محققان به کمک ساخت رشته‌ مکمل میکرو RAN سلول‌های سرطانی، روشی را برای شناسایی سرطان ریه ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، محققان مرکز پزشکی فارست، با ساخت رشته مکمل میکرو RAN سلول‌های سرطانی و طراحی یک سیستم سیگنال دهی، موفق به ارائه روشی برای شناسایی سرطان ریه شدند. 

آدام‌ هال استادیار رشته مهندسی زیست پزشکی می‌گوید: هرچند ما می‌دانیم که در مراحل اولیه این فناوری هستیم با این حال این فناوری امکان این را دارد که تنها با گرفتن یک آزمایش خون ساده بتواند بیماری را تشخیص دهد. 

اسیدهای نوکلئیک زنجیره‌ای از بازها هستند که حاوی اطلاعات ژنتیک هستند.

تشخیص توالی این رشته‌ها می‌تواند در تعیین عملکرد آنها موثر باشد، بنابراین امکان تشخیص توالی این بازها به محققان کمک می‌کند تا بفهمند درون سلول‌ها چه مشکلی وجود دارد. یکی از این اسیدهای نوکلئیک،‌میکروRAN نام دارد که حاوی 20 جفت باز است. هر چند طول این اسید نوکلئیک کوتاه است اما می‌توان از آن برای شناسایی طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده کرد. 

هال می‌افزاید: دانشمندان سال‌هاست که روی میکرو RAN ها کار می‌کنند، اما مشکل این مواد آن است که شناسایی دقیق توالی در آنها بسیار دشوار است که دلیل این امر کوتاهی طول این رشته‌ها است. بنابراین با استفاده از فناوری های فعلی تشخیص این ساختارها با چالش‌هایی رو به رو است. 

در این روش جدید می‌توان توالی این رشته‌ها را در حالت ترکیبی با رشته‌های دیگر تعیین کرد و همچنین می‌توان مقدار آن را نیز تعیین نمود. محققان برای هر توالی، مکمل آن را ساخته و وارد سیسم می‌کنند . در صورت وجود رشته مورد نظر، فرآیند جفت شدن اتفاق افتاده و سیگنال مورد نظر ایجاد می‌شود. با شمارش سیگنال های ایجاد شده به راحتی می‌توان اندازه‌گیری کمی را نیز انجام داد.


منبع Phys.org


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار