فیلم كوتاه كوتاه از آن داستان بسیار كوتاه آسان‌تر خواهد شد.

به گفته این مدرس سینما لازمه خلق داستان خیلی كوتاه از یك سوژه برای ساختن یك فیلم 100 ثانیه‌ای آن است كه فیلمسار به عناصر قصه‌پردازی هم آشنایی داشته باشد و بداند چگونه با حذف حواشی و زوائد یك داستان بسیار كوتاه بیافریند و بعد آن را تبدیل به فیلم مینیمال كند.

بهمنی در پایان اظهار كرد: پس وقتی سوژه مناسبی كه بتوان آن را در شكلی موجز بیان كرد پیدا شد و وقتی توانستیم آن سوژه را در یك داستان یك خطی گزیده جای دهیم كارمان برای ساخت یك اثر 100 ثانیه هموار شده و فیلمساز می‌تواند مطلب مورد نظرش را در قالب یك فیلم 100 ثانیه‌ای عرضه كند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار